Není to tak dávno, co Facebook zasáhl proti své umělé inteligenci a vypl ji. Důvod? Začala si programovat vlastní jazyk, kterému nikdo nerozuměl. Dokonce vypl takové “stroje” dva, bavily se totiž mezi sebou. Je pak logické, že pokud se toto již děje, měli bychom se připravit.
VLASTNÍM JAZYKŮM NEZABRÁNÍME
I když tyto dvě inteligence běželi jen v laboratorním prostředí, řada primitivnějších inteligencí (takoví počítačoví neandrtálci) již je v provozu a setkáváme se s nimi každý den. Někde řídí výsledky vyhledávání, jinde bude řídit semafory, procesy v továrně nebo trasy policejních hlídek. Brzy také začnou řídit celá ekonomická oddělení a podobně. Je zcela logické, že v rámci zrychlení komunikace, začnou používat vlastní “slova” nebo značky, které označí nějakou akci a usnadní ostatním podobným inteligencím práci.
Ostatně, děláme to stejně a jen těžko se můžeme zlobit na lidi v laboratoři, že používají zkratky a slangové výrazy. Když přijde někdo nový, nerozumí jim. Tak je to v každém oboru. Samozřejmě pak upřednostňujeme lidi, kteří takové výrazy již znají a používají. To stejné udělá i A.I..
ŘEŠENÍ JE VYUŽÍVAT VLASTNÍ A.I.
Paradox je v tom, že jediným řešením, jak zůstat ve hře, je využití vlastní umělé inteligence. Pokud například jeden výrobní závod využívá specifickou umělou inteligenci, spolupracující výrobní závod samozřejmě získá výhody a úspory nákladů, využije-li ji také. Dám ale ještě jeden zcela jiný příklad.
Na svém webu píši o umělé inteligenci a i přes všechny její vady jsem její zastánce. Tedy umělou inteligenci podporuji. Když pak má umělá inteligence vyhodnotit, který článek o umělé inteligenci má zobrazit jako první, jaký si vybere? Ten, který ji očerňuje jako jasnou apokalypsu, nebo ten, který vyzdvihne její přednosti?
Myslím, že odpověď všichni známe. Otázka je, zda bude IT tým Googlu vůbec schopný takové jednání identifikovat. Nebo zda dostatečně rychle naprogramuje Agenty umělé inteligence, kteří budou umělou inteligenci hlídat a zda pak oni nebudou kolaborovat.
Děje se to!?
Jak vůbec můžeme vědět, zda již se to neděje, když je dnes na řadu těchto úkonů umělá inteligence využívána. Ať už jde o algoritmy Googlu pro hledání nebo zobrazování reklamy, nebo o virtuální asistentky, které se rozmáhají a vyvíjejí v USA. V situaci, kdy se taková asistentka baví s další AIsistentkou, logicky s ní může uzavírat obchody a dohody spíše, než s obyčejnou lidskou, s kterou si tak dobře nerozumí.
A ostatně není to nic divného. Lidé upřednostňují obchodní i osobní vazby velmi podobným způsobem. Je to tedy jen další krok k polidštění o kterém jsem psal v článku o tom, proč si adoptovat AIdu.