+420 737 913 277 (Po-Čt 7.30-18.00)

ikona tužky na papíře Archiv pro štítek: marketing

ZDARMA ke stažení – Jak se rodí projekt

128 stran pro váš růst zdarma ke stažení (bez zadávání e-mailu).  A o čem že??

Utváření projektu má stejné zákonitosti jako vytváření vztahů. Vybudujete-li prosperující firmu, vznikne pouto, které není podobné ničemu jinému více než poutu rodičovskému. Tento pracovní sešit je praktickým průvodcem od první schůzky přes početí až po vychování zodpovědného, vzdělaného a samostatného potomka, který předává vaše myšlenky a filozofii dalším generacím.

rawpixel-com-296618

3 způsoby řízení firem. Který si vyberete?

U podnikatelských projektů se mi líbí ta pestrost, kterou nabízí ve způsobu řízení a pohledu, jakým podnikatelé nahlíží na své podnikání. Dnes uvedu tři zajímavé příklady.

1. Firma je více zahleděná do sebe.

To neznamená, že by nějak sobecky šidila zákazníky. Spíše je to o tom, že se úzkostlivě zaměřuje na vnitřní procesy, pravidla, směrnice, nařízení, postupy. Jejich silnou stránkou jsou analýzy trhu a data o vnitřním fungování firmy a rozhodnutí má svůj čas. Dalo by se říci, že vše celkem dlouho trvá a na vše potřebujete souhlas nadřízeného. Tento způsob se nejvíce podobá tomu, co si člověk představuje pod korporátním řízením firmy.  Příkladem úspěšné firmy, která preferuje tento způsob fungování, je Microsoft.

Výhodou je, že jste schopni vytvořit stabilní firmu životně nezávislou na jednotlivci. Máte menší chybovost rozhodnutí. Nevýhodou je, že trochu (někdy více) ubíjíte kreativitu a tak si ji musíte půjčovat zvenku pomocí externistů, nebo se vám často točí lidé na kreativních pozicích. Toto se podepíše na produktech a Microsoft je toho důkazem.

2. Firma zahleděná do zákazníka

To jsou ty otřepané fráze “náš zákazník, náš Pán”. Pro zákazníka skutečně tyto firmy udělají první poslední a jejich spokojenost je středobodem jejich podnikatelského vesmíru. Příkladem takové úspěšné firmy je Amazon. 

Výhodou je, že jste schopni vytvořit skutečně hojně využívanou službu / produkt. Nevýhodou je, že za spokojenost zákazníků zaplatí zpravidla vaši zaměstnanci (nachozených 20 km denně ve skladu) nebo obchodní partneři. Například obchodní partneři Amazonu tratí obrovské peníze na reklamacích zákazníků, kteří si zvykli, že jim Amazon bez okolků při sebemenší závadě vrátí peníze či zašle produkt nový a ponechá jim klidně i “vadné” zboží. Jenže to zboží Amazonu nepatří, patří obchodním partnerům. Každý prodejce na Amazonu se s tímto již setkal. Nicméně, jak je vidět – Amazon roste a prospívá. 

3. Firma zahleděná do produktu.

Tenhle model je mi poslední dva roky nejsympatičtější. Do středu své firmy postavíte produkt a kolem něho se točí jak zaměstnanci, tak obchodní partneři a zákazníci. Vaší reklamou je pak hlavně produkt (služba je taky produkt) s vysokou přidanou hodnotou. Úspěšnou firmou s touto filosofií je třeba Apple.

I ta má své nevýhody. Například můžete finančně vykrvácet při tvorbě toho úplně nejvíc nejlepšího produktu. Kdyby tu byl Steve Jobs, mohl by o tom vyprávět. Určitě vás napadnou další nevýhody. Výhodou je, že pokud se vám jednou produkt opravdu povede, jste takzvaně “zavodáři” (pokud se toho dožijete).

Existují i různé kombinace těchto stylů. Například firmy Elona Muska se zdají být kombinací, ale zatím je to trochu mediální bublina a až čas ukáže.

Nakonec je jen na vás, k jakému stylu řízení se příkloníte vy :-).

annie-spratt-34992

Jak bude vypadat marketing budoucnosti

Malé a střední firmy mají dnes s marketingem mnohem více práce, než měli před deseti nebo dokonce ještě před pěti lety. Obsloužit všechny marketingové kanály a komunikovat se zákazníky všude kde je třeba, může být a je pro většinu firem obtížné. Jak se ale bude dělat marketing za dalších pět nebo deset let? Změna bude zcela zásadní.

18768653_1982756802005612_154162018296393222_o

Tak trochu jiný networking – digitální úterek s proseccem

Po delší době jsem se zúčastnil nějaké marketingově zaměřené akci. Agentura Stario, za kterou stojí Katka Malinová a Michal Hardyn začala pořádat Digitální úterky s proseccem. To pro mne byla výborná příležitost omrknout zázemí a tým úspěšných českých startupů.

frank-mckenna-184340

4 tipy, jak vyzrát na omezený rozpočet v marketingu

Každý nemá rozpočet jako Google. Takže jak to vyřešit, když máte malý web či e-shop a chcete se proklestit konkurencí k lepším výsledkům?

Na chvilku zapomeňte na to, co všude čtete „Cestu zákazníka“. Prostě se na ni vykašlete. Vyladěnou cestu zákazníka potřebujete, ale s omezeným rