+420 737 913 277 (Po-Čt 7.30-18.00)

ikona tužky na papíře Archiv pro štítek: podnikání

rawpixel-com-296618

3 způsoby řízení firem. Který si vyberete?

U podnikatelských projektů se mi líbí ta pestrost, kterou nabízí ve způsobu řízení a pohledu, jakým podnikatelé nahlíží na své podnikání. Dnes uvedu tři zajímavé příklady.

1. Firma je více zahleděná do sebe.

To neznamená, že by nějak sobecky šidila zákazníky. Spíše je to o tom, že se úzkostlivě zaměřuje na vnitřní procesy, pravidla, směrnice, nařízení, postupy. Jejich silnou stránkou jsou analýzy trhu a data o vnitřním fungování firmy a rozhodnutí má svůj čas. Dalo by se říci, že vše celkem dlouho trvá a na vše potřebujete souhlas nadřízeného. Tento způsob se nejvíce podobá tomu, co si člověk představuje pod korporátním řízením firmy.  Příkladem úspěšné firmy, která preferuje tento způsob fungování, je Microsoft.

Výhodou je, že jste schopni vytvořit stabilní firmu životně nezávislou na jednotlivci. Máte menší chybovost rozhodnutí. Nevýhodou je, že trochu (někdy více) ubíjíte kreativitu a tak si ji musíte půjčovat zvenku pomocí externistů, nebo se vám často točí lidé na kreativních pozicích. Toto se podepíše na produktech a Microsoft je toho důkazem.

2. Firma zahleděná do zákazníka

To jsou ty otřepané fráze “náš zákazník, náš Pán”. Pro zákazníka skutečně tyto firmy udělají první poslední a jejich spokojenost je středobodem jejich podnikatelského vesmíru. Příkladem takové úspěšné firmy je Amazon. 

Výhodou je, že jste schopni vytvořit skutečně hojně využívanou službu / produkt. Nevýhodou je, že za spokojenost zákazníků zaplatí zpravidla vaši zaměstnanci (nachozených 20 km denně ve skladu) nebo obchodní partneři. Například obchodní partneři Amazonu tratí obrovské peníze na reklamacích zákazníků, kteří si zvykli, že jim Amazon bez okolků při sebemenší závadě vrátí peníze či zašle produkt nový a ponechá jim klidně i “vadné” zboží. Jenže to zboží Amazonu nepatří, patří obchodním partnerům. Každý prodejce na Amazonu se s tímto již setkal. Nicméně, jak je vidět – Amazon roste a prospívá. 

3. Firma zahleděná do produktu.

Tenhle model je mi poslední dva roky nejsympatičtější. Do středu své firmy postavíte produkt a kolem něho se točí jak zaměstnanci, tak obchodní partneři a zákazníci. Vaší reklamou je pak hlavně produkt (služba je taky produkt) s vysokou přidanou hodnotou. Úspěšnou firmou s touto filosofií je třeba Apple.

I ta má své nevýhody. Například můžete finančně vykrvácet při tvorbě toho úplně nejvíc nejlepšího produktu. Kdyby tu byl Steve Jobs, mohl by o tom vyprávět. Určitě vás napadnou další nevýhody. Výhodou je, že pokud se vám jednou produkt opravdu povede, jste takzvaně “zavodáři” (pokud se toho dožijete).

Existují i různé kombinace těchto stylů. Například firmy Elona Muska se zdají být kombinací, ale zatím je to trochu mediální bublina a až čas ukáže.

Nakonec je jen na vás, k jakému stylu řízení se příkloníte vy :-).

frank-mckenna-132749

Zázrak jménem produktivita

Dneska je produktivita a efektivnost hodně populární. Takže, jak ji tedy masivně zvýšit?

Za téměř 12 let podnikatelské praxe jsem přišel na toto. Produktivita se dá vnímat ze dvou úhlů pohledu.

1) Produktivita přirozená

2) Produktivita řízená

Řízená produktivita je ta o které se píše a mluví nejvíce. To jsou všechny ty aplikace, diáře, úkolníčky, díky kterým “nepromeškáte” ani minutu svého života. Toto je důležité hlavně pro fungování firem a procesů. Pro většinu lidí – jednotlivců je ale mnohem důležitější produktivita přirozená.

Pokud se naučíte pracovat na základě přirozené produktivity, často toho uděláte mnohem více (nebo stejně), ale míra stresu a stresových hormonů bude mnohem menší. To má za následek paradoxně ještě větší nárůst přirozené produktivity.

Takže co je tedy ta přirozená produktivita?

