+420 737 913 277 (Po-Čt 7.30-18.00)
Dávám energii a svěží vítr projektům, které stojí za to tvořit. Samuel Hornek
Businessman Sketching About Digital Marketing

XX triků výdělečných webů (3. část– marketing)

A je to tu zas. Už jsme se v minulých dílech podívali, jak by měl vypadat funkční a vydělávající web. Dnes se podíváme na to, jak na web dostat lidi a odkud berou návštěvníky funkční portály.

Pozor: marketing jako celek nejde shrnout pouze v jednom článku. I jedna kniha je málo. Vyzdvihnu proto jen tři body, které jsou aktuálně funkční a mají reálné výsledky. Tento článek je zaměřen více na marketing pro B2C projekty. Tedy projekty, kdy je vaším klientem koncový zákazník – spotřebitel. Bude však platný i pro většinu B2B projektů.

Vyvarujte se chyb

Nevím proč, ale většina lidí si zpočátku myslí, že je to všechno hrozně jednoduché. Že začnou vydělávat hned, jak si zaplatí první placenou reklamu. Jenže dokud nemají kompletní koncept propagace = uzavřený kruh od návštěvníka po zákazníka, tak jim peníze utíkají. V zásadě dělají lidé následující tři hlavní chyby.

1) Jako první začnou řešit SEO

Optimalizace pro vyhledávače je totiž nejlevnější způsob propagace – tak se všude prezentuje, ale není to úplná pravda.  SEO je nejlevnější způsob on-line marketingu ve střednědobém horizontu cca 2 a více let. Do té doby většina firem krachne. Místo toho, abyste utratili na začátku desetitisíce za analýzy a zpětné odkazy, investujte pozornost do vyladěného webu (1. díl seriálu) a do získání prvních zákazníků. SEO řešte v základu, řešte strukturu obsahu, správnou strukturu HTML kódu a takové ty základní věci. Získejte zpětné odkazy z kvalitních tematických webů a oborových diskuzí, ale neinvestujte velké peníze. U optimalizace platí, že je lepší dávat dlouhodobě menší rozpočet, než jednorázově velký budget.

2) Řeší jen návštěvnost

Pak je tu další extrém: ti, kteří na svůj web hrnou masu lidí, ale neřeší, co je to za lidi. Založí si e-shop, nastaví reklamu na Facebooku na uživatele mezi 18 a 50 roky a čekají, kolik jim to vydělá chechtáků. Většinou nulu.

Návštěvnost neznamená nic; důležitá je konverze. A to i v případě, že jen prodáváte inzertní prostor. Třeba když si u vás někdo koupí banner, tak ho zpočátku potěší 500 000 zobrazení, ale když z toho nebude mít ani jednu objednávku, tak si tento inzertní prostor znovu nepronajme.

3) Chtějí to jen zdarma

Často vidím, že firmy tolik touží po reklamě zdarma, že nedělají nic jiného, jen hledají, jak by mohly zdarma inzerovat. Takže místo toho, aby si koupily třeba zpětný odkaz za 500 Kč, tak 5 hodin domlouvají výměnu odkazů zdarma a získají z toho 2 vyměněné odkazy. Nebo dělají propagaci na Facebooku a odmítají si zaplatit i malou podporu formou placených reklam. To nejcennější, co máte, je váš čas. Proto jím neplýtvejte a drobnosti, které vás zdržují, si zaplaťte.

Nejlevnější marketing

Pojďme si říci, jakému typu marketingu se věnovat. Který je na internetu ten nejlevnější a nejvýkonnější.

  • Facebook marketing.
  • Optimalizace pro vyhledávače.
  • E-mail.
  • Obsahový marketing.

Facebook marketing

Nesporně jeden z nejnavštěvovanějších webů na světě (asi dvojka po Googlu, ale to si cucám z prstu). Dnes je to spíše samostatný internet v internetu. Zasáhnete na něm 1,65 miliardy lidí na světě a přibližně dvě třetiny české internetové populace.

Výhody – zdarma si zde můžete tvořit komunitu a udržovat s ní neustálý kontakt. Komunitu vašich zákazníků i lidí, které zajímá váš obor. Máte k tomu široké možnosti – osobní profil, stránky, skupiny, události, Messenger a aktuálně i nový formát Instant Articles, který de facto nahrazuje váš obsahový web.

Nevýhody – pokud se neorientujete v reklamě nebo nemáte prostředky na její testování, tak je celý proces budování komunity zdlouhavý. Pokud ovšem zvládnete nastavit první kampaně, můžete dnes vydělat první hotové peníze.

Facebook marketing hodně stojí na placené inzerci. Ta se ale dlouhodobě bohatě vyplácí. Za každou investovanou 1 korunu získám já osobně 4 až 5 korun na tržbách, to věru není zlé. Může to být klidně i 20 korun, nebo můžete prodělat, vše záleží na konkrétním typu reklamy a na nabídce. Progress Academy věnuji Facebooku celý jeden modul, kde rozebíráme jen to nejzákladnější do startu. Facebook se rychle mění, ale základy zůstávají stále stejné.

Optimalizace pro vyhledávače

Takzvané SEO je, jak jsme již říkali, jednou z nejlevnějších forem propagace. Nevýhodou je zpočátku velká časová náročnost a dlouhá doba odezvy. Prostě tam není hned vidět výsledek ze dne na den.

Výhodou ale je, že to má dlouhodobý dopad a zvyšuje to jak návštěvnost, tak vaši prestiž. Pokud se vám podaří obsadit pozice na první stránce vyhledávání, máte ten nejlevnější, a přitom nejdůvěryhodnější zdroj návštěvnosti – nejlepší marketing. Představte si, že máte web, který sice má komunitu na Facebooku, výborný výkon placené reklamy, ale nejde najít ve vyhledávačích. To nebudí moc důvěry. Proto se SEO vyplatí dvojnásob. Jen je potřeba na něm pracovat dlouhodobě. Na začátku to není potřeba téměř vůbec (to je spousta jiné práce), časem je to však velmi důležité. Právě proto je v Progress Academy jako bonus i licencovaný kurz Základy SEO od Josefa Řezníčka, abyste mohli růst dlouhodobě za co nejmenší peníz.

E-mail marketing

Kudy chodím, tudy chválím. E-mail marketing je nástroj s nejrychlejší návratností investice. A je to pravda. V minulém roce jsem do e-mail marketingu investoval přes čtvrt milionu korun a vrátil mi to již čtyřnásobně (to ještě neuplynulo ani 12 měsíců). Z tržeb tohoto webu je 60 % vytvořeno díky e-mail marketingu.

Ptáte se proč? Jednoduše proto, že pokud člověk nechce zrovna koupit konkrétní službu nebo zboží, chvilku trvá, než získá důvěru nebo začne vaši službu potřebovat. Proto je dobré, když vás může dlouhodobě „po očku“ sledovat. Nemusí nutně žrát každý váš článek, ale když se najde zrovna něco, co ho osloví a pomůžete mu, tak vám rád zaplatí.

Nevýhody? Hlavní nevýhodou jsou asi vstupní investice. Pokud chcete malou databázi, tak to není žádný trabl. Jednoduše si pronajmete software, který vás vyjde ročně třeba na 5 000 Kč (což není mnoho), a pak počítejte 3–50 Kč na získání jednoho e-mailu. U mě je cena za získání odběratele od 3 do 5 korun.

Pokud však chcete vybudovat větší síť odběratelů (v desítkách tisíc kontaktů), tak už můžete počítat, na kolik vás to vyjde. Pronajatý software vás ročně vyjde na desítky tisíc korun. Je to tedy strategická investice, u které je dle mých zkušeností návratnost zpravidla od šesti měsíců do jednoho roku. Záleží na povaze vašeho businessu.

Další bod, který můžete považovat za nevýhodu, je nutnost tvořit obsah e-mailů a obsah/stránky, na který/které budete uživatele posílat. To je prostě práce, s kterou je nutno počítat.

Celkově se e-mail marketing vysoce vyplácí. Pokud umíte zajímavým způsobem získat své odběratele, může se to podobně jako u mě stát vysoce ziskovou činností. Právě proto v Progress Academy existuje modul Magické magnety, který ukazuje nejefektivnější způsoby, jak upoutat pozornost a získat nové odběratele.

Obsahový marketing

Jedno moudré přísloví praví: „Obsah je král.“ Je to pravda. Pokud budete ochotni vytvářet obsah (zajímavý obsah!), je to ten nejlevnější a nejlepší způsob propagace.

Obsah je to, co všechny vaše aktivity slepí dohromady a uzavře cyklus zákazníka do kompaktního celku. Obsah potřebujete na sociální sítě, YouTube, kvůli SEO, e-mail marketingu, obsah si sdílejí samotní uživatelé.

Hlavní výhoda je úročení. Pokud obsah vytváříte dlouhodobě, den za dnem, týden za týdnem, získáte stabilní zdroj příjmů. Třeba můj web má dnes přes 150 článků a 110 stránek a díky tomu mám stabilní návštěvnost minimálně 250 lidí denně. Nezdá se to jako hodně, ale mám vysoký konverzní poměr na získání e-mailu (10 %) a na prodej (kolem 1 %), což je u obsahového webu velmi slušné. Považte, že by vám do malého obchodu přišlo 250 lidí každý den + další návaly z mailingu a placené propagace.

