Rozhovor se Zdeňkem Dvořákem jsem připravil proto, abyste viděli, že úspěšné podnikání se dá postavit i na něčem zdánlivě bezvýznamném jako je odkaz na webovou stránku. Zdeňku, ne každý zná tvůj web a tvou činnost…
Mohl by si říct něco o sobě a o tom co je podstata tvého podnikání?
Ještě pár dnů mi bude 33 let, jsem freelance linkbuilder a konzultant. V minulosti jsem se ale živil i jako dělník, logistik, obchodník i key account manager (řazeno skoro chronologicky). Má současná činnost má pomoci přivést na weby klientů relevantní návštěvnost pomocí budování zpětných odkazů, a přispět tak k plnění cílů webu, jenž si stanoví klienti.
Když si začal podnikat, jaký byl tvůj cíl podnikání? Viděl jsi za tím jen peníze, nebo jsi prostě chtěl pracovat sám pro sebe? Nebo něco jiného?
Primární důvod pro rozjezd podnikání byl, že jsem potřeboval vybudovat druhý příjmový kanál. Nejprve jsem podnikal při zaměstnání, což bylo nakonec časově neúnosné, takže už nejsem zaměstnanec a podnikatel, ale pouze podnikatel. Samozřejmě oceňuji i jiné věci, například jsem ušetřil čas, který jsem musel věnovat dojíždění do zaměstnání, na druhé straně one man show znamená, že co si neuděláš, to nemáš, ať je to administrativa, propagace nebo platební záležitosti.
Je něco co tě na tvé práci deprimuje? Je něco co tě vyloženě nebaví a dělat to musíš?
Deprimují mě většinou pouze selhání techniky, jako havárie hardware nebo špatný software. Asi by nenašel nic, co by mě vyloženě nebavilo, ale z těch míň oblíbených činností bych určitě mohl zmínit třeba sběr dat z nástrojů pro návrh klíčových slov. Ke všem činnostem se ale snažím najít maximální zjednodušení.
Máš nějaké spolupracovníky, kteří ti s činností pomáhají, nebo to zvládáš sám? A jak je vybíráš – musí mít nějaké specifické vlastnosti, nebo stačí znalost oboru?
Spolupracovníky zatím nemám, resp. teď nově zkouším zadávat lehčí úkoly jedné osobě a čekám, jak se to vyvine. V perexu rozhovoru stojí, že zpětný odkaz vypadá zdánlivě bezvýznamně, jejich získávání na určité úrovni vyžaduje ale znalosti, které musíš nejprve získat. Zatím jsem nenarazil na moc lidí, o nichž bych si to troufl s klidným svědomím říct. Pevně věřím, že se to časem změní, o což se snažím i publikací know-how na blogu.
Teď trošku k efektivitě práce, kolik času musíš pracovat, aby ses měl dobře?
Snažím se věnovat se práci 8 hodin denně. Každý jednotlivý úkon si měřím za použití služby Toggl, což se může jevit jako zbytečnost, ve finále ale mám velký přehled o efektivitě vynaloženého času, což můžu využít buď pro rozhodnutí změnit cenové relace, outsourcovat některé aktivity, nebo je úplně opustit, taková data se hodí i pro vypracování nabídek, pokud se nabízí za službu a nikoliv hodinová sazba.
Jak si dospěl k době 8 hodin denně, je něco co za tebe dělá někdo jiný?
Uvedených osm hodin je letitý zvyk, zatím nevidím důvod ho měnit, ale pokud by byla možnost, tak pracovní dobu rád zkrátím a budu se věnovat rozrůstající se rodině a koníčkům. Jediné, co v současnosti řeším stoprocentně externě, je účetnictví.
Pro většinu podnikatelů bývá největší problém vzdát se kontroly nad emailovou korespondencí. Jak s tím bojuješ ty? Kolikrát denně ti pípne telefon?
Začnu poněkud oklikou. V první řadě jsem odstavil IM služby. Skype zapínám pouze po předchozí dohodě. Co se týká e-mailu, tam zatím stále bojuji. Na telefonu mám ruční synchronizaci mailů, ale kontrolu dělám docela často. Pokud nemám rozpracovaný nějaký větší blok aktivit, snažím se drobnosti s časem vyřízení do pár minut řešit ihned. Jinak jsem ale schopný leckterý e-mail nechat čekat i několik dní. Nicméně v této oblasti se sebou stále ještě nejsem úplně spokojený, řízení priorit je obtížná záležitost, pokud si sebou neseš návyky z minulosti, já jsem pracoval v automotive, kde čas je to hlavní kritérium.
Nepřipadá ti, že u online podnikání trochu chybí hmatatelný výsledek? Přeci jenom co udáme na síti dnes, za rok nemusí platit. Nechybí ti trošku nějaká hmatatelnější tvorba, něco co tu skutečně zůstane i pro další generace?
Takový dojem nemám, má práce by měla vést k hmatatelným výsledkům, ale jsem vždy pouze jeden z článků řetězce. Umím na web přivést lidi, ale neumím zajistit, aby provedli požadovanou konverzi. Nenastavuji ceny, nedělám úpravy rozhraní ani textového obsahu. Pomíjivost výsledku platí i u těch, kdo tvoří hmotné statky, jak dlouho jsi měl svůj poslední telefon nebo rychlovarnou konvici?
Na začátku rozhovoru jsem se tě ptal na tvé cíle v počátcích. Jaké jsou tvé cíle nyní? Daří se ti sloučit životní cíle s těmi pracovními?
Můj hlavní cíl je udržet krok se změnami v mém oboru, abych mohl nabízet přínosné a konkurenceschopné služby. Rád bych se více věnoval konzultacím a později i vzdělávání dalších, abych si trošku udržel kontakt s lidmi i jinak, než formou e-mailu nebo telefonicky. Životní cíle s prací souvisí jen následně, úspěšná pracovní existence by měla vést k domácí pohodě, abychom s přítelkyní mohli podporovat naše děti, jejich zájmy, měli čas i na sebe a své zájmy.
Děkuji za rozhovor. Prezentuješ někde svojí tvorbu? Kde tě můžou čtenáři a zájemci o tvé služby najít?
Nabídka mých služeb i striktně profesní blog jsou k nalezení na http://linki.cz/, dlouhá léta si vedu osobní blog na adrese http://gyd.name/, na něj teď bohužel není tolik času, co bych si přál. Jsem i DJ, moje starší taneční sety si můžete stáhnout na http://ypmuzik.org/dj-gyd/, novější kousky jsou pak k poslechu online i na Mixcloudu.
Toggl je naprosto báječný program. Používám ho denně při práci i při osobních projektech. Mohu doporučit všem.