+420 737 913 277 (Po-Čt 7.30-18.00)

ikona tužky na papíře Archiv pro štítek: proč

crew-22256

Proč si všímat rizik a příležitostí internetu věcí

Internet věcí začíná stále více zasahovat do naších životů. Přesto málokdo chápe, jaké příležitosti internet věcí přináší. A to nejen z pohledu běžného uživatele, ale i z pohledu podnikatelů. Nové úspory nákladů a možnosti zvyšování příjmů.

Internet věcí je označení pro zařízení, které mezi sebou vzájemně komunikují a díky tomu máte lepší životní komfort, jste zdravější a máte více času na rodinu. Typickým příkladem je televize, chytré hodinky nebo chytrý kávovar, který vám uvaří kávu, jakmile se ráno přiblížíte s telefonem k sídlu vaší firmy. Možnostem se zde meze nekladou. Například auta, která mezi sebou komunikují a oznamují překážky na silnici, kolony, auto v protisměru v nepřehledné zatáčce….

Zatímco nyní je v provozu přibližně 5 miliard zařízení, za deset let to má být minimálně desetinásobek. Úplně slyšíte, jak se tímto směrem sypou peníze investorů.

Hrozby internetu věcí

Určitě nejdříve stojí za zmínku dva hlavní směry bezpečnostních rizik, které v rámci internetu věcí budeme řešit, pokud se do zařízení dostanou nepovolané ruce hackerů.

  1. Zneužívání infrastruktury

To znamená například využití zotročených zařízení k cíleným útokům na servery firem. Podobné testy útoků již zdařile proběhly. Představte si ale například, že někdo zotročí miliardy chytrých televizí, hodinek a kávovarů a v jeden čas pošle jedním směrem nějaká data. Pak se nemusí jednat o vyřazení Twitteru nebo Googlu na pár hodin, ale možná i na dny. Toto se může hodit například při vojenských invazích, kdy vyřadíte klíčové zpravodajské služby v dané lokalitě. Předpovídá se, že se podaří shodit dokonce “celý internet” na 24 hodin.

  1. Ohrožení spotřebitelů

Stejně nebezpečné je pak ohrožení spotřebitelů. Pokud někdo ukradne vaše osobní údaje z televize, asi se nic závažného nestane. Možná, ale zjistí, jak staré máte dítě nebo mu pustí porno místo večerníčku. Stejným způsobem pak může zcizit i peníze z vašeho účtu, pokud skrze televizi například platíte předplatné – prostě jako na internetu. Zotročené chytré hodinky vám mohou ukazovat špatnou diagnózu nebo tepovou frekvenci, uzamčené autonomní vozidlo vás pak vyzve k uhrazení „výpalného“ za odemčení – stejně jako se to děje již dnes u počítačů a chytrých telefonů.

To byly hrozby, které je vhodné zmínit. I zde však bude probíhat masivní investice do zabezpečení a celkové ztráty budou zanedbatelné oproti komfortu a výhodám, které přinášejí. Ostatně je to stejné, jako internetové bankovnictví. Občas sice někdo peníze zcizí, ale už nestojíme fronty na pobočkách bank a nemusíme platit dobírkou. Peníze k nám cestují rychleji, než kdy dřív. Rizika se zde měří spíše na promile.

Příležitosti pro podnikání

Prostor pro to, jak na internetu věcí vydělat je nezměrný. Chytrý kávovar si bude pamatovat, že vám dochází káva a bude ji umět objednat a mít z prodeje provizi. Chytrá lednička za vás také nakoupí a získá provizi, nebo vám alespoň uloží nákupní seznam. Na druhé straně bude firma napojená na tyto data, která vám bude zboží vozit.

Velké firmy budou vědět, kdy kde co jíte a pijete a budou tyto informace dále prodávat jako Big data. Asi si dokážete představit, že zdravotní pojišťovnu by zajímalo, kolik kávy denně vypijete, protože to svědčí o vašem životním stylu.

Přejděme ale k menším věcem. Chytré žárovky dokáží komunikovat s televizorem a upravit jas, když si pustíte film. Televize se zase sama vypne, pokud nikdo není v místnosti. Inteligentní domy topí podle toho v jakých místnostech a kolik lidí v bytě právě pobývá. Velké příležitosti jsou pak v oblastech úklidu a zabezpečení domácností nebo servisu automobilů.

