+420 737 913 277 (Po-Čt 7.30-18.00)
photo-1443453489887-98f56bc5bb38

Vítěz bere vše! Pravidlo, které mění příležitosti.

Globalizace a pokrok v oblasti techniky nám připravily velký oříšek, se kterým se musíme poprat. Nikdy totiž nebylo snazší začít tvořit z nuly, uspět a dostat se k milionům lidí. Zároveň to však vytváří jeden nepříjemný fenomén, který se nazývá pravidlem „Vítěz bere vše“.

Jak se s ním poprat?

Co znamená „Vítěz bere vše“?

Vítěz bere vše; to je jednoduché pravidlo, které dnes dominuje trhu. V podstatě říká, že jakmile uspějete a stanete se jedničkou na trhu, ostatní už nemají šanci vás někdy dohnat. Ba co víc, díky síťovému efektu rostete rychleji a konkurence i přes veškerou snahu nemá šanci se na vás dotáhnout, protože její snaha jen posiluje vaše dominantní postavení.

Uveďme si pár příkladů, ať víte, s čím se potýkáte a jak můžete zvítězit.

  • Hudební trh.

Díky globalizaci a technologiím má zpěvák možnost proniknout k více posluchačům než kdy dříve. Pokud ale nějaký interpret vyhraje žebříček nebo má hodně zhlédnutí na YouTube, tento žebříček a počty zhlédnutí vidí uživatelé, kteří ho dále sdílí na sociálních sítích, čímž ještě více pákují jednoho interpreta nahoru, zatímco stejně kvalitní (nebo i lepší) interpret se sice teoreticky může dostat ke stejnému počtu lidí, ale jeho příjmy se nezvýší. Naopak se snižují. Dominantní interpret na trhu totiž snižuje cenu svých nahrávek (již si nekupujeme CD za 500 Kč, ale hudba je dostupná zdarma na YouTube (interpret má peníze z reklamy) a například na iTunes, kde je ovšem cena nižší než dříve (dostane se k více lidem).

Těží z toho nejznámější interpreti i posluchači. Všichni ostatní přišli o část svých příjmů.

  • Máte webové stránky?

Pak jste jistě slyšeli o optimalizaci pro vyhledávače, kdy se snažíte dostat na první místa na stránkách vyhledávačů. Tady opět technologie pomáhá pravidlu Vítěz bere vše.

Vyhledávač totiž (velmi logicky) zobrazuje výsledky vyhledávání podle řady faktorů, tj. neřadí je náhodně. Pokud ale nejste na nějaký konkrétní vyhledávací dotaz (například „kancelářská židle“) na prvních místech, ostrouháte. 50–70 % uživatelů totiž klikne na první tři výsledky vyhledávání. Další procenta si vezmou stránky na 4. až 10. místě – a na menší hráče už zbydou stěží jen drobky.

Příklad z českého trhu

Znáte e-shop Alza.cz? Asi blbý dotaz, že. Alza.cz se stala nejznámějším e­‑shopem a sama uvádí, že je „nejspolehlivější obchod s elektronikou“, aby nemusela říkat „největší“, protože to se blbě měří.

Pravda je, že jsou i další velké obchody s elektronikou, které mají velmi podobné rozdělení trhu, jako u příkladu s vyhledávači. Kdybyste dnes vzali stejný objem prostředků, jako investovala Alza, a chtěli ji dotáhnout, nepodaří se vám to. Dokonce ani když investujete dvojnásobek, nedoženete ji.

Digitální šíření informací umožnilo Alze vyrůst a během necelých 4 let dosáhnout na obrat jedné miliardy korun. Ano, zrovna se u nás masově rozšířil Facebook a internetové pokrytí se zvýšilo natolik, že obsadit trh bylo celkem snadné. Lidi se akorát učili nakupovat na e-shopech – a naučili se nakupovat právě na Alze. No a vy dnes ostrouháte.

Alza už navíc neprodává jen elektroniku, ale i hračky, parfémy a „kdeco“. Tím likviduje nebo obírá o zisk další menší obchody.

Biti jsou i lokální producenti

Zdánlivě to může vypadat tak, že se to netýká některých oborů – například lokálních firem –, ale opak je pravdou. Nejhůře jsou na tom výrobci potravin a maloobchody. Za posledních pět let jich zkrachovalo na desetitisíce.

Mít lokální restauraci? A co když si uživatelé vyhledají v aplikaci Restu.cz, že restaurace o ulici vedle má hodnocení 97 %, zatímco vy jen 80 %? Kam asi půjde nový zákazník? A co když si nechají dovézt jídlo domů? A od koho si většina nechá dovézt jídlo? No jasně – Damejidlo.cz. Příkladů je hodně.