 

Jde o to, jít s proudem vlastního bio rytmu. Každý to ví, ale málokdo to dělá. Stačí věnovat trochu času sledování. Například já vím, že nejproduktivnější dny jsou pro mě pondělky. To se vždy snažím udělat nejvíce práce. Naopak ve čtvrtek mám pravidelně “pátek” – to si myslím, že je tím, že několik hodin denně pracuji i v sobotu a v neděli a víkend se mi tak posune. To je tedy produktivita týdenní.

Pak mám měsíční a čtvrtletní. Vážně jsem vysledoval, že své plány a větší cíle vždy splním během několika málo dnů během čtvrtletí. Což se může jevit trochu frustrující (taky že je), ale většinu času v životě skutečně jen děláte operativu, nebo přípravu. Přípravu na těch několik velkých změn, které jste schopni za rok udělat.

Poslední dobou (možná je to i věkem) si všímám ještě proměn osobní produktivity v průběhu 1 měsíce. Dospěl jsem k tomu při psaní knihy, kdy jsem zjistil, že některé dny ze sebe jen obtížně vymáčku i jeden odstavec a někdy jsem schopný sepsat jednu kapitolu za den. To jsou velké rozdíly a je to dost frustrující. Každopádně jsem vysledoval, že to nejspíše bude mít na svědomí měsíc. Konrkétně se mi nejlépe pracuje a píše kolem úplňku. Trochu se stydím, to takhle napsat, ale je to tak.

Nechci vypadat jako moc velký ezouš, ale opravdu jsem vysledoval na sobě, dětech i dalších lidech v týmu, že to takhle funguje. Ono je to vlastně velmi logické. Když si vezmete jak na většinu lidí působí třeba nízký tlak. Jsou unavení, potřebují se dopovat kávou, jejich výsledky v takovém počasí rozhodně nejsou stoprocentní. A to jde jen o tlak vzduchu. Teď si vezměte, že měsíc je takový megakolos, že dokáže rozhýbat masu vody světových oceánů. Na člověka tedy rozhodně i tento tlak působí, stejně jako noční svit atd. Výrazný faktor je i ten přirozený biorytmus každého člověka, který se mění s věkem. Někdo může spát 6 hodin a je aktivní, někdo potřebuje spát hodin 8. A o tom to celé je.

Nastavit si to trochu podle sebe. I když, se to snáz řekne, než udělá. Ale alespoň si to člověk může uvědomovat a díky tomu se tolik nestresovat. To je ve vlastně ten cíl, který produktivitu zvýší.

No a k té řízené produktivitě – to se mi líbí třeba článek Katky Malinové o sledování trendů.

Na internetu je toho na toto téma “mrtě”.

annie-spratt-34992

Jak bude vypadat marketing budoucnosti

Malé a střední firmy mají dnes s marketingem mnohem více práce, než měli před deseti nebo dokonce ještě před pěti lety. Obsloužit všechny marketingové kanály a komunikovat se zákazníky všude kde je třeba, může být a je pro většinu firem obtížné. Jak se ale bude dělat marketing za dalších pět nebo deset let? Změna bude zcela zásadní.

ruben-bagues-189596

Proč podnikatelé zachraňují lidstvo více než politici

Lidé se již pomaluji seznamují s fakty, že v následujících několika dekádách se náš život změní mnohem více, než nám bude příjemné. Vědí to i jednotlivé vlády, které změny zahrnují do dlouhodobých strategií rozvoje. Bohužel to je tak jediné, co s tím dělají.

Čemu budou naše děti čelit?

Je dobré si uvědomit, čemu budeme my, ale hlavně naše zrovna dorůstající děti čelit. Výrazně se zvýší nezaměstnanost. Prohloubí se propast mezi chudou a bohatou částí obyvatel a pojem “pracující chudí” nahradí dnes tak početnou skupinu “střední třídy”. Tento trend již přichází a mimoděk přináší například radikalismus chudých evropských přistěhovalců (V Evropě je podíl chudých mezi 10 až 20 % podle států). Budeme ale řešit kromě práce i zcela zásadnější věci. Nedostatek pitné vody, jídla, úbytek lesů, ryb v mořích a klimatické změny -> největší příčiny migrace a konfliktů.

Obloukem se tak vrátíme na počátek industriální éry, která sebou nesla téměř identické problémy. Jen nyní jsou ve větším měřítku. A právě to měřítko je důvod, proč si s ním vlády nedokáží poradit, zatímco podnikatelé přinášejí na trh nová řešení prakticky každý den.