Nevýhodou je zpočátku časová náročnost. Napsat čtivý obsah vám může v začátcích zabrat většinu pracovního dne. U natáčení videí ještě více. Časem se ale díky úročení a získání praxe tato časová náročnost sníží na minimum. Díky obsahu vydělává tento web 80 až 200 000 měsíčně a to je to “pouze” osobní blog. Myslím, že to je důvod, proč si moje služby vyhledává stále více lidí. Vymýšlíme strategii, jak web správně monetizovat, jaký obsah vytvářet a jak ho propagovat a získat návštěvnost. Jednoduché, levné a efektivní řešení.

Jestli chcete pro svůj web uvařit dobrou marketingovou strategii, tak začněte s tvorbou obsahu, přidejte sociální sítě, pak začněte s e-mail marketingem, přidejte placenou inzerci (výkonnostní formáty) a poté začněte více řešit SEO – tedy v momentě, kdy víte, že web vydělává, má své publikum a že si můžete dovolit budovat síť zpětných odkazů na konkrétní stránky webu. Není nic horšího, než začít řešit SEO jako první věc a po půl roce web kompletně předělávat a řešit zachování či přesměrování URL adres a podobné složitosti.

Vstupte do on-line projektu Progress Academy a naučte se, jak vytvořit výdělečný projekt včetně produktového portfolia a využití všech možností výdělků na internetu.

Ještě pozor!

Ještě nesmíme u marketingu zapomenout na dva důležité body. Do tohoto článku se již nevejdou, ale může to být obsah těch dalších.

Propojení s off-line

Jednoduché pravidlo říká, že dokud není vidět kampaň v prostoru, žádná kampaň to není. I když trávíme on-line stále více času, důležitá rozhodnutí často tvoříme off-line a na základě názorů ostatních lidí, nebo na základě naprosto iracionálních – emocionálních myšlenek.

Představte si, že děláte nové kuchyňské linky. Váš zákazník hledá na internetu výrobce kuchyně na míru. Tam ale narazí na firmy z celého regionu. Navíc nemusí být schopný rozhodnout se na základě webové prezentace. Nejspíš odešle několik poptávek.

Potom ale druhý den najde ve schránce váš leták, který ho upozorní na akční slevu při objednání do konce měsíce. Přečte si také, že máte show room jen deset minut od jeho domu. Bere proto telefon a vytáčí číslo na zákaznickou linku zdarma, uvedenou na letáku. To je jen jednoduchý příklad, proč je potřeba dělat jak off-line, tak on-line propagaci.

Publika

Určitě jste již četli/slyšeli o tvorbě publik. Je to segmentování návštěvníků a zákazníků podle určitých parametrů, na základě kterých jim zobrazujete reklamní nabídky. Tomuto tématu jsem již věnoval samostatný článek v minulosti.

Publika jsou dnes naprosto klíčovou součástí podnikání. Nejen že je můžete sestavovat a předkládat jim svoje nabídky, ale za určitých okolností je můžete i prodávat (to dělá třeba Facebook nebo Google). Řekněme, že máte web o nábytku, takže návštěvníkům na základě jejich zájmu nabízíte pomocí remarketingu a e-mailingu nabídky podle toho, jakou kategorii článků navštívili.

Nebo víte, že byli v nákupním košíku na e-shopu, ale nedokončili objednávku. Tak je vybídněte k akci s ultimativní výzvou a třeba 3 % z nedokončených objednávek se rázem dokončí.

Publika jsou rozhodně něco, co byste měli vytvářet. Pracujte s nimi prakticky hned, jak začnete s placenou propagací – nebo i dříve. Výhodou je, že můžete vytvářet i lookalike publika – tedy publika podobná těm vašim. Pokud máte například seznam zákazníků (ideálně víc jak tisíc – minimálně však 100), vytvoříte podobné publikum, které bude prakticky identické se zákazníky. Je tam tedy vysoká pravděpodobnost nákupu. Na Facebooku toto zvládne vytvořit úplně každý a je na to na internetu řada návodů zdarma.

V dalším článku se podíváme na monetizaci obsahových webů. Většina lidí v tom dost tápe a vytváří weby, ale nevytváří zisk. Tak se mrkneme, jaké jsou možnosti.

Líbil se vám tento článek? Sdílejte ho na sociálních sítích!
Facebook komentáře

Zapojte se do diskuse!

Napište komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

*