Vážná hrozba z globálního trhu

Trochu zvážníme. Co kdybyste náhodou chtěli mít obchod či e-shop na anglickém trhu. Jak bude vypadat situace? No jednoduše. Většina trhu nakoupí na Amazonu. Amazon.com navštíví přes 169 milionů zákazníků měsíčně a jeho roční obrat přesáhl sto miliard amerických dolarů. A víte co? Už ani nemusí platit velké peníze za reklamu. Lidé prostě jdou na Amazon a tam si nakoupí.

Je to podobné jako s Alzou, jen v trochu jiném měřítku.

Růst zisku vítězů i přes zlevňování

Paradoxem je, že růst největších hráčů ostatním podnikatelům vůbec nepomáhá – a nepomáhá ani lidem. Větší hráči totiž investují do automatizace a do nových technologií mnohem více. Tím pádem jsou produktivnější a mohou nabídnout nižší cenu. Díky tomu u nich nakoupí více lidí a oni si tak mohou vyjednat velkoobjemové slevy a stlačit cenu ještě níže. Postupně tak přichází likvidace středně velkých hráčů. A co nastane dále? Pak lidé přijdou o práci. Nejvíce pracovních míst nabízí nově vznikající firmy – ne ty, které investují do automatizace a do nových výrobních linek. Teoreticky by toto měl chránit stát – a měl by také stimulovat trh, nelze ale na to moc spolehnout.

Tři řešení pro každého

Teď jsme si řekli, co se právě děje na trhu. Můžeme si nastínit tři řešení, která připadají v úvahu.

  1. Přidejte se k nejsilnějšímu

Je to klasické a velmi dobře fungující řešení prověřené mnoha historickými událostmi. Pokud jste malý hráč, ale chcete si ukrojit z velkého koláče, jednoduše začněte kooperovat s velkým hráčem na trhu.

Příkladem může být rozjetí podnikání na Amazonu (největším tržišti světa). Amazon vám za provizi z prodejů umožňuje prodávat na jeho e-shopu a ještě se vám postará o logistiku, reklamace atd. Vy se tak můžete soustředit jen na kvalitu produktů a na jejich marketing (fotky, prodejní texty, recenze, budování brandu). Pravda, pomůžete Amazonu dostat se ještě výše, zas ale můžete časem vydělávat i tisíce dolarů denně – a to je dobrý benefit.

  1. Vytvořte vlastní vertikálu

Buďte výjimeční a originální. To samozřejmě platí i o podnikání na Amazonu, kde musíte mít lepší produkt než ostatní, ale můžete být originální i na vlastní triko.

Například víte, že na trh nastupuje vlna zdravého životního stylu. Proto vybudujete franšízingovou síť na občerstvení pro vegetariány a lidi, kteří žijí zdravěji. Tím, že budete první a budete mít originální receptury, vytvoříte vlastní vertikálu a stanete se vítězem, který bere vše.

Takovou strategii zvolila třeba firma Kofola, která koupila značku fresh džusů Ugo a upravila koncept tak, že nabízí i obědy, lehké saláty a polévky. A víte co? Stojí se tam fronty. Tento koncept se teprve rozvíjí, ale vzhledem k tomu, že je Kofola jedním z prvních a má silné zázemí, pravděpodobně bude v budoucnu dominantním hráčem.

Menší vertikálu ale můžete vytvořit kdekoliv na trhu. Nemusíte prodávat všechna jízdní kola, můžete se zaměřit pouze na elektrická kola a na elektrické koloběžky. Buďte nejlepší v jedné oblasti, pomůže vám s tím kurz Progress Academy.

Příklad: Nemusíte mít hotel pro všechny; můžete mít hotel pro starší náročné klienty, kam nebudou moci rodiny s dětmi.

  1. Smiřte se se svým stropem

A pak je tu třetí možnost: jste spokojení, když dosáhnete svého malinkatého vítězství.

Například majitel ekofarmy nechce vlastnit rozsáhlé plantáže a mít dva miliony ovcí. Stačí, když bude schopen prodat celou svoji produkci a obnovovat chov ovcí – a bude šťastný. Bude mít známou značku v Pošumaví a to stačí. Prožije svůj život na farmě a v poklidu pak farmu předá svým dětem. malé podnikání vám pomohu rozjet a napákovat v programu On-line zisky

Postavte se výzvě

Globalizace před nás staví výzvy, které jsme ještě nikdy neřešili. Buď se proti tomu pokusíme bojovat a udělat pár kroků zpět, nebo se přizpůsobíme a uděláme skok vpřed. Evoluce probíhá skokově, tak jako revoluce. Jaká bude ta vaše?

Velmi vám může pomoci kvalitní vzdělání, využití možností internetu naplno a technologie. Ty dnes rozhodují, kdo zvítězí a kdo zůstane o deset kroků vzadu. Naučte se je využívat a vybudujte si svůj příjem díky internetu.

Podívejte se, jak snadné může být začít.

Případová studie JAK ROZJET PODNIKÁNÍ do 2 000 Kč.

Líbil se vám tento článek? Sdílejte ho na sociálních sítích!
Facebook komentáře

Zapojte se do diskuse!

Napište komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

*