Vláda si hraje na svém písečku

Podstatou vlády je hájit zájmy svého lidu a své země. A právě zde narážíme na zásadní bod, kde dnes politika selhává. Jakmile totiž přijdou problémy, jednotlivé státy začnou hájit své zájmy a nikoliv lidí jako celku. Ostatně, nic jako světový senát neexistuje (zatím) a k volbám do evropského parlamentu u nás mnoho lidí nepřijde. Není pak divu, že Německo porušuje dohody a syslí si na bankovních účtech větší přebytek, než kolik je povoleno (ty peníze pak chybí v oběhu ostantních států a až bude krize, budeme si je draho půjčovat) . Nemůžeme se divit ani tomu, že Čína neřeší nelegální rybolov a čínské rybářské lodě decimují světové oceány, aby tím levně nakrmily lidi i prasata, které pak opět snědí lidé.  Politika je a bude vždy více či méně lokální.

Naproti tomu, podnikatelé jsou díky globalizaci a technologiím globální. Jednotlivé trhy pro ně má smysl spojovat a ne rozdělovat a co je důležitější, je zásadní aby spotřebitel měl peníze a byl zdravý. Podnikatel potřebuje prostředí ve kterém lze stabilně a dlouhodobě působit, kde se člověk cítí bezpečně a zdá se, že na rozdíl od lokálních politik lze podnikatelské záměry prosazovat více globálně. Ostatně už proto, že podnikatel v principu hájí zájmy svých zákazníků, jen na mnohem širším trhu než lokálně volený politik.

Podnikatelé prošli evolucí

Žijící generace si prošli obdobím nebezpečných ideologií, hospodářské krize a pak divokých let nástupu prvních kapitalistů. To u nás byly 90. léta, období privatizací, tunelů a ještě větších tunelů. Toto byl však trend všude ve světě – i podnikatelské prostředí prochází vývojem a začíná se někde na “Divokém západě”.

Dnes však otěže přebírají trošku jinak stavění podnikatelé. Stačí se podívat, kam směřují firmy jako Exxon Mobil, Philip Morris a tím nemyslím aktuální cenu akcií, ale jejich vliv na vývoj ve světě. Je nepochybně na ústupu.

V popředí jsou vědátoři, geekové, introverti a hipsteři ze Silicon Valley, kteří svět překvapují svými bláznivými nápady. Samozřejmě, i oni mají své ekonomikcé zájmy, ale zdá se, že řeší problémy lidstva mnohem více, než vlády.

  • Elon Musk rozhýbal trh elektromobilů v léta zatuhlém automobilovém průmyslu.
  • Řeší se život na Marsu a v dalších koloniích ve vesmíru.
  • Bill Gates se chce vzdát svých peněz zdaněním robotů (zdanění investičního kapitálu).
  • Google nám dá auta bezpečnejší než bezpečnost sama
  • a Mark Zuckerberg dá chudým asiatům zadarmo internet.

Každý z těhto projektů má své ekonomické pozadí a každý z nich váš život ovlivní více, než to, zda bude přímá volba prezidenta nebo nikoliv. A když se teď společenství největších průmyslových firem USA odsoudilo Trumpovo rozhodnutí odstoupit od “klimatické dohody”, ukázaly tím víceméně jasný směr, kterým podnikatelé dneška směřují.

Doba Divokého západu v podnikání je již definitivně za námi, teď je čas dívat se skutečně do budoucnosti. Snad se něčeho podobného dočká i politika, ale s 4 letým volebním obdobím je to mnohem těžší.

 

 

frank-mckenna-184340

4 tipy, jak vyzrát na omezený rozpočet v marketingu

Každý nemá rozpočet jako Google. Takže jak to vyřešit, když máte malý web či e-shop a chcete se proklestit konkurencí k lepším výsledkům?

Na chvilku zapomeňte na to, co všude čtete „Cestu zákazníka“. Prostě se na ni vykašlete. Vyladěnou cestu zákazníka potřebujete, ale s omezeným rozpočtem a časem lze fungovat i jinak. Níže pár tipů.

1. Soustředit se na jeden produkt.

Nemusíte mít e-shopu 2 tisíce položek. A nemusíte je všechny prodávat. Možná prodáváte služby, ale určitě z portfolia budete schopni určit – kterou službu budete „tlačit“ nejvíce. Bude to to nejprodávanější, nebo s největší marží? To je na vás, oboje může být správně.

Při výběru mrkněte i na hledanost klíčových slov a konkurenci. Podle toho snadno vyberete.

