Podíváme-li se na nejrychleji rostoucí firmy a na velké firmy, které uspěly v historii, uvidíme, že máme pouze jedinou možnost: přemýšlet, jak dát lidem něco ještě levněji, v lepší kvalitě – a ideálně zcela zdarma.
Jednou z nejrychleji rostoucích firem je Facebook, který dává lidem službu zcela zdarma. Pak tu máme Google, který své hlavní služby dává lidem také zcela zdarma. Další úspěšná firma Space X násobně zlevnila cesty do vesmíru – přibližně desetkrát.
A pak můžeme zabrousit do našich končin a do naší historie. Tomáš Baťa neuvěřitelně zlevnil své výrobky – o 50 % – a díky tomu se stal ve své době jedním z nejbohatších lidí na planetě. Zlevnil i celý život svých zaměstnanců a pozvedl jejich životní úroveň.
Kdybyste šli historií ještě dál, zjistíte, že Henry Ford vlastně také pouze zlevnil dopravu a dostupnost vozů. A co způsobil parní stroj? Zrychlení, zjednodušení a zlevnění výroby. Propuštěním to sice odnesly desetitisíce zaměstnanců továren, ale když se na to kouknete v širším měřítku, vedlo to k celkovému zvýšení životní úrovně.
A tak to pokračuje stále dokola. Vytvořte produkt, který bude lepší, levnější, inovativní – a uspějete v globálním měřítku.
Vytvořte službu, která bude pro lidi zdarma
Vytvořte službu, která bude pro lidi zdarma, a vyděláte nejvíce. Můj kamarád to komentuje slovy – peníze musí proudit z místa, kde jsou, na místo, kde ještě nejsou. A jestli někdo nemá peněz nazbyt, tak jsou to obyčejní lidé. Tedy váš zákazník, má být firma (firmy a státy mají peníze, nikoliv lidé – ti mají drobky). Služba, kterou lidem dáváte lidem zdarma, je vlastně platforma, která vám tento zisk umožní.
Stejně tak je to i u tohoto webu.
Zdarma tu lidem poskytuji informace a zájem potvrzuje 70 000 odběratelů. Jen nepatrné procento uživatelů pak platí, abych mohl tento obsah zdarma pro ostatní lidi vytvořit. Jsou to právě majitelé firem a podnikatelé, kteří kupují Progress Academy, aby jejich projekt rostl ještě rychleji.
Předem odhadnutelný vývoj firmy Apple
Nejsem obchodní analytik, ale používám selský rozum. Vycházím z toho, že cenu firmy ovlivňuje důvěra lidí (nadšení) a potřebnost jejích produktů. Z toho lze celkem s jistotou odhadnout, že firmu Apple čeká výrazný propad akcií, pokud výrazně nezmění svůj obchodní model. Výrobky Apple jsou super, mám je moc rád, ale opravdu je člověk nezbytně potřebuje? A budou si lidé moci dovolit dát svůj 1 měsíční plat na takto drahé hračky? V budoucnu nikoliv.
Co tvoří aktuální cenu Apple na akciovém trhu? Je to jen důvěra lidí, že se tyto drahé hračky budou stále prodávat. Jakmile ustane prodej v jihovýchodní Asii, čeká Apple pravděpodobně výrazný propad. Jedinou možností dalšího růstu bude zlevňování -> přijít s levnějšími produkty, nebo prodej technologií velkým firmám – třeba armádě, automobilkám atd. V Apple vůz moc nevěřím, protože bude pravděpodobně cenově opět “napálený”.
Naopak další růst můžete očekávat u firmy Facebook (velmi výrazný, protože proto dělají velmi mnoho) a například u Tesly od Elona Muska. Tesla vyrábí vozy, které nejen že jsou ekologické, ale v její síti dobíjecích stanic už máte dobíjení navždy zdarma. Už jezdíte nadosmrti téměř zadarmo. Navíc nemusíte skoro vůbec řešit servis vozu a většina servisů se dělá aktualizací software on-line zdarma.
To je příklad dvou firem, které zlevňují lidem život a jejichž růst je logický a předem předvídatelný. Až si budu kupovat nové auto, pravděpodobně sáhnu po Tesle.
Určitě toto neberte jako obchodní a investiční doporučení, to rozhodně není. Když se nad tím ale zamyslím, dává mi to velký smysl.
Zamyslete se proto, jak tuto strategii zlevňování využít. Co dává zdarma lidem vaše firma?
Napište alespoň článek