+420 737 913 277 (Po-Čt 7.30-18.00)

ikona tužky na papíře Archiv pro štítek: podnikání

frank-mckenna-184340

4 tipy, jak vyzrát na omezený rozpočet v marketingu

Každý nemá rozpočet jako Google. Takže jak to vyřešit, když máte malý web či e-shop a chcete se proklestit konkurencí k lepším výsledkům?

Na chvilku zapomeňte na to, co všude čtete „Cestu zákazníka“. Prostě se na ni vykašlete. Vyladěnou cestu zákazníka potřebujete, ale s omezeným rozpočtem a časem lze fungovat i jinak. Níže pár tipů.

1. Soustředit se na jeden produkt.

Nemusíte mít e-shopu 2 tisíce položek. A nemusíte je všechny prodávat. Možná prodáváte služby, ale určitě z portfolia budete schopni určit – kterou službu budete „tlačit“ nejvíce. Bude to to nejprodávanější, nebo s největší marží? To je na vás, oboje může být správně.

Při výběru mrkněte i na hledanost klíčových slov a konkurenci. Podle toho snadno vyberete.

2. Energii směrovat na jeden prodejní kanál.

Google, Seznam, seo optimalizace, PPC, Srovnávače zboží, Facebook, Instagram, Youtube, e-mailing, provizní marketing atd. atd. Docela dost činností na jednoho člověka s jednou peněženkou. Nemyslíte? Co kdybyste vše soustředili jen na jeden prodejní kanál – ušetřili čas, náklady, stali se jedničkou v prodejích na jednom kanálu a teprve pak řešili zbytek.

Příkladem může být malý e-shop. Dělá reklamní kampaně na Facebooku, Seo, platí správu a budget v PPC na Seznamu a Googlu a ještě ve zbožových srovnávačích. K tomu zvažuje vlastní provozní program, protože affiliate všude doporučují.

Klidně by se dalo pouvažovat nad tím, přestat někomu platit za správu PPC – nechat tam jen nejvýkonnější kampaně a remarketing ( o to se až tolik člověk starat nemusí – někdy to samo běží stejně dobře), následně ten budget investovat do reklam na Heuréce a zvýšením ceny, kterou jste ochotni zaplatit za proklik. Je to jen příklad, ale je to cesta.

3. Omezit režijní náklady.

Všechny ty firmy pořád něco automatizují a na vše používají software – placený. Někdy, ale stačí omezit tyto náklady a okamžitě vám roste zisk. Pravda, možná klesne obrat. Co je však důležitější, zisk nebo obrat?

Zde jen pár nejčastěji placených software v online podnikání: Rozesílka e-mailů, affiliate software, chat zákaznické podpory, crm software, seo analytika – př. Collabim, soft pro zákaznickou podporu, účetní software, jako třešnička na závěr pronájem samotného webu (což je často nevýhodné – ne vždy).

To jsem napsal jen věci, které se dají nahradit nebo zrušit stejně jako placená správa PPC, sociálních sítí atd. Velmi často již na trhu existuje i osekaná alternativa zdarma. Stačí jen hledat. Když to spočtete, zjistíte, že je to třeba 100 – 200 tisíc ročně navíc. Možná to můžete dělat méně profesionálně a budete spokojenější.

4. Nespěchejte

S omezeným rozpočtem nebude všechno hned. Pár let to trvá.

Myslím, že tyto tipy vlastně všichni známe, jen na ně občas zapomínáme. Na internetu se totiž píše co vše je potřeba dělat pro úspěch, ale už nikdo nepíše, že to nelze stihnout vše najednou a kolik to vše stojí.

P.S. Líbil se vám článek? Mrkněte na on-line akademii. 

spacex-81773

Jak využívat BIG DATA a neplatit za ně

Určitě jste už slyšeli o Big datech. To jsou informace, které shromažďují mobilní operátoři, Facebook, Google nebo banky a pak je prodávají dalším firmám – velkým korporacím, řetězcům apod. Neřeknou jim sice, že Pepa Vomáčka si kupuje pivo Gambrinus, alejsou schopni do jisté míry označit lidi, kteří kupují pivo nebo sledují fotbal. Vy tato “big data” do jisté míry můžete využít také a nemusíte za ně ani zaplatit. 

andrew-neel-141710

Život na 5 metrech čtverečních

Zavřel jsem za sebou dveře a zapl počítač. V místnosti byl jen malý dřevěný stolek, židle, postel a skříň. Osvětlovalo ji malé okno, skrz které foukalo v noci tak, že jste nemuseli větrat. Když foukalo hodně, ucpával jsem okno polštářem. Ne kvůli zimě, ale abych umlčel meluzínu, která se ozvala a úpěla skrze rám na dobrou noc. Po šesti týdnech však bylo hotovo.

Před týdnem jsem se vrátil z Anglie. Předchozí odstavec byl popis toho, na jak malou bublinu se smrskl můj život na drtivou většinu času, který jsem tam strávil. Mělo to však jasný záměr a cíl a ten se podařilo splnit. Jinak by to nešlo. Rozhodl jsem se strávit 42 dní v malé místnosti, abych dokončil příběh, který si již brzy budete moci přečíst.