2. Energii směrovat na jeden prodejní kanál.

Google, Seznam, seo optimalizace, PPC, Srovnávače zboží, Facebook, Instagram, Youtube, e-mailing, provizní marketing atd. atd. Docela dost činností na jednoho člověka s jednou peněženkou. Nemyslíte? Co kdybyste vše soustředili jen na jeden prodejní kanál – ušetřili čas, náklady, stali se jedničkou v prodejích na jednom kanálu a teprve pak řešili zbytek.

Příkladem může být malý e-shop. Dělá reklamní kampaně na Facebooku, Seo, platí správu a budget v PPC na Seznamu a Googlu a ještě ve zbožových srovnávačích. K tomu zvažuje vlastní provozní program, protože affiliate všude doporučují.

Klidně by se dalo pouvažovat nad tím, přestat někomu platit za správu PPC – nechat tam jen nejvýkonnější kampaně a remarketing ( o to se až tolik člověk starat nemusí – někdy to samo běží stejně dobře), následně ten budget investovat do reklam na Heuréce a zvýšením ceny, kterou jste ochotni zaplatit za proklik. Je to jen příklad, ale je to cesta.

3. Omezit režijní náklady.

Všechny ty firmy pořád něco automatizují a na vše používají software – placený. Někdy, ale stačí omezit tyto náklady a okamžitě vám roste zisk. Pravda, možná klesne obrat. Co je však důležitější, zisk nebo obrat?

Zde jen pár nejčastěji placených software v online podnikání: Rozesílka e-mailů, affiliate software, chat zákaznické podpory, crm software, seo analytika – př. Collabim, soft pro zákaznickou podporu, účetní software, jako třešnička na závěr pronájem samotného webu (což je často nevýhodné – ne vždy).

To jsem napsal jen věci, které se dají nahradit nebo zrušit stejně jako placená správa PPC, sociálních sítí atd. Velmi často již na trhu existuje i osekaná alternativa zdarma. Stačí jen hledat. Když to spočtete, zjistíte, že je to třeba 100 – 200 tisíc ročně navíc. Možná to můžete dělat méně profesionálně a budete spokojenější.

4. Nespěchejte

S omezeným rozpočtem nebude všechno hned. Pár let to trvá.

Myslím, že tyto tipy vlastně všichni známe, jen na ně občas zapomínáme. Na internetu se totiž píše co vše je potřeba dělat pro úspěch, ale už nikdo nepíše, že to nelze stihnout vše najednou a kolik to vše stojí.

P.S. Líbil se vám článek? Mrkněte na on-line akademii. 

spacex-81773

Jak využívat BIG DATA a neplatit za ně

Určitě jste už slyšeli o Big datech. To jsou informace, které shromažďují mobilní operátoři, Facebook, Google nebo banky a pak je prodávají dalším firmám – velkým korporacím, řetězcům apod. Neřeknou jim sice, že Pepa Vomáčka si kupuje pivo Gambrinus, alejsou schopni do jisté míry označit lidi, kteří kupují pivo nebo sledují fotbal. Vy tato “big data” do jisté míry můžete využít také a nemusíte za ně ani zaplatit. 

andrew-neel-141710

Život na 5 metrech čtverečních

Zavřel jsem za sebou dveře a zapl počítač. V místnosti byl jen malý dřevěný stolek, židle, postel a skříň. Osvětlovalo ji malé okno, skrz které foukalo v noci tak, že jste nemuseli větrat. Když foukalo hodně, ucpával jsem okno polštářem. Ne kvůli zimě, ale abych umlčel meluzínu, která se ozvala a úpěla skrze rám na dobrou noc. Po šesti týdnech však bylo hotovo.

Před týdnem jsem se vrátil z Anglie. Předchozí odstavec byl popis toho, na jak malou bublinu se smrskl můj život na drtivou většinu času, který jsem tam strávil. Mělo to však jasný záměr a cíl a ten se podařilo splnit. Jinak by to nešlo. Rozhodl jsem se strávit 42 dní v malé místnosti, abych dokončil příběh, který si již brzy budete moci přečíst.

Před 8 měsíci

Cesta do Anglie nebylo náhodné posednutí mysli. Věděl jsem, že se budu muset stáhnout z běžného života, od rodiny, fejsbůků a venčení psů. V minulém roce, přesně 18.06.2016, jsem zaregistroval anglickou verzi domény pro mou knihu. To jsem již byl vybaven obstojným, rozvinutým scénářem a jak je vidno, i celkem slušnou dávkou odhodlání. O tom, jak jsem „vynalezl“ název knihy a kolik je za tím práce, zase v jiném článku. Ve skutečnosti uběhl více než rok od vytyčení záměru.

