Řekni, jak často doma maluješ, a já ti řeknu, jaký jsi podnikatel. Řekni mi jakou barvou a já ti řeknu jaký si člověk…
Otisk psí tlapy, rozstříknutá rajská omáčka a první pokusy o hieroglyfy kreslené pastelkou na zdi v obýváku. U někoho k tomu přidejte trochu zaschlé krve po tchýni, která před lety odjela na „záhadnou dovolenou“ a už se neobjevila. Tak to je běžná realita našich domácností.
Stejně jako občas vymalujete u sebe doma, tak je potřeba vymalovat ve své firmě, prodejně, nebo přelakovat své webové stránky. Někdo si myslí, že jeho webové stránky jsou stále cool i po pěti letech. Paní Vomáčková zase bude vykládat, že na růžovou barvu v jejím salonu krásy jsou zákazníci zvyklí. Jenže zákazníků chodí méně a méně. Co s tím? Je čas na výmalbu.
Buďte trendy
Ať už se chystáte pořídit lepší grafiku pro webovou stránku, zakoupit nové prodejní pulty nebo si chcete vymalovat kancelář, zodpovězte si na pár otázek.
- Kdo je váš zákazník?
- Kolik potřebujete aby u vás zanechal zlaťáků?
- Jaké barvy se vám líbí?
- Jaké barvy použijete?
Zatímco v běžném světě je výběr barvy často výsledkem slovní přestřelky s vaším partnerem, u podnikání vám do toho často nikdo nekecá – a to je chyba! Výběr barev má totiž zásadní vliv na pocity zákazníka a na získání jeho pozornosti. Nebojte si proto dát s výběrem na čas, přečtěte si nějaké informace a dejte prostor někomu, kdo tématu opravdu rozumí a má cit.
Psychologie barev
Víte proč má MC Donald červeno žluté logo? Žlutá barva signalizuje v přírodě nebezpečí (vosa, mlok skvrnití, pralesničky, černo žlutá páska). To znamená, že si žluté barvy všimnete na podvědomé úrovni jako první. Červená barva, která obklopuje písmeno M u „mekáče“ zase fixuje naše oči nejdéle ze všech barev. Není náhoda, že samečci vystavují v přírodě své červené laloky, opičky vystrkují v říji zarudnuté zadnice a růže lákají včelky na své červené květy. Jsme prostě zvířátka, tak se nedivme, že na nás nejúspěšnější značky vytasili tyto mocné zbraně.
Modrá je dobrá, už je to tak
Proč jsou nejúspěšnější sociální sítě modré? Twitter, Linkedin, Facebook jasně dokazují, že psychologie barev je pro náš byznys docela zásadní. Modrá sice není direktivně prodejní barva, ale je líbivá. Každý má rád modrou, protože je uklidňující, jasná a důvěryhodná. No řekněte, koho pohled na moře neuklidňuje?
Oranžové tlačítko
Možná jste už slyšeli, že fámu, že nejlépe na webu konvertuje oranžové tlačítko. Neplatí to vždy, ale je na tom hodně pravdy. Udělejte si návštěvní kolečko u příbuzných a spočítejte, kolik „broskvičkových obýváků“ napočítáte. Nebude to málo, protože ČSSD u nás už pár let docela válí.
Tohle vám prostě nevysvětlím
Psychologie barev je docela komplikované téma a koho zajímá více, tak doporučuji hledat více informací. Je to fascinující, ale bohužel většinou najdete jen informace o pocitech a o tom, kdo má takovou barvu rád. Například žlutá barva (kromě toho že signalizuje nebezpečí) je barvou ega. Proto někoho pobouří snadněji osoba ve žlutém oblečení, nebo když kolem něj projede žluté Porsche.
Nejsem odborník a vlastně jsem chtěl tímto článkem jenom říct že „jóó mám nově udělanou grafiku na webu, heč heč“.
Každopádně až budete svůj „Salón krásy“ chtít opět vymalovat na růžovo, zamyslete se, zda se v růžovém pokojíčku bude dobře cítit váš ideální zákazník (ten co hodně utrácí). Možná bude lepší zvolit odstíny zlatavé, kávové, a nebo kombinaci fialové s bílou. Zkuste o tom prostě víc přemýšlet a je pravděpodobné, že díky tomu vyděláte víc peněz a budete se cítit lépe vy, vaši zaměstnanci i zákazníci
Hezký den a nezapomeňte – modrá je dobrá…