Před 8 měsíci

Cesta do Anglie nebylo náhodné posednutí mysli. Věděl jsem, že se budu muset stáhnout z běžného života, od rodiny, fejsbůků a venčení psů. V minulém roce, přesně 18.06.2016, jsem zaregistroval anglickou verzi domény pro mou knihu. To jsem již byl vybaven obstojným, rozvinutým scénářem a jak je vidno, i celkem slušnou dávkou odhodlání. O tom, jak jsem „vynalezl“ název knihy a kolik je za tím práce, zase v jiném článku. Ve skutečnosti uběhl více než rok od vytyčení záměru.

Úspěch není jeden velký skok

Jak se taková kniha vyrábí? Je to jako s jakýmkoliv jiným projektem. Musíte mít vizi, tu rozplánovat na cíle, ty na kratší sprinty. Kratší sprinty pak plnit, měnit, upravovat. A tak stále dokola – po mravenčích krůčcích kupředu. Dneska hodně frčí příběhy o tom, jak vytvoříte jednu prodejní stránku za 24 hodin a do týdne jste úspěšní, ale takhle to moc není. Ta prodejní stránka je špička ledovcové kry, která je z 80 % ukryta pod hladinou. Hladina je moře práce, které se táhne od obzoru k obzoru. Takže, jak se taková kniha vyrábí? Píšete každý den. Takže je to hodně o disciplíně a odříkání. Tak třeba já si spočítal, že potřebuji psát Po -Pá každý den dvě hodiny. Potíž ale je, asi to znáte, ne vždy se to povede. Jak se říká: „Každý den není posvícení“. Někdy se tak pro samou práci k psaní nedostanete.

Další faktor je, že ne vždy jste úplně produktivní. Takže se mi třeba stalo, že jsem za dvě hodiny končil práci a měl napsán jeden odstavec. To jsou hodně frustrující okamžiky. Napíšete odstavců více, ale opakovaně je mažete. Pomocí těchto pidi krůčků pak kniha “roste pod rukama”.

Hodně času zabírá studium. Tím, že kniha Krev budoucnosti bude scifi thriller – tedy v budoucnosti. Musel jsem hodně studovat, jak samotné technologie, tak vývoj socio-ekonomických faktorů. Díky tomu budete číst sice poutavý příběh, ale zasazený do konkrétního, velmi reálného prostředí. Je to hodně edukativní a překvapivé. Navíc, technologie a nejdůležitější body příběhu budou ozdrojovány v rozšířeném doslovu (na tom ještě pracuji). Prostě toho času potřebujete dost. Což je vlastně důvod, proč jste mohli zaznamenat, že jsem ustoupil z affiliate kampaní, omezil zasílání mailů a marketingu obecně.

To co zde popisuji bude stejné i když budete provozovat e-shop nebo si budete chtít otevřít restauraci. Operativa, příprava, studium, byrokracie, to vše vám zabere více času, než kolik vám zabere to, co si člověk představuje pod pojmem „podnikání“.

Příští týden to začne

Příští týden začíná kampaň, ve které si přijdete na zajímavé bonusy a odměny. Věřím, že se bude líbit a třeba mě odměníte sdílením a podporou. Posunuli jsme ji o týden, protože nás čeká ještě víkendová produkce videa v prostředí opuštěné liberecké továrny.

Takže, pokud jste dočetli až sem, čekujte Fejsbůky, Instagramy, maily a dozvíte se brzy víc.

Mám pro vás připravenou docela pěknou doprovodnou kampaň a určitě se vyplatí ji sledovat. Jeden z doprovodných obrázků níže pro představu, co vás čeká. 27

ryan-wong-25025

Průměrná úspora přes 15 až 30 tisíc. K tom i růst a nové projekty.

Dal jsem si dohromady pár zajímavých informací od účastníků kurzu, s kterými jsem v kontaktu. Jsou to tedy informace od těch aktivnějších.

Online kurz jsem začal tvořit před 3 roky. Původně měl být hlavně o on-line marketingu, jako bonus pak přibyl celý modul projektového řízení. Nakonec se však ukázal jako zásadní projekt Rok změny, který odstartoval novou vlnu, do kterého se nakonec zapojilo přes 600 lidí. Konec proma, teď pointu.

1. modul – neuvěřitelné výsledky

Ještě nutno dodat, že většina lidí jsou neaktivní účastníci. Kurz koupí, ale pak většinou nemají čas, a tak od práce na něm upustí. Je to velká škoda, ale je to velmi časté. Bohužel toto je limit on-line vzdělávání. Ti, co se mnou jsou v kontaktu, však mohou potvrdit výsledky. Rok změny měl garanci, že se lidem vrátí investovaná částka zpět jen díky jedinému modelu. S odstupem času, se mi toto více než potvrdilo. U drobných živnostníků nebo nepodnikatelů se roční úspora, kterou díky konkrétním týdenním úkolům realizují, pohybuje mezi 15 a 30 tisíci. Často mi pak píší lidé, že jsou překvapeni, kolik dokázali ušetřit. Nejlepší na tom je, že je to věc která je zmáknutá v rámci jednoho týdenního úkolu. Další moduly se a úkoly jsou pak hlavně o zvyšování zisku a tvorbě samotného projektu.

A proč šetřit? Pojďme na to v řeči absolutních čísel.

Kolik je váš čistý měsíční příjem? Na devadesát procent se pohybuje mezi 15 a 40ti tisíci. Je fajn zjistit, že měsíc práce přestanete vyhazovat za nesmyslné náklady a můžete je investovat buď do rozvoje, nebo třeba utratit za blbovinky (dárky pro vaše blízké). Jsou za tím ještě dva důležitější faktory.