Úspěch není jeden velký skok

Jak se taková kniha vyrábí? Je to jako s jakýmkoliv jiným projektem. Musíte mít vizi, tu rozplánovat na cíle, ty na kratší sprinty. Kratší sprinty pak plnit, měnit, upravovat. A tak stále dokola – po mravenčích krůčcích kupředu. Dneska hodně frčí příběhy o tom, jak vytvoříte jednu prodejní stránku za 24 hodin a do týdne jste úspěšní, ale takhle to moc není. Ta prodejní stránka je špička ledovcové kry, která je z 80 % ukryta pod hladinou. Hladina je moře práce, které se táhne od obzoru k obzoru. Takže, jak se taková kniha vyrábí? Píšete každý den. Takže je to hodně o disciplíně a odříkání. Tak třeba já si spočítal, že potřebuji psát Po -Pá každý den dvě hodiny. Potíž ale je, asi to znáte, ne vždy se to povede. Jak se říká: „Každý den není posvícení“. Někdy se tak pro samou práci k psaní nedostanete.

Další faktor je, že ne vždy jste úplně produktivní. Takže se mi třeba stalo, že jsem za dvě hodiny končil práci a měl napsán jeden odstavec. To jsou hodně frustrující okamžiky. Napíšete odstavců více, ale opakovaně je mažete. Pomocí těchto pidi krůčků pak kniha “roste pod rukama”.

Hodně času zabírá studium. Tím, že kniha Krev budoucnosti bude scifi thriller – tedy v budoucnosti. Musel jsem hodně studovat, jak samotné technologie, tak vývoj socio-ekonomických faktorů. Díky tomu budete číst sice poutavý příběh, ale zasazený do konkrétního, velmi reálného prostředí. Je to hodně edukativní a překvapivé. Navíc, technologie a nejdůležitější body příběhu budou ozdrojovány v rozšířeném doslovu (na tom ještě pracuji). Prostě toho času potřebujete dost. Což je vlastně důvod, proč jste mohli zaznamenat, že jsem ustoupil z affiliate kampaní, omezil zasílání mailů a marketingu obecně.

To co zde popisuji bude stejné i když budete provozovat e-shop nebo si budete chtít otevřít restauraci. Operativa, příprava, studium, byrokracie, to vše vám zabere více času, než kolik vám zabere to, co si člověk představuje pod pojmem „podnikání“.

Příští týden to začne

Příští týden začíná kampaň, ve které si přijdete na zajímavé bonusy a odměny. Věřím, že se bude líbit a třeba mě odměníte sdílením a podporou. Posunuli jsme ji o týden, protože nás čeká ještě víkendová produkce videa v prostředí opuštěné liberecké továrny.

Takže, pokud jste dočetli až sem, čekujte Fejsbůky, Instagramy, maily a dozvíte se brzy víc.

Mám pro vás připravenou docela pěknou doprovodnou kampaň a určitě se vyplatí ji sledovat. Jeden z doprovodných obrázků níže pro představu, co vás čeká. 27

ryan-wong-25025

Průměrná úspora přes 15 až 30 tisíc. K tom i růst a nové projekty.

Dal jsem si dohromady pár zajímavých informací od účastníků kurzu, s kterými jsem v kontaktu. Jsou to tedy informace od těch aktivnějších.

Online kurz jsem začal tvořit před 3 roky. Původně měl být hlavně o on-line marketingu, jako bonus pak přibyl celý modul projektového řízení. Nakonec se však ukázal jako zásadní projekt Rok změny, který odstartoval novou vlnu, do kterého se nakonec zapojilo přes 600 lidí. Konec proma, teď pointu.

1. modul – neuvěřitelné výsledky

Ještě nutno dodat, že většina lidí jsou neaktivní účastníci. Kurz koupí, ale pak většinou nemají čas, a tak od práce na něm upustí. Je to velká škoda, ale je to velmi časté. Bohužel toto je limit on-line vzdělávání. Ti, co se mnou jsou v kontaktu, však mohou potvrdit výsledky. Rok změny měl garanci, že se lidem vrátí investovaná částka zpět jen díky jedinému modelu. S odstupem času, se mi toto více než potvrdilo. U drobných živnostníků nebo nepodnikatelů se roční úspora, kterou díky konkrétním týdenním úkolům realizují, pohybuje mezi 15 a 30 tisíci. Často mi pak píší lidé, že jsou překvapeni, kolik dokázali ušetřit. Nejlepší na tom je, že je to věc která je zmáknutá v rámci jednoho týdenního úkolu. Další moduly se a úkoly jsou pak hlavně o zvyšování zisku a tvorbě samotného projektu.