Například inteligentní koš oznámí uklízečce, že potřebuje vynést – ne dříve. Podle pohybu v místnosti se naplánuje úklid. Auta budou sama včas jezdit do servisu.

Klíčové pro podnikání bude se včas napojit na některý ze systémů a poskytovat služby nebo prodávat produkty skrze chytré zařízení. A také zapojit své podnikání stejným způsobem – ušetřit na nákladech, získat více zákazníků. Čekat na příležitosti internetu věcí ale nemusíte, můžete využít internet, tak funguje nyní. Může to mít zajímavé výsledky.

yohivf5jwvg-scott-webb

PROČ mohou trh ovládnout firmy, které lžou a ve volbách vítězí populisté

„Chcete postavit úspěšnou firmu, které budou lidé věřit a vloží do ní své naděje? Začněte jim lhát!“ Ano, i takto by se dal nazvat univerzální návod na úspěch dnešní doby. Trochu překvapivé pak pro některé bude zjištění, že tato strategie slaví úspěch již přes půl století, možná dokonce po celý čas existence lidského druhu.

Vítězství strategie neznalosti

Lidé si zoufají, že bohatí bohatnou a chudí chudnou. Někteří se podivují, že lháři vyhrávají volby a trhu dominují firmy, které se nebojí vydělávat na úkor svých zákazníků. Noví zákazníci přitom stále proudí ve velkém. Čím to?

Důvodem je lidská neznalost – nedostatek vědění. Cíleným lhaním pak dosáhnete toho, že lidé uvěří tomu, co jim podsunete. Pravda je totiž často příliš složitá a nedá se vysvětlit jednoduchým marketingovým sloganem. Někdy ani nemusíte úplně lhát, stačí pravdu trochu ohnout – aktivní práce s pravdou. Stačí třeba udělat „průzkum trhu“ a pak lidem tvrdit, že jste nejspolehlivější internetový obchod. Klidně pak můžete své zákazníky klamat a zdražit zboží den předtím, než na něj dáte slevu.

Historicky podloženo

Překvapením může být, že strategie lhaní dostala Evropské imperiální mocnosti do role světových lídrů. Respektive – ono se to ví, ale neučí se o tom. Prostě se aktivně pracuje s pravdou.

Po tom co španělští objevitelé zlikvidovali 90 % obyvatelstva Karibských ostrovů a roku 1519 přistáli u mexických břehů, neměla o genocidě na Karibských ostrovech civilizace Aztéků ani tucha. Stačilo aby Španělští řezníci řekli, že přichází v míru a zastupují mocného krále Španělského království a Aztékové je poslušně dovedli až do hlavního města, kde zajali krále …… a skrze něj ovládali až do vzpoury celou civilizaci. Po vzpouře stačilo opět zalhat několika utiskovaným kmenům a necelých 500 Španělů dobylo hlavní město a definitivně rozvrátilo a zotročilo vyspělou říši.

To stejné potkalo za 13 let říši Inků, která o genocidě Aztéků neměla ani ponětí – prostě nevěděla. Tehdy stačilo dokonce necelých 300 vzdělaných Španělů k vyvraždění a zotročení milionů původních obyvatel, kteří proti cílenému šíření lží a dezinformací neznali žádnou obranu.

Doba dezinformační na vzestupu

Díky internetu je dnes doba dezinformačním na vzestupu. Jen v Čechách sleduje BIS přes 50 cíleně dezinformačních webů, které mají naklánět misky vah veřejného mínění na stranu různých mocenských uskupení. Právě díky jejich šíření přes sociální sítě, pak lidé volí tu Trampa, tu Brexit, tu Babše.

A když se řekne složitá pravda o globálním oteplování, postačí čínské vládě oznámit, že je to výmysl americké vlády, aby oslabila čínskou ekonomiku. Ostatní informační zdroje jednoduše ocenzurujete a máte po starostech – vaše pravda zvítězila.

Právě tichý souhlas mlčící většiny je to, co takové počínání legitimizuje. Takže pokud nechcete sloužit lhářům, měli byste v sobě najít sílu říct nahlas NE, tohle není pravda – já s tím nesouhlasím.

Přeji příjemný volební rok.