Podnikáte-li, váš čistý příjem je pouze 20 až 30 % toho, co musíte každý měsíc utržit. Takže na 20 tisíc klidně musíte utržit 100 tisíc každý měsíc. A utržit stovku už dá práci. Dá to větší práci než být v zaměstnání. Ušetříte-li tedy těch dvacet tisíc, ušetřili jste kopec práce, nemusíte ve firmě vázat tak velké finanční prostředky a váš život je o hodně jednodušší. Máte také menší stres.

No, a teď si představte, že tu roční úsporu neutratíte za dárky nebo dovolenou, místo toho je investujete do placené reklamy. Pokud například ušetříte 30 tisíc, tak si za to můžete nakoupit kolem 6 000 cílených návštěvníků na web. Při konverzním poměru webu 1 % je to 60 prodejů navíc, které získáte místo nákladů, které jste měli předtím. Konverze by však měla být větší, takže? Připočítejte ještě opakované nákupy.

To mne jen tak napadlo, při čtení dalšího e-mailu.

Podnikání trochu připomíná kouhoutek s tekoucí vodou dopadající na cedník, který se snažíte naplnit. Pokud je proud příjmů moc slabý, je to k ničemu. Pokud vám peníze utíkají skrze příliš velký počet děr, můžete sice růst, ale musíte hrozně dřít. Ucpěte jich pár a uvidíte, že porostete rychleji.

Ve výsledku to totiž znamená hlavně ušetřený čas, který můžete věnovat do rozvoje a růstu. Vytvoření nového produktu, nebo se můžete drbat na zádech. Hoďte si to do kalkulačky sami za sebe :-).

Tady odkaz na produkt.

crew-22256

Proč si všímat rizik a příležitostí internetu věcí

Internet věcí začíná stále více zasahovat do naších životů. Přesto málokdo chápe, jaké příležitosti internet věcí přináší. A to nejen z pohledu běžného uživatele, ale i z pohledu podnikatelů. Nové úspory nákladů a možnosti zvyšování příjmů.

Internet věcí je označení pro zařízení, které mezi sebou vzájemně komunikují a díky tomu máte lepší životní komfort, jste zdravější a máte více času na rodinu. Typickým příkladem je televize, chytré hodinky nebo chytrý kávovar, který vám uvaří kávu, jakmile se ráno přiblížíte s telefonem k sídlu vaší firmy. Možnostem se zde meze nekladou. Například auta, která mezi sebou komunikují a oznamují překážky na silnici, kolony, auto v protisměru v nepřehledné zatáčce….

Zatímco nyní je v provozu přibližně 5 miliard zařízení, za deset let to má být minimálně desetinásobek. Úplně slyšíte, jak se tímto směrem sypou peníze investorů.

Hrozby internetu věcí

Určitě nejdříve stojí za zmínku dva hlavní směry bezpečnostních rizik, které v rámci internetu věcí budeme řešit, pokud se do zařízení dostanou nepovolané ruce hackerů.

  1. Zneužívání infrastruktury

To znamená například využití zotročených zařízení k cíleným útokům na servery firem. Podobné testy útoků již zdařile proběhly. Představte si ale například, že někdo zotročí miliardy chytrých televizí, hodinek a kávovarů a v jeden čas pošle jedním směrem nějaká data. Pak se nemusí jednat o vyřazení Twitteru nebo Googlu na pár hodin, ale možná i na dny. Toto se může hodit například při vojenských invazích, kdy vyřadíte klíčové zpravodajské služby v dané lokalitě. Předpovídá se, že se podaří shodit dokonce “celý internet” na 24 hodin.

  1. Ohrožení spotřebitelů

Stejně nebezpečné je pak ohrožení spotřebitelů. Pokud někdo ukradne vaše osobní údaje z televize, asi se nic závažného nestane. Možná, ale zjistí, jak staré máte dítě nebo mu pustí porno místo večerníčku. Stejným způsobem pak může zcizit i peníze z vašeho účtu, pokud skrze televizi například platíte předplatné – prostě jako na internetu. Zotročené chytré hodinky vám mohou ukazovat špatnou diagnózu nebo tepovou frekvenci, uzamčené autonomní vozidlo vás pak vyzve k uhrazení „výpalného“ za odemčení – stejně jako se to děje již dnes u počítačů a chytrých telefonů.

To byly hrozby, které je vhodné zmínit. I zde však bude probíhat masivní investice do zabezpečení a celkové ztráty budou zanedbatelné oproti komfortu a výhodám, které přinášejí. Ostatně je to stejné, jako internetové bankovnictví. Občas sice někdo peníze zcizí, ale už nestojíme fronty na pobočkách bank a nemusíme platit dobírkou. Peníze k nám cestují rychleji, než kdy dřív. Rizika se zde měří spíše na promile.

Příležitosti pro podnikání

Prostor pro to, jak na internetu věcí vydělat je nezměrný. Chytrý kávovar si bude pamatovat, že vám dochází káva a bude ji umět objednat a mít z prodeje provizi. Chytrá lednička za vás také nakoupí a získá provizi, nebo vám alespoň uloží nákupní seznam. Na druhé straně bude firma napojená na tyto data, která vám bude zboží vozit.

