+420 737 913 277 (Po-Čt 7.30-18.00)
Dávám energii a svěží vítr projektům, které stojí za to tvořit. Samuel Hornek

ikona tužky na papíře Archiv pro štítek: podnikání

produktivita-prace-efektivita-prace

Produktivita práce vs. efektivita a jak to souvisí s typem práce

Mnoho lidí se dnes snaží být produktivní, efektivní a kdo ví co ještě. Sami se však klameme v základním významu a výsledcích, které nám to má přinést. Špatný úhel pohledu znamená špatně nastavené KPI a může vaši firmu stát obrovské množství nákladů navíc.

Takže jaký je rozdíl mezi produktivitou práce a efektivní prací? Myslím, že to spoustě lidí může zjednodušit život a pohled nejen na jejich práci, ale i na to, zda následují své životní hodnoty.

ian-barsby-9Eq26n8TeCM-unsplash

5 podnikatelských pravidel kterými se řídím

Každá firma funguje na základě určitých pravidel. Větší firmy mají směrnice, ty menší zápolí s chaosem. A obě dvě strany se snaží dostat někam doprostřed, kde pravidla nesvazují, ale pomáhají firmě jít jedním směrem. Ideální je pak stav, kdy se zakladatelům daří vytvářet jednoduché rámce, kterými se můžete řídit bez složitého vysvětlování. Já jich mám více, ale tyto jsou aktuálně moje oblíbené.

danielle-macinnes-IuLgi9PWETU-unsplash

ROK 2020 i pád na hubu je cesta kupředu

Rok 2020 je definitivně za námi. Zbývá jediné. Vzít si z něj ponaučení a vyrazit vstříc lepším zítřkům. Za mně mohu spíše říci, ještě lepším zítřkům. Takže co se povedlo, co se nepovedlo a co jsem si odnesl do dalších let? Celý svět tak trochu padl na hubu a já bych nerad říkal, že jsem na tom nějak bídně, když to spoustu lidí zasáhlo opravdu citelně. Spíše se proto zaměřím na ponaučení, které jsem si odnesl.

marketplace my fair landia

Spouštíme férové on-line tržiště pro české podnikatele

Někdo mluví o plánech, my radši rovnou děláme. Mluví se o tom, jak moc bude potřeba pomoci podnikatelům, ale pravda je nejspíš taková, že to dopadne jako s těmi rouškami. Budeme si muset poradit, udělat, zařídit sami. To není nutně špatně, jsme na to zvyklí a Češi v tom umí chodit. Proto jsme urychlili spuštění našeho férového on-line tržiště, kde mohou podnikatelé prakticky okamžitě prodávat. Navíc dáváme 25 % z příjmů na dobročinné projekty dle vašeho výběru. Pojďme to vzít pěkně od začátku.

zhen-hu-674293-unsplash

Proč v Nextu ne/bojujeme s produktivitou aneb Úzká hrdla v praxi

Jednou z hlavních pouček pro boj je “nebojujte bitvu, kterou nemůžete vyhrát”. A i když je PRODUKTIVITA DŮLEŽITÁ, tak to rozhodně není to nejdůležitější. V tomto článku nastíním, proč je to PAST, jak se s tím vypořádáváme a jak to souvisí s úzkým hrdlem. Článek bude pro někoho možná suchý, tak se radši nejdříve napijte.

Proč je mezi vedením a kontrolou propastný rozdíl

Ať už se jedná o volby, nebo vedení týmu, je podstatný rozdíl mezi kontrolou a vedením. Myslím, že si vedoucí málo uvědomují rozdíl mezi “vést zemi / kontrolovat zemi” a “vést tým / kontrolovat tým”. No a proč na tom vlastně záleží?

rawpixel-com-296618

3 způsoby řízení firem. Který si vyberete?

U podnikatelských projektů se mi líbí ta pestrost, kterou nabízí ve způsobu řízení a pohledu, jakým podnikatelé nahlíží na své podnikání. Dnes uvedu tři zajímavé příklady.

1. Firma je více zahleděná do sebe.

To neznamená, že by nějak sobecky šidila zákazníky. Spíše je to o tom, že se úzkostlivě zaměřuje na vnitřní procesy, pravidla, směrnice, nařízení, postupy. Jejich silnou stránkou jsou analýzy trhu a data o vnitřním fungování firmy a rozhodnutí má svůj čas. Dalo by se říci, že vše celkem dlouho trvá a na vše potřebujete souhlas nadřízeného. Tento způsob se nejvíce podobá tomu, co si člověk představuje pod korporátním řízením firmy.  Příkladem úspěšné firmy, která preferuje tento způsob fungování, je Microsoft.

Výhodou je, že jste schopni vytvořit stabilní firmu životně nezávislou na jednotlivci. Máte menší chybovost rozhodnutí. Nevýhodou je, že trochu (někdy více) ubíjíte kreativitu a tak si ji musíte půjčovat zvenku pomocí externistů, nebo se vám často točí lidé na kreativních pozicích. Toto se podepíše na produktech a Microsoft je toho důkazem.

2. Firma zahleděná do zákazníka

To jsou ty otřepané fráze “náš zákazník, náš Pán”. Pro zákazníka skutečně tyto firmy udělají první poslední a jejich spokojenost je středobodem jejich podnikatelského vesmíru. Příkladem takové úspěšné firmy je Amazon. 

Výhodou je, že jste schopni vytvořit skutečně hojně využívanou službu / produkt. Nevýhodou je, že za spokojenost zákazníků zaplatí zpravidla vaši zaměstnanci (nachozených 20 km denně ve skladu) nebo obchodní partneři. Například obchodní partneři Amazonu tratí obrovské peníze na reklamacích zákazníků, kteří si zvykli, že jim Amazon bez okolků při sebemenší závadě vrátí peníze či zašle produkt nový a ponechá jim klidně i “vadné” zboží. Jenže to zboží Amazonu nepatří, patří obchodním partnerům. Každý prodejce na Amazonu se s tímto již setkal. Nicméně, jak je vidět – Amazon roste a prospívá. 

3. Firma zahleděná do produktu.

Tenhle model je mi poslední dva roky nejsympatičtější. Do středu své firmy postavíte produkt a kolem něho se točí jak zaměstnanci, tak obchodní partneři a zákazníci. Vaší reklamou je pak hlavně produkt (služba je taky produkt) s vysokou přidanou hodnotou. Úspěšnou firmou s touto filosofií je třeba Apple.

I ta má své nevýhody. Například můžete finančně vykrvácet při tvorbě toho úplně nejvíc nejlepšího produktu. Kdyby tu byl Steve Jobs, mohl by o tom vyprávět. Určitě vás napadnou další nevýhody. Výhodou je, že pokud se vám jednou produkt opravdu povede, jste takzvaně “zavodáři” (pokud se toho dožijete).

Existují i různé kombinace těchto stylů. Například firmy Elona Muska se zdají být kombinací, ale zatím je to trochu mediální bublina a až čas ukáže.

Nakonec je jen na vás, k jakému stylu řízení se příkloníte vy :-).