A proč šetřit? Pojďme na to v řeči absolutních čísel.

Kolik je váš čistý měsíční příjem? Na devadesát procent se pohybuje mezi 15 a 40ti tisíci. Je fajn zjistit, že měsíc práce přestanete vyhazovat za nesmyslné náklady a můžete je investovat buď do rozvoje, nebo třeba utratit za blbovinky (dárky pro vaše blízké). Jsou za tím ještě dva důležitější faktory.

Podnikáte-li, váš čistý příjem je pouze 20 až 30 % toho, co musíte každý měsíc utržit. Takže na 20 tisíc klidně musíte utržit 100 tisíc každý měsíc. A utržit stovku už dá práci. Dá to větší práci než být v zaměstnání. Ušetříte-li tedy těch dvacet tisíc, ušetřili jste kopec práce, nemusíte ve firmě vázat tak velké finanční prostředky a váš život je o hodně jednodušší. Máte také menší stres.

No, a teď si představte, že tu roční úsporu neutratíte za dárky nebo dovolenou, místo toho je investujete do placené reklamy. Pokud například ušetříte 30 tisíc, tak si za to můžete nakoupit kolem 6 000 cílených návštěvníků na web. Při konverzním poměru webu 1 % je to 60 prodejů navíc, které získáte místo nákladů, které jste měli předtím. Konverze by však měla být větší, takže? Připočítejte ještě opakované nákupy.

To mne jen tak napadlo, při čtení dalšího e-mailu.

Podnikání trochu připomíná kouhoutek s tekoucí vodou dopadající na cedník, který se snažíte naplnit. Pokud je proud příjmů moc slabý, je to k ničemu. Pokud vám peníze utíkají skrze příliš velký počet děr, můžete sice růst, ale musíte hrozně dřít. Ucpěte jich pár a uvidíte, že porostete rychleji.

Ve výsledku to totiž znamená hlavně ušetřený čas, který můžete věnovat do rozvoje a růstu. Vytvoření nového produktu, nebo se můžete drbat na zádech. Hoďte si to do kalkulačky sami za sebe :-).

Tady odkaz na produkt.

crew-22256

Proč si všímat rizik a příležitostí internetu věcí

Internet věcí začíná stále více zasahovat do naších životů. Přesto málokdo chápe, jaké příležitosti internet věcí přináší. A to nejen z pohledu běžného uživatele, ale i z pohledu podnikatelů. Nové úspory nákladů a možnosti zvyšování příjmů.

Internet věcí je označení pro zařízení, které mezi sebou vzájemně komunikují a díky tomu máte lepší životní komfort, jste zdravější a máte více času na rodinu. Typickým příkladem je televize, chytré hodinky nebo chytrý kávovar, který vám uvaří kávu, jakmile se ráno přiblížíte s telefonem k sídlu vaší firmy. Možnostem se zde meze nekladou. Například auta, která mezi sebou komunikují a oznamují překážky na silnici, kolony, auto v protisměru v nepřehledné zatáčce….

Zatímco nyní je v provozu přibližně 5 miliard zařízení, za deset let to má být minimálně desetinásobek. Úplně slyšíte, jak se tímto směrem sypou peníze investorů.

Hrozby internetu věcí

Určitě nejdříve stojí za zmínku dva hlavní směry bezpečnostních rizik, které v rámci internetu věcí budeme řešit, pokud se do zařízení dostanou nepovolané ruce hackerů.

  1. Zneužívání infrastruktury

To znamená například využití zotročených zařízení k cíleným útokům na servery firem. Podobné testy útoků již zdařile proběhly. Představte si ale například, že někdo zotročí miliardy chytrých televizí, hodinek a kávovarů a v jeden čas pošle jedním směrem nějaká data. Pak se nemusí jednat o vyřazení Twitteru nebo Googlu na pár hodin, ale možná i na dny. Toto se může hodit například při vojenských invazích, kdy vyřadíte klíčové zpravodajské služby v dané lokalitě. Předpovídá se, že se podaří shodit dokonce “celý internet” na 24 hodin.