Velké firmy budou vědět, kdy kde co jíte a pijete a budou tyto informace dále prodávat jako Big data. Asi si dokážete představit, že zdravotní pojišťovnu by zajímalo, kolik kávy denně vypijete, protože to svědčí o vašem životním stylu.

Přejděme ale k menším věcem. Chytré žárovky dokáží komunikovat s televizorem a upravit jas, když si pustíte film. Televize se zase sama vypne, pokud nikdo není v místnosti. Inteligentní domy topí podle toho v jakých místnostech a kolik lidí v bytě právě pobývá. Velké příležitosti jsou pak v oblastech úklidu a zabezpečení domácností nebo servisu automobilů.

Například inteligentní koš oznámí uklízečce, že potřebuje vynést – ne dříve. Podle pohybu v místnosti se naplánuje úklid. Auta budou sama včas jezdit do servisu.

Klíčové pro podnikání bude se včas napojit na některý ze systémů a poskytovat služby nebo prodávat produkty skrze chytré zařízení. A také zapojit své podnikání stejným způsobem – ušetřit na nákladech, získat více zákazníků. Čekat na příležitosti internetu věcí ale nemusíte, můžete využít internet, tak funguje nyní. Může to mít zajímavé výsledky.

josh-pepper-71388

6 tipů na co si dát pozor u prodeje služeb

Pokud chcete na internetu vydělávat peníze s vyšší než 30 % marží, pusťte se do prodeje služeb. Služby mají oproti fyzickým produktům velkou výhodu. Můžete se snadněji odlišit od konkurence, nekonkuruje vám armáda čínských nádeníků s dotovaným poštovným a možnosti úspor nákladů máte mnohem vyšší a prostor pro vaši marži je také. Pojďme si teď dát pár tipů, na co si při prodeji dát pozor.

Úspěšné služby

Prodej služeb po internetu je dnes velmi lukrativním byznysem. Služby jsou ale velmi široký pojem. Službou jsou nejvýdělečnější firmy světa – Google, Facebook, Spotify, ale třeba i Amazon, který poskytuje služby firmám, které skrze jeho platformu prodávají. Klasičtější službou jsou pak například firemní konzultace, školení, poradenství, sjednávání pojistek atp. To vše dnes na internetu frčí a správně nastavený prodej vám může otevřít cestu k zákazníkům z celé republiky nebo i za hranicemi v opravdu masivním množství.

Na co si tedy dát pozor?

  1. Správná formulace a vizualizace

Můžete mít sebelepší službu, ale pokud v ní váš budoucí zákazník nevidí přínos, nedokáže ji rozlišit od konkurence nebo ji nedej bože nechápe, máte zaděláno na malér.

Klíčem je, aby si vaši službu dokázal budoucí zákazník dobře představit. Například častou chybou je, že podnikatelé prodávají své služby „na hodinu“. Ono to dává smysl z pohledu cenotvorby, ale dokáže si zákazník dopředu představit, co se bude během té jedné hodiny dít? Jaký to má přínos a jaké výsledky může očekávat třeba u balíčku deseti hodin vaší práce? Hm hm, to jsou otázky, na které mu potřebujete dát odpověď dříve, než ho vyzvete k objednávce. Nezapomeňte na stránku přidat také fotografie, grafické ztvárnění služby či krátké video, kde vše stručně vysvětlíte.

  1. Neprodávejte – objednávejte!

Další častá chyba je, že si podnikatel myslí, že uživatel hned zaplatí nebo sjedná službu a celý nažhavený zaplatí. Většinou s tímto přístupem přicházíte o velkou část zákazníků. Lépe funguje, pokud se zaměříte na vyplnění nezávazných předobjednávek, poptávkových formulářů či kalkulaček pro výpočet cen pro konkrétní řešení klienta. Jde o to, že většina lidí nechce teď hned zaplatit, potřebují se na něco doptat, nebo získat větší důvěru. Právě proto by mělo následovat navolávání, kdy proaktivně zavoláte a domluvíte si schůzku či jinak upřesníte požadavky klienta. Je to ozkoušený způsob, jak prodávat služby i drahé produkty – například automobily.

U sjednávání služeb je předobjednávkový formulář často alfou a omegou úspěchu.

  1. Ptejte se lidí

Dnes je takový trend startupů spočívajících v několika lidech, kteří sedí od rána do večera u počítače a ladí si své prodejní stránky a PPC kampaně.  Dokud však nevylezete ze své komfortní zóny, malé bubliny a nezeptáte se přímo zákazníků, nezjistíte, jak má vlastně vaše služba vypadat. Ono CTR a % konverze není všechno. Nejlepším řešením je právě navolávání klientů. Všechny starosti tím vložíte na svá bedra. Váš budoucí zákazník pouze vyjádří zájem a vyplní formulář. Vy vše ostatní zařídíte a ještě získáte cennou zpětnou vazbu pro další vylepšení projektu.

  1. Prodejní stránka nestačí

Vyladěním prodejního či objednávkového formuláře to nekončí. Naopak. Vaše práce končí až se spokojeným zákazníkem, který vás doporučí někomu dalšímu. K prodeji patří i zákaznický servis, vytváření zajímavého obsahu na webu, spravování PPC kampaní, komunikace skrze sociální sítě a e-mail marketing. Jde tedy o dlouhodobý proces, kdy platí že buď máte peníze a někomu za pomoc zaplatíte, nebo porostete jen pozvolna a pomalu. Váš akční plán se tedy nemůže držet univerzálního návodu, ale musí vycházet z vaší konkrétní situace.

