+420 737 913 277 (Po-Čt 7.30-18.00)
webové stránky

Vývoj webu v čase

Stejně jako se za posledních deset let změnilo naše chování, tak se neustále mění i potřeby webové stránky. V posledních 3 letech se přitom odehrávají změny naprosto zásadní, proto si pojďme ukázat pár příkladů a říci si, co udělat pro to, aby váš web vydělával více.

Digitální trendy

Pro představu. K dnešnímu dni je v ČR registrováno 1,25 milionu domén. To znamená, že už je tu kopa webů, které potřebují držet krok s dobou, jinak jim internet nevydělává tolik peněz, kolik může. A vydělávat může opravdu hodně.

Představte si třeba, že by Seznam.cz za celou svou existenci neinovoval vzhled a funkce. Pak by stále vypadal takto:

seznamCZ

A to ještě hodně záleží, v jakém zařízení si ho zobrazíte. P.S. Kdo jste si všiml na historické verzi Seznamu překlepu, máte bod.

Co zásadního se změnilo?

  • Změnil se směr, odkud návštěvníci a zákazníci chodí

Zatímco před lety bylo nejvíce návštěv buď přímo (zadáním konkrétní domény do prohlížeče) nebo z vyhledávače, dnes je všechno jinak; lidé masově chodí ze sociálních sítí a v případě e-shopu ze zbožových vyhledávačů (Heureka.cz, Zbozi.cz apod.).

Kvůli sociálním sítím tak přibyly na webu dvě podstatné funkce

– ikonky pro sdílení a lajkování.

– metadata pro sociální sítě.

Ještě před pár lety bylo potřeba dělat jen metadata, která se zobrazila ve výsledcích vyhledávání a pomáhala zvyšovat návštěvnost webu (tzv. SEO optimalizace), zato dnes je nezbytné dělat ještě metadata pro sociální sítě, které jsou zcela jiné; řešíme

  • zvučný nadpis (trochu bulvár),
  • poutavý obrázek (na který prostě musíš kliknout),
  • popis odkazu (zde je prostor pro příběh, který vtáhne do webu).

Upravená metadata pro sociální sítě pak vypadají takto:

rok změny facebook

Pro vyhledávače vypadají takto:

rok změny google

Dost podstatný rozdíl, nemyslíte? A i když nám to přidělává práci, je pravda, že pokud upravíte u každého příspěvku metadata a budete aktivní na Facebooku, můžete si snadno navýšit příjmy o desítky procent. (Například u mne dělá Facebook marketing téměř 40 % všech příjmů.)

  • Mobil, debil, tablet

Další velkou změnou jsou mobilní zařízení a s tím spojený nárůst prohlížečů. Ještě nikdy nebylo tak složité udělat dokonalou prodejní stránku.

Zároveň má však internet historicky nejvyšší tržby a z koláče 90–100 miliard už si můžete ukrojit svůj díl celkem snadno i vy.

V zásadě jde o to, aby se web dobře zobrazoval na PC, mobilu, tabletu – a díky jednoduchosti aby ho pochopil i debil.

Základem je tedy minimálně responzivní šablona a pak je potřeba doladit prodejní stránky a prodejní proces tak, aby se suprově zobrazoval ve všech prohlížečích a zařízeních. Tedy iOS, Android, Chrome, Mozilla a další prohlížeče, co jich jen je.

Abyste zjistili, jak se váš web zobrazuje v jednotlivých zařízeních, použijte třeba tuto aplikaci

Vývoj během 2 let

Abyste si dokázali představit rychlost změn, níže se podívejte na webové stránky, s kterými jsem začínal. Vydělávaly celkem dost peněz, ale dnes bych se za ně hodně styděl. I moje dnešní stránky mají nedostatky, ale dá se s tím žít.

samuel hornek oldweb

V čem se dnešní stránky výrazně liší? Je to konverzní cesta (mnohem lépe vedou uživatele) a responzivita (dají se celkem obstojně číst z mobilů i tabletů).

Jak se budou vyvíjet weby do budoucna?

Myslím, že vývoj blízké budoucnosti nejlépe ukazují třeba kroky, které realizuje Facebook, nebo trendy v chování uživatelů.

  1. Většina uživatelů internetu budou mobilní uživatelé. Budeme používat mobily a tablety, začneme více používat hlasové služby a brzy si zvykneme na funkce, které budou umět jen mobily (třeba hlasové ovládání nebo umělá inteligence).
  2. Způsob nakupování a placení. Zatímco dnes se u nás realizuje přes mobil 8 % nákupů a přes tablet cca 4 %, v západních zemích je to až 50 %. V rozvojových zemích je platba a přístup k internetu přes mobil prakticky jediným řešením. Rozvojový svět nikdy nebude mít takové pokrytí desktopovými zařízeními jako my.

Způsob prodeje se proto značně přizpůsobí uživatelům – třeba integrací Messengeru do fungování firem. Ten umožní jak lepší zákaznickou péči (i umělou inteligenci, která sníží náklady na její řešení), tak jednoduché placení přes tuto platformu.

3.  Jako další možnost vidím zapojení virtuální reality do webových stránek. Představte si, že jako uživatel virtuálních vychytávek budete moci „vstoupit do webových stránek“, procházet se po krámu a třeba si zkoušet zboží (“reálně si ho brát do ruky”). :-) Nebo na webu najdete funkce a prvky, které uvidíte jen pomocí brýlí s virtuální realitou. To bude hodně velká pecka, ovšem hromadnější uplatnění je ještě hudbou vzdálenější budoucnosti. Technologie se nejprve musí výrazně zlevnit.

Nikdy nebylo snazší vydělávat peníze

Internet vytvořil neuvěřitelný pákový efekt, který vám umožňuje zvyšovat zisky a hodnotu vašeho podnikání v duchu Mooreova zákona. Napsal jsem o tom několik prací (jedna a druhá).

  1. Založit web s responzivní šablonou zdarma je teď velmi jednoduché a stojí to pár korun.
  2. Získat návštěvnost je také mnohem levnější, než přitáhnout lidi do kamenného obchodu.

Je ovšem potřeba si uvědomit, že internet se opravdu rychle vyvíjí. Naskočit na tu vlnu dnes je celkem snadné, ale v budoucnu budou možnosti horší. V budoucnu především již nebude možné dotáhnout technologický pokrok. Jak jsem zmínil, již nyní má člověk mnohem víc práce. Pokud máte tým vývojářů, není to problém, ale jako malá firma budete mít obtíže.

Do roku 2020 firmy zdvojnásobí svá IT oddělení. Pro malé hráče tak jednoduše nezbydou zkušení „ajťáci“, kteří by pro ně za rozumnou cenu dělali. Už nyní stojí zkušený vývojář 50–90 tisíc měsíčně, takže si ho prostě nebudete moct dovolit.

Ačkoliv to možná zní jednostranně, můžete se buď rozhodnout a udělat krok kupředu v tomto a v příštím roce, nebo se v budoucnu přidat k velkým hráčům. Vývoj bude směřovat tímto směrem.

Líbil se vám tento článek? Sdílejte ho na sociálních sítích!
Facebook komentáře

Zapojte se do diskuse!

Napište komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

*