  1. Ohrožení spotřebitelů

Stejně nebezpečné je pak ohrožení spotřebitelů. Pokud někdo ukradne vaše osobní údaje z televize, asi se nic závažného nestane. Možná, ale zjistí, jak staré máte dítě nebo mu pustí porno místo večerníčku. Stejným způsobem pak může zcizit i peníze z vašeho účtu, pokud skrze televizi například platíte předplatné – prostě jako na internetu. Zotročené chytré hodinky vám mohou ukazovat špatnou diagnózu nebo tepovou frekvenci, uzamčené autonomní vozidlo vás pak vyzve k uhrazení „výpalného“ za odemčení – stejně jako se to děje již dnes u počítačů a chytrých telefonů.

To byly hrozby, které je vhodné zmínit. I zde však bude probíhat masivní investice do zabezpečení a celkové ztráty budou zanedbatelné oproti komfortu a výhodám, které přinášejí. Ostatně je to stejné, jako internetové bankovnictví. Občas sice někdo peníze zcizí, ale už nestojíme fronty na pobočkách bank a nemusíme platit dobírkou. Peníze k nám cestují rychleji, než kdy dřív. Rizika se zde měří spíše na promile.

Příležitosti pro podnikání

Prostor pro to, jak na internetu věcí vydělat je nezměrný. Chytrý kávovar si bude pamatovat, že vám dochází káva a bude ji umět objednat a mít z prodeje provizi. Chytrá lednička za vás také nakoupí a získá provizi, nebo vám alespoň uloží nákupní seznam. Na druhé straně bude firma napojená na tyto data, která vám bude zboží vozit.

Velké firmy budou vědět, kdy kde co jíte a pijete a budou tyto informace dále prodávat jako Big data. Asi si dokážete představit, že zdravotní pojišťovnu by zajímalo, kolik kávy denně vypijete, protože to svědčí o vašem životním stylu.

Přejděme ale k menším věcem. Chytré žárovky dokáží komunikovat s televizorem a upravit jas, když si pustíte film. Televize se zase sama vypne, pokud nikdo není v místnosti. Inteligentní domy topí podle toho v jakých místnostech a kolik lidí v bytě právě pobývá. Velké příležitosti jsou pak v oblastech úklidu a zabezpečení domácností nebo servisu automobilů.

Například inteligentní koš oznámí uklízečce, že potřebuje vynést – ne dříve. Podle pohybu v místnosti se naplánuje úklid. Auta budou sama včas jezdit do servisu.

Klíčové pro podnikání bude se včas napojit na některý ze systémů a poskytovat služby nebo prodávat produkty skrze chytré zařízení. A také zapojit své podnikání stejným způsobem – ušetřit na nákladech, získat více zákazníků. Čekat na příležitosti internetu věcí ale nemusíte, můžete využít internet, tak funguje nyní. Může to mít zajímavé výsledky.

josh-pepper-71388

6 tipů na co si dát pozor u prodeje služeb

Pokud chcete na internetu vydělávat peníze s vyšší než 30 % marží, pusťte se do prodeje služeb. Služby mají oproti fyzickým produktům velkou výhodu. Můžete se snadněji odlišit od konkurence, nekonkuruje vám armáda čínských nádeníků s dotovaným poštovným a možnosti úspor nákladů máte mnohem vyšší a prostor pro vaši marži je také. Pojďme si teď dát pár tipů, na co si při prodeji dát pozor.

Úspěšné služby

Prodej služeb po internetu je dnes velmi lukrativním byznysem. Služby jsou ale velmi široký pojem. Službou jsou nejvýdělečnější firmy světa – Google, Facebook, Spotify, ale třeba i Amazon, který poskytuje služby firmám, které skrze jeho platformu prodávají. Klasičtější službou jsou pak například firemní konzultace, školení, poradenství, sjednávání pojistek atp. To vše dnes na internetu frčí a správně nastavený prodej vám může otevřít cestu k zákazníkům z celé republiky nebo i za hranicemi v opravdu masivním množství.

Na co si tedy dát pozor?

  1. Správná formulace a vizualizace

Můžete mít sebelepší službu, ale pokud v ní váš budoucí zákazník nevidí přínos, nedokáže ji rozlišit od konkurence nebo ji nedej bože nechápe, máte zaděláno na malér.

Klíčem je, aby si vaši službu dokázal budoucí zákazník dobře představit. Například častou chybou je, že podnikatelé prodávají své služby „na hodinu“. Ono to dává smysl z pohledu cenotvorby, ale dokáže si zákazník dopředu představit, co se bude během té jedné hodiny dít? Jaký to má přínos a jaké výsledky může očekávat třeba u balíčku deseti hodin vaší práce? Hm hm, to jsou otázky, na které mu potřebujete dát odpověď dříve, než ho vyzvete k objednávce. Nezapomeňte na stránku přidat také fotografie, grafické ztvárnění služby či krátké video, kde vše stručně vysvětlíte.