  1. Testujte různé verze

Když dva dělají totéž, není to totéž. A slovo „sleva“ není totéž co „akce“. U služeb může i malá změna vést k velkým rozdílům ve výsledku. Je proto potřeba být vždy dostatečně sebekritický, abyste měli co zlepšovat a testovat. Tím nemyslím jen již zmíněné testování prodejních stránek a formulářů, ale i práce na produktu – službě samotné. Máte-li například nabídku šestiměsíčního balíčku služeb, vyzkoušejte sestavit i balíček tříměsíční. Ten tříměsíční může být buď intenzivnější, nebo bude prostě poloviční a vy ho díky nižší ceně prodáte více lidem. A samozřejmě, budete mít také o něco vyšší marži = větší zisk, než u delší spolupráce. Možnosti si vypište na papír a následně se soustřeďte vždy na jednu věc.

  1. Finanční tip na závěr

U služeb – obzvláště u těch dražších, je a může být mnohem delší rozhodovací proces, než je například u nákupu produktu. Nakoupit na e-shopu může být stejně přirozené, jako zajít do restaurace. Ovšem domluvit si konzultace pro zhubnutí, to už vyžaduje značné odhodlání. Dejte proto pozor na cash flow, protože než se najede konstantní prodejní cyklus, může to trvat i měsíc a vy každý den platíte za reklamu. U služeb B2B pak dejte pozor ještě větší, protože od realizace zakázky do vystavení a uhrazení faktury může uběhnout i několik měsíců. A to je někdy pořádný zápřah na finanční plánování a psychiku.

Posledním krokem je, dostat vaši nabídku k lidem. Toto je poslední krok, který je klíčem k úspěchu. Spousta firem dělá skvělé služby, vyrábí úžasné výrobky, ale ta prezentace pokulhává. Pokud se chcete dozvědět, jak oslovit širokou masu lidí, získat kopec zákazníků a ideálně se u toho nesedřít z kůže, podívejte se na mou Akademii, kde získáte řadu ucelených návodů i s pracovními sešity, které vám s realizací pomohou. Možností je oslovit mne také skrze kontaktní formulář, kdy vám se svým týmem mohu nastavit kompletní prodejní proces od A do Z.

Službám zdar!

4ppzkfd6beg-patryk-gradys

PROČ potřebujeme nový svět virtuální reality!

K tomuto článku mě inspiroval článek, který jsem zahlédl kdesi na nejmenované sociální síti. Naprosto jasně ukazuje, že bez masivního rozvinutí virtuální reality se budeme mít brzy hůře, než se měli lidé v 19. století. Ptáte se proč?

Počátek civilizace a její vývoj

Pokud se podíváte na rozvoj prvních trvalých kultur, zjistíte, že za vznikem trvalých osad, peněz, nebo větších říší stojí první zemědělská revoluce. Na tom není nic moc divného, tohle všichni známe z hodin dějepisu (i když jsme nedávali moc pozor). Hlavní výhoda a zároveň i nevýhoda zemědělství byla v tom, že to byla lopota – dřina jak prase. Výhoda téhle dřiny byla ta, že díky ní vznikla práce pro velké množství lidí. Čím více jste chtěli vypěstovat, tím více jste museli mít dětí, kteří s vámi v potu všedního dne dřely na poli.

Státní zabezpečení bylo mizerné, žádné důchody ani veřejná zdravotní péče vás nečekala. Podpora v nezaměstnanosti? Cheche.

V této době:

  • 90 % lidí pracuje v zemědělství.
  • 10 % služby – řemesla, ochrana, šlapky atd.

Přichází průmyslová revoluce

Průmyslová revoluce není jen parní stroj a šicí stroje. Díky zemědělské průmyslové revoluci se lidé stahovali z polí do měst, kde vesele dřeli ve fabrikách. To nám přineslo jednotný čas, jízdní řády, polotovary a spousta dalších úžasných věcí.

V této době cca:

  • 60 % lidí v zemědělství
  • 20 % ve výrobě
  • 20 % služby

Přichází sociální stát

Na scéně se mohou objevovat první “lepší” státy. Jestli si myslíte, že sociální státy vznikly kvůli lidem díky pár sluníčkářům, tak se pletete. Sluníčkáři sice byli důležití, ale hlavní důvod byla podpora obchodníků, investorů a průmyslníků. To oni vzletné myšlenky podporovali a zafinancovali. Ptáte se proč? No protože obchodník potřebuje stabilní fungující systém, kde se dá obchodovat pravidelně se stabilní měnou. Investor potřebuje investovat tam, kde má šanci domoci se své pohledávky. Průmyslník potřebuje zdravé schopné lidi na výrobu i na odbyt zboží a když je opotřebuje, potřebuje aby se o ně někdo postaral.

Díky tomu vznikli zaměstnanci státu.

Rozumějte – zaměstnanec státu je nezaměstnaný na úřadu práce, matka na mateřské, státní správa, policie, vojáci, prostě všichni včetně důchodců. Do téhle škatulky dnes patří relativně hodně lidí.

Pointa přichází

Není třeba to moc protahovat. Dnes i v budoucnu bude stále více lidí patřit do skupiny zaměstnanců státu. Mechanizace zemědělství, mechanizace výroby, stárnoucí populace – to jsou hlavní faktory, které vytváří mocný pákový efekt a brzy to bude vypadat nějak takto.

