V Praze tento a příští týden startuje projekt pro sdílené elektrické koloběžky Lime. S investicí 72 miliard od Googlu a Uberu si již můžeme zajezdit nebo vydělat i v Praze. Za necelé dva roky se z aplikace Lime stal globální projekt s více jak 11 miliony jízd a působností ve 126 městech. Nyní můžete získat bonus za stažení aplikace.
Archiv pro štítek: sdílená ekonomika
Proč si BMW, Audi i Škoda auto založí brzy vlastní taxi službu
Znáte Liftago nebo Uber? Velmi pravděpodobně jim brzy začnou konkurovat samy automobilky. Zvyšující se bezpečnost a autonomní technologie totiž způsobí, že se prodeje aut začnou propadat. A ano, spousta lidí přijde o práci. Proto, aby na chleba akcionářů bylo, začnou automobilky rozvíjet vlastní strategii jak se prosadit na stagnujícím trhu. Nevěříte? Pojďme si shrnout pár faktů.
1. Autonomní vozy snižují nehodovost
Autonomní vozy prokazatelně snižují nehodovost. Výhoda je, že čím více autonomních (inteligentních) vozů na silnici jezdí, tím se nehodovost snižuje díky komunikaci mezi sebou (internetu věcí). Například řidič dnes nevidí a nedokáže spočítat, jak rychle jede druhé auto před ním. To vidí jen řidič před ním. Ale autonomní vozy mezi sebou komunikují a vzdálenosti neustále propočítávají. Nestane se, že by auto před vámi začalo brzdit příliš pozdě a vaše auto na to ihned adekvátně zareaguje. Podle výsledků Googlu ušetří autonomní vozy až 90 % dopravních nehod. Jen v USA to zachrání 30 000 životů ročně, dalších 190 miliard dolarů vynaložených na léčbu lidí a další desítky miliard na opravy vozů (možná i stovky). No a když se tolik sníží počet odepsaných aut, rozhodně se to projeví na prodejích.
2. Autonomní vůz vydrží násobně déle
Jak často dnes měníte olej, to si asi pamatujete. Ale pamatujete si také, kdy vyměnit ložiska, nebo klínový řemen? No, to má každé auto jinak a tak si to prostě ani pamatovat nemůžete. Autonomní vůz ale tato data drží pohromadě a klidně si zajede sám do servisu, nebo se tam alespoň objedná. Kromě toho, například Tesla má elektromotor velký asi jako školní batoh a ještě vám zrychlí z nuly na sto za 4,3 sekundy. Každopádně opotřebení těchto vozů bude mnohem nižší než u námi řízenými vozy. Takže auto jednoduše dává pozor na to, jak se o sebe stará a také je v celku jedno kdo řídí, protože to na opotřebení má minimální vliv. Opět vidíte – kromě náhradních dílů (kde prodeje nejdříve narostou) se prodej aut zpomaluje. Později upadne i výroba náhradních dílů.
3. Autonomní vůz nepotřebuje majitele
No a pak je tu ten fakt, že časem budou moci jezdit tyto auta i samostatně, bez dohledu. Takže si jednoduše ráno stoupnete před dům s telefonem s aplikací a za chvilku před vámi zastaví automobil. Vy ho zaplatíte ze svého kreditu v aplikaci a je to. Velká výhoda je, že si budete moci zvolit zda chcete sdílenou jízdu (levnější) nebo samostatnou (za plnou cenu). Máte totiž většinou pravidelné trasy – do práce, ze školy, do školy. Chytrý vůz si prostě spočítá, kde a koho může na pravidelných trasách nabrat a maximálně tak vytížit svou kapacitu. Ušetří se tak zácpy v dopravních špičkách, ovzduší i vaše peníze. A jak vidíte, prodeje aut nadále klesají – je to prostě výhodnější a levnější.
4. Průměrně využíváte auto 1 hodinu denně
Možná se vám zda, že za takovéto krátkodobé pronájmy (defacto taxi) zaplatíte více, než když budete mít vlastní vůz, ale to není pravda. Vezměte si, že auto ztratí za rok v průměru 10% hodnoty. Průměrně v něm lidé stráví “pouze” 1 hodinu denně. Pokud byste tedy nepočítali pojištění, benzín, servis, parkovné, dálniční známka a další náklady, stojí vás hodina cesty při průměrné ceně vozu 300 tisíc kolem 80 Kč + další zmíněné náklady. Průměrná cena vozu je v západních zemích kolem 600 tisíc, takže vás auto stojí samo o sobě 160 Kč na hodinu + další náklady. Když si k tomu připočtete fakt, že většina automobilů bude elektrických s levnějším provozem i údržbou, začnete brzy sami preferovat dopravu v cizím voze. Tedy alespoň ve městech. No i toto znamená snížení počtu prodejů nových vozů.
Trvalé snižování zaměstnanosti
Suma sumárum – trh automotive čeká v nadcházejících 15 letech naprosto zásadní proměna. Klesne počet prodaných aut a zdroje příjmů se budou hledat jinde. Určitě klesne počet zaměstnanců. U elektromobilů klesne i počet náhradních dílů. Co to znamená pro ČR když naši zákonodárci sází na zaměstnanost v automotive si asi umíte představit. Méně pracovních míst v automotive, méně profesionálních řidičů, méně odvedených daní z automotive kvůli masivním investicím do nových technologií a jejich odpočtů.
A to jsou důvody, proč místo toho aby prodávala automobilka vozy Uberu nebo Liftagu, založí vlastní dceřinou společnost nebo ji koupí.
Co na to obyčejní lidé? Možná je na čase se připravovat na jiné možnosti, než je práce v továrně.
3 myšlenky které mě posouvají dále
Člověk by se měl neustále posouvat. Tedy – alespoň by se o to měl snažit. Ne vždy to jde tak, že člověk k něčemu dospěje sám “zevnitř” svojí duševní zralostí a tak není od věci občas otevřít hlavu a zkusit přijmout nějaké myšlenky zvenčí. Přečíst si je a zamyslet se… někdy to pomůže :D. Sepsal jsem tři, které mě donutili se zamyslet v poslední době.