+420 737 913 277 (Po-Čt 7.30-18.00)
mail

Zatočí GDPR skutečně se Spamem?

19.11 2017 Žádný komentář

Každý týden mi nyní přijde alespoň jeden e-mail, který mě zve na školení GDPR. Pravda je, že se skutečně věci trochu zlepší, ale spíše v tom, že podnikatelé získají trochu více informací o tom, jak důležité je chránit data a udělají si pořádek ve složkách v počítači. Skutečný dopad to má jen na střední a velké firmy. Ale pojďme se mrknout na důvody proč je e-mail marketing na vzestupu a proč GDPR nutně neznamená, že vám bude chodit méně reklam do e-mailu.

Účinný e-mail marketing: doručitelnost vs. spam

Pokud si mají obchodní e-maily najít své čtenáře, musí se nejdříve dostat příjemcům do doručené pošty v jejich schránkách. Tím se v e-mail marketingu se zabývá doručitelnost a problematika spamu.

Doručitelný e-mail je takový, který se vyhne tzv. spamové pasti . Neskončí tedy ani ve složce Spam, ale pokud možno ani ve složkách Hromadné (Seznam) nebo Promo (Google).

Nejenže musí jisté náležitosti splňovat samotná zpráva, od které si slibujete, že vám pomůže zlepšit obchody. Připravovat se na doručitelné e-maily je potřeba už ve fázi, kdy si budujete databázi vašich kontaktů.

Jak správně získávat e-mailové kontakty

Ještě v nedávné minulosti se databáze e-mailů běžně sháněly všelijak. Opisovaly z veřejně přístupných seznamů na internetu nebo se za určitý obnos daly zakoupit. Přestože je možné tyto způsoby využít i dnes, nemá to vesměs žádný smysl.

Kromě toho, že tyto databáze obvykle nepřináší dostatečné konverze a lidé se potom z příjmu zpráv spíš odhlašují, nejsou pak takové zprávy ani doručitelné. S blížícím se nařízením GDPR o ochraně osobních údajů pak budou navíc vyloženě nelegální a důsledkem mohou být i tvrdé finanční postihy.

Jediné možné řešení tak je získat kontakt na zákazníka s jeho vlastním souhlasem. Také toho se dá dosáhnout více způsoby:

  • (dobrovolnou) registrací do newsletteru,
  • při prvním nákupu zákazníka,
  • výměnou za stažení e-booku nebo jiného webového obsahu,
  • kampaní na sociálních sítích,
  • offline cestou – např. vyplněním dotazníku na prodejně.

Jak by měl vypadat doručitelný e-mail

Aby e-mail splnil svůj účel, měl by příjemce vědět, kdo mu ho posílá. Rozhodující jsou v tomto ohledu hlavně dva aspekty – čas odeslání první zprávy a vaše adresa.

Čas odeslání si  možná domyslíte. Pokud někomu pošlete vaši první poštu dva měsíce po registraci, nemusí si vůbec vzpomenout, kdo jste a proč ho něčím „oběžujete”. Ideální doba k odeslání je nejpozději do 2 dnů.

Co se vaší adresy týče, vždy byste měli mít založenou vlastní doménu (novak@velkoobchodnovak.cz) a nepoužívat adresu od Seznamu nebo Gmailu. Typickou chybou jsou také adresy typu „noreply@”.

Podoba e-mailu a technická nastavení

Maximálně doručitelný e-mail musí splňovat mnoho dalších požadavků. Stále více jsou omezovány zprávy, které se skládají převážně z obrázků – grafická a textová složka by měly být vždy minimálně v rovině.

Důležitý je předmět e-mailu. Neměl by být psaný velkými písmeny a krotit se je třeba také s vykřičníky a otazníky, emotikony nebo tzv. spamovými slovy (zdarma, půjčky, ale také Viagra).

Typicky na konec zpráv se pak přidává odkaz, na kterém se adresát může z vaší rozesílky odhlásit. Bez něj bude cesta vaší pošty do spamu opět velmi rychlá.

Důležitá technická nastavení

Mezi technická nastavení, bez kterých jsou obchodní zprávy jen těžko doručitelné zákazníkovi, patří hlavně SPF, DKIM, DMARC nebo FBL. Pokud vás takové názvy spíš straší než byste věděli jak s nimi naložit, asi vás uklidní, že je na trhu k dispozici celá spousta nástrojů, které si podobné věci umí pohlídat.

V českém prostředí je hodně oblíbená aplikace SmartEmailing, která je coby tuzemský produkt celá v češtině a má velkou výhodu v česky mluvící zákaznické podpoře. Vyzkoušení nástroje s omezenou databází je zdarma a už teď si taky online můžete blíže prohlédnout nástroj, jak reálně vypadá.

Líbil se vám tento článek? Sdílejte ho na sociálních sítích!
Facebook komentáře

Zapojte se do diskuse!

Napište komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

*