  • 50 % zaměstnanci státu
  • 30 % služby
  • 10 % výroba
  • 10 % zemědělství

ŽÁDNÁ DALŠÍ ŠKATULKA NENÍ

Za poslední hektické století se nevymyslela žádná nová škatulka, kam by se mohla zaměstnanost přesouvat. No a asi víte, že hlavní příjem států (všech, které nemají nehorázné nerostné bohatství) tvoří zdanění lidské práce. Třeba USA nemá ani DPH, takže je pro ni příjem “z příjmu” dost zásadní. Žádné řešení, tenhle trabl úplně neřeší (hodím to někdy třeba do samotného článku).

Staré lidi nemůžeme nechat umřít, naopak jim musíme prodlužovat kvalitní život. Ne až tak proto, že bychom byli humanisti, ale proto, že každý člověk je spotřební jednotka. Tahle spotřební jednotka, je něco jako baterie (nebo motůrek) pro naši prosperitu. Kdybychom ty lidi nechali umřít, snížila by se spotřeba. Po snížení spotřeby přichází recese. Jelikož je dnes na světě většina peněz krytá pouze dluhem (tedy předpokladem, že budete růst a mít čim platiti) je masivní recese dost nemilá věc – což teprve kdyby dlužnící umřeli .-). Nelíbí se ani bankéřům, ani státním zaměstnancům, ani obchodníkům. Tolik vadit nebude průmyslníkům a v zemědělství, ale to je jedno.

Tohle by byl větší průser než to, že jsme vyžrali půlku planety a druhou půlku zaplácli betonem a asfaltem. Tohle by byl prostě konec, chaos, hnus.

Pátá škatulka objevena

Naštěstí se klucí z Brna aj z Prahy, aj ze všech koutů světa sjeli v tom Silicon Valey (myslím sjeli, ne sjeli – to jen tak trochu). Každopádně dali hlavy dohromady a vymysleli pátou škatulku a tou je ta virtuální realita. VIRTUÁLNÍ REALITA  je jediným novým tahounem ekonomiky, který může přinést nové pracovní příležitosti pro více a více lidí. Nové služby, produkty, skoro všechno co na planetě Zemi.

Navíc to budou moc dělat i starší lidé, a také ti neschopní, co mají ruce kramlavý. Banky díky tomu mohou natisknout nové virtuální peníze, vy si je máte na co půjčit a lidstvo čeká nevídaný ekonomický rozmach.

Virtuální realita je tak pravděpodobně mnohem důležitější než vycházející hvězdy – umělé inteligence, masivní robotizace, nebo autonomních systémů a 3D tiskáren.

Samozřejmě ve článku jsem to dost zjednodušil, ale až uvidíte po ulicích poletovat první lidi s brýlemi, do kterých si strčí přímo před oči telefon, buďte na ně hodní a nesmějte se jim. Prošlapávají cestu k tomu, aby i vaše děti mohli mít dostupnou zdravotní péči a vy garantovaný příjem.

 

 

 

yohivf5jwvg-scott-webb

PROČ mohou trh ovládnout firmy, které lžou a ve volbách vítězí populisté

„Chcete postavit úspěšnou firmu, které budou lidé věřit a vloží do ní své naděje? Začněte jim lhát!“ Ano, i takto by se dal nazvat univerzální návod na úspěch dnešní doby. Trochu překvapivé pak pro některé bude zjištění, že tato strategie slaví úspěch již přes půl století, možná dokonce po celý čas existence lidského druhu.

Vítězství strategie neznalosti

Lidé si zoufají, že bohatí bohatnou a chudí chudnou. Někteří se podivují, že lháři vyhrávají volby a trhu dominují firmy, které se nebojí vydělávat na úkor svých zákazníků. Noví zákazníci přitom stále proudí ve velkém. Čím to?

Důvodem je lidská neznalost – nedostatek vědění. Cíleným lhaním pak dosáhnete toho, že lidé uvěří tomu, co jim podsunete. Pravda je totiž často příliš složitá a nedá se vysvětlit jednoduchým marketingovým sloganem. Někdy ani nemusíte úplně lhát, stačí pravdu trochu ohnout – aktivní práce s pravdou. Stačí třeba udělat „průzkum trhu“ a pak lidem tvrdit, že jste nejspolehlivější internetový obchod. Klidně pak můžete své zákazníky klamat a zdražit zboží den předtím, než na něj dáte slevu.

Historicky podloženo

Překvapením může být, že strategie lhaní dostala Evropské imperiální mocnosti do role světových lídrů. Respektive – ono se to ví, ale neučí se o tom. Prostě se aktivně pracuje s pravdou.

Po tom co španělští objevitelé zlikvidovali 90 % obyvatelstva Karibských ostrovů a roku 1519 přistáli u mexických břehů, neměla o genocidě na Karibských ostrovech civilizace Aztéků ani tucha. Stačilo aby Španělští řezníci řekli, že přichází v míru a zastupují mocného krále Španělského království a Aztékové je poslušně dovedli až do hlavního města, kde zajali krále …… a skrze něj ovládali až do vzpoury celou civilizaci. Po vzpouře stačilo opět zalhat několika utiskovaným kmenům a necelých 500 Španělů dobylo hlavní město a definitivně rozvrátilo a zotročilo vyspělou říši.