  1. Neprodávejte – objednávejte!

Další častá chyba je, že si podnikatel myslí, že uživatel hned zaplatí nebo sjedná službu a celý nažhavený zaplatí. Většinou s tímto přístupem přicházíte o velkou část zákazníků. Lépe funguje, pokud se zaměříte na vyplnění nezávazných předobjednávek, poptávkových formulářů či kalkulaček pro výpočet cen pro konkrétní řešení klienta. Jde o to, že většina lidí nechce teď hned zaplatit, potřebují se na něco doptat, nebo získat větší důvěru. Právě proto by mělo následovat navolávání, kdy proaktivně zavoláte a domluvíte si schůzku či jinak upřesníte požadavky klienta. Je to ozkoušený způsob, jak prodávat služby i drahé produkty – například automobily.

U sjednávání služeb je předobjednávkový formulář často alfou a omegou úspěchu.

  1. Ptejte se lidí

Dnes je takový trend startupů spočívajících v několika lidech, kteří sedí od rána do večera u počítače a ladí si své prodejní stránky a PPC kampaně.  Dokud však nevylezete ze své komfortní zóny, malé bubliny a nezeptáte se přímo zákazníků, nezjistíte, jak má vlastně vaše služba vypadat. Ono CTR a % konverze není všechno. Nejlepším řešením je právě navolávání klientů. Všechny starosti tím vložíte na svá bedra. Váš budoucí zákazník pouze vyjádří zájem a vyplní formulář. Vy vše ostatní zařídíte a ještě získáte cennou zpětnou vazbu pro další vylepšení projektu.

  1. Prodejní stránka nestačí

Vyladěním prodejního či objednávkového formuláře to nekončí. Naopak. Vaše práce končí až se spokojeným zákazníkem, který vás doporučí někomu dalšímu. K prodeji patří i zákaznický servis, vytváření zajímavého obsahu na webu, spravování PPC kampaní, komunikace skrze sociální sítě a e-mail marketing. Jde tedy o dlouhodobý proces, kdy platí že buď máte peníze a někomu za pomoc zaplatíte, nebo porostete jen pozvolna a pomalu. Váš akční plán se tedy nemůže držet univerzálního návodu, ale musí vycházet z vaší konkrétní situace.

  1. Testujte různé verze

Když dva dělají totéž, není to totéž. A slovo „sleva“ není totéž co „akce“. U služeb může i malá změna vést k velkým rozdílům ve výsledku. Je proto potřeba být vždy dostatečně sebekritický, abyste měli co zlepšovat a testovat. Tím nemyslím jen již zmíněné testování prodejních stránek a formulářů, ale i práce na produktu – službě samotné. Máte-li například nabídku šestiměsíčního balíčku služeb, vyzkoušejte sestavit i balíček tříměsíční. Ten tříměsíční může být buď intenzivnější, nebo bude prostě poloviční a vy ho díky nižší ceně prodáte více lidem. A samozřejmě, budete mít také o něco vyšší marži = větší zisk, než u delší spolupráce. Možnosti si vypište na papír a následně se soustřeďte vždy na jednu věc.

  1. Finanční tip na závěr

U služeb – obzvláště u těch dražších, je a může být mnohem delší rozhodovací proces, než je například u nákupu produktu. Nakoupit na e-shopu může být stejně přirozené, jako zajít do restaurace. Ovšem domluvit si konzultace pro zhubnutí, to už vyžaduje značné odhodlání. Dejte proto pozor na cash flow, protože než se najede konstantní prodejní cyklus, může to trvat i měsíc a vy každý den platíte za reklamu. U služeb B2B pak dejte pozor ještě větší, protože od realizace zakázky do vystavení a uhrazení faktury může uběhnout i několik měsíců. A to je někdy pořádný zápřah na finanční plánování a psychiku.

Posledním krokem je, dostat vaši nabídku k lidem. Toto je poslední krok, který je klíčem k úspěchu. Spousta firem dělá skvělé služby, vyrábí úžasné výrobky, ale ta prezentace pokulhává. Pokud se chcete dozvědět, jak oslovit širokou masu lidí, získat kopec zákazníků a ideálně se u toho nesedřít z kůže, podívejte se na mou Akademii, kde získáte řadu ucelených návodů i s pracovními sešity, které vám s realizací pomohou. Možností je oslovit mne také skrze kontaktní formulář, kdy vám se svým týmem mohu nastavit kompletní prodejní proces od A do Z.

Službám zdar!