To stejné potkalo za 13 let říši Inků, která o genocidě Aztéků neměla ani ponětí – prostě nevěděla. Tehdy stačilo dokonce necelých 300 vzdělaných Španělů k vyvraždění a zotročení milionů původních obyvatel, kteří proti cílenému šíření lží a dezinformací neznali žádnou obranu.

Doba dezinformační na vzestupu

Díky internetu je dnes doba dezinformačním na vzestupu. Jen v Čechách sleduje BIS přes 50 cíleně dezinformačních webů, které mají naklánět misky vah veřejného mínění na stranu různých mocenských uskupení. Právě díky jejich šíření přes sociální sítě, pak lidé volí tu Trampa, tu Brexit, tu Babše.

A když se řekne složitá pravda o globálním oteplování, postačí čínské vládě oznámit, že je to výmysl americké vlády, aby oslabila čínskou ekonomiku. Ostatní informační zdroje jednoduše ocenzurujete a máte po starostech – vaše pravda zvítězila.

Právě tichý souhlas mlčící většiny je to, co takové počínání legitimizuje. Takže pokud nechcete sloužit lhářům, měli byste v sobě najít sílu říct nahlas NE, tohle není pravda – já s tím nesouhlasím.

Přeji příjemný volební rok.

prijmy-bez-prosince-mm

Placla.cz – nový rekord a report Make Money 2016

Je čas reportovat a vyhodnocovat rok 2016. Jelikož nemám čas sepsat kompletní report za sebe (popsal bych hodně papíru) tak alespoň  pár základních milníků za novou firmu, kterou jsme v průběhu roku založili. A padl i nový rekord, tak proč se s ním tajit.

Placla.cz v prosinci

Platforma na prodej komerčních článků nás v prosinci potěšila. Přesto, že byly svátky (a všichni víme, že markeťáci si válí poslední týden v roce šunky, protože jsou vyšťavení ) prodali jsme jen přes tuhle platformu v prosinci 172 článků. Hodně nám pomohl fakt, že již kolem 10.12 jsme měli více zakázek, než je běžně za 2-3 týdny. Články však přibývali i v průběhu svátků a tak jsme rok uzavřeli s 866 prodanými články za 6 měsíců a kousek.rekord-placla-2

I když zde platíme provizi, peníze za sepsání našemu týmu redaktorů, a tedy není zisk až takový, v tomto objemu to již je na skromné živobytí. Jen Placla přináší cca 20 tisíc hrubého zisku měsíčně. S tímto zjištěním / ujištěním vstupujeme do roku 2017 a věříme, že i z Placly příjmy ještě porostou, protože inzerenti přibývají. Naštěstí to není jediný zdroj příjmů…

Celkové příjmy bez prosince

Nová firma, která vznikla v polovině roku koupí portfolia webů od Michala Kubíčka a sloučením ještě s druhým portfoliem, dnes spravuje přes 90 webů a prodává banerové pozice, komerční články a textové inzerce (odkazy). Za necelého půl roku existence utržila přes 270 tisíc (počítáno bez nejsilnějšího měsíce – prosince, který se fakturuje v lednu). Část příjmů již byla v průběhu použita na reinvestice a nákup nových webů, což je patrné i v nákladech a příjmech níže.

prijmy-bez-prosince-mm

K tomu ještě patří podotknout, že v průměru je nyní potřeba se projektu věnovat cca. 4 hodiny denně, což je poloviční úvazek (pracujeme i na jiných věcech) a projekt přesto roste. Sice pomaleji než si přejeme, ale roste.

Co zásadního se událo

Zásadní věc, která nás zdržela byl záměr – vydělávat na magazínech pomocí affiliate. Stálo nás to spoustu práce, peněz a času abychom zjistili, že menší magazíny na affilite vydělají tak akorát na suché rohlíky. Vydělají přibližně stejně, jako Adsense či Sklik od seznamu, ale investujete do toho mnohem více energie. Na affiliate dnes potřebujete spíše speciální web připravený přímo pro affiliate nebo potřebujete opravdu velkou návštěvnost. A u velké návštěvnosti už se zpravidla opět vyplatí spíše prodat inzerci napřímo, nebo si pohrát s Adsense a vydělávat na reklamě s odměnou za proklik.

Přibližně jednou měsíčně získáme nového stálého klienta, který investuje 2 až 5 tisíc měsíčně. Přesto, že časem někteří určitě samovolně odejdou, znamenalo by to meziroční nárůst příjmů i o několik set tisíc. Uvidíme za rok :D.

Co se chystá v budoucnu

Určitě se vám již nechce číst dál, takže jen v bodech.

  • Chceme rozšířit portfolio o cca 5 větších webových projektů.
  • Spustíme firemní web.
  • Zprovozníme interní aplikaci na prodej bannerových ploch a textových inzercí.
  • Chceme získat 3 až 5 klientů (v oblasti služeb), kterým zajistíme kompletní dlouhodobé vedení projektu a navýšení příjmů o desítky procent.

No a za sebe můžu říct, že se chystá jen psaní knihy, studijní pobyt v anglii a v dubnu či květnu velmi pravděpodobně nástup do korporátní firmy. Ano, už to tak bude…

Není toho moc, není toho málo. Člověk má mít hlavně reálná očekávání, co může jako “persona” zvládnout, když se nechce udřít.

Joó, a máme druhého psa.

 

0lu4vo5ifpm-greg-rakozy

Můj sen na příští rok? Že lidé začnou myslet ve velkém

27.12 2016 Žádný komentář

Většina lidí se mylně domnívá, že výjimečnost lidského druhu spočívá ve schopnosti vytvářet a používat nástroje, komunikovat řečí, nebo myslet a představovat si v obrazech imaginární situace. To nás ovšem staví na velmi primitivní úroveň a chceme-li dosáhnout větších úspěchů v životě i byznysu musíme se posunout v uvažování o lidské rase a našich zákaznících posunout jiným směrem.

Možná si teď říkáte, ne to je přeci jasné, umíme se starat o slabší. Umíme obchodovat. Za poslední roky jsme zjistili, že všechny tyto věci nás skutečně dělají lidmi, ale vůbec nás nijak neodlišují od ostatních “primitivnějších” druhů zvířat.

Lidskost ve zvířecí říši

Opice klidně zobchoduje banán a vymění ho za sex. Buvol neohroženě odežene lva od chyceného druha z jeho početného stáda a složité nástroje dokáží používat i ptáci s mozkem menším než je náš malíček. Sloni používají složitou komunikační paletu výrazů včetně řeči těla a mimických výrazů obličeje. A aby toho nebylo málo i primitivní druh opice si dokáže představit, že je v podrostu panter a výkřikem “pozor panter” vyplaší všechny své kolegy. Následně sleze do podrostu a posbírá poházené ovoce, které v panice odhodili ostatní opičí druzi.

Děláme to jinak?

Rád bych věřil, že jsme se dostali v našem myšlení a konání dál, ale pravdou je, že většinu času trávíme velmi podobným způsobem uvažování a konání jako ta zvířátka, která s oblibou pojídáme. Přemýšlíme, jak zajistit výhody pro nás a naší malou tlupu o několika jedincích. Kupujeme a prodáváme. Měníme banány za sex a snažíme se ostatní přechytračit, nebo si “péčí o srst” zajistit lepší postavení ve firmě. Protože ten, kdo vychází dobře se svým nadřízeným bude povýšen spíše, než ten který svou práci dělá dobře, ale ve firmě takzvaně není vidět.

A jak to tedy je?

Ve skutečnosti člověka člověkem dělá něco zcela jiného. Neexistuje žádný jiný živočišný druh, který by dokázal uvažovat a alespoň někdy jednat za celý živočišný druh. Šimpanz nebude hájit práva šimpanzů, ani jiné tlupě pomáhat shánět potravu. Složité uskupení včel nebo mravenců, které pro ochranu mraveniště klidně umírají po tisících, málokdy podnikne výpravy do vzdálených krajin, aby zde místní včely učili jaké postavení má ve včelstvu trubec. Mravenci zase nevyučují, jak má vypadat mraveniště a když přijde povodeň nepomáhají ostatním mravencům znovu vybudovat spletitou síť chodbiček a tunelů. Dokonce ani nepovolají mravenčí psovody, aby pátraly po raněných mravencích. Prostě nic…

Právě to nás odlišuje od zvířat a díky tomu, že dokážeme myslet za celý živočišný druh vznikají i ty nejúspěšnější projekty. Sdílíme imaginární představy velkých myšlenek, které jsou naším kompasem na cestě. Elon Musk se svou firmou SPACE X by rozhodně nezískal mnohamiliardové kontrakty, pokud by na počátku nebyla myšlenka “Udělat z člověka meziplanetární rasu”.

Jde tu totiž hlavně o velkou myšlenku.

Nebo firma Uber, jejíž cílem je zcela zásadně proměnit trh automobilového průmyslu tak, aby bylo vlastnictví vozu se spalovacím motorem přežitkem a levněji vyšlo si ho jednoduše objednat – pronajmout mobilem a jezdit na “čistou energii”. Tato firma vykázala gigantickou ztrátu přes 2,2 miliardy dolarů. Další vizionářský automobilový projekt Tesla Motors vykázal ztrátu necelou miliardu dolarů (rok 2015). Těžko tedy můžeme tvrdit, že smyslem těchto byznysových projektů je tvořit zisk. Ten chtějí primárně akcionáři, kteří i přes ztráty těmto projektům stále věří. Jde tu totiž hlavně o velkou myšlenku a tichý start nové “průmyslové” revoluce.

Planeta země, má své limity. Lidstvo se k nim velmi rychle blíží. A jestli mám nějaké přání do nového roku, tak je to především, aby se více lidí odvážilo myslet ve velkém. Nejen za sebe a hlavně ať se nebojí šířit svůj názor všemi dostupnými prostředky. V tomto roce jsme slyšeli hlavně populistické názory, které mají globální humanitně založenou společnost rozdělit. Místo integrace a sdílení přišla letos desintegrace. Namísto šíření pravdivých informací se rozmohlo cílené šíření dezinformací.  Na závěr roku je vhodné si připomenout, že toto chce jen křičící menšina, která nic nenabízí, jen si křečkuje na svém písečku. O zvolení Donalda Trumpa, ani o Brexitu, ani o úspěchu Andreje Babše nerozhodla většina populace. Jen byl jejich hlas více slyšet.

Mým předsevzetím pro rok 2017 je pak přesvědčit alespoň 2 lidi na zemi, aby tyto myšlenky sdíleli a aby více spojovali, než rozdělovali.

 

Můžeme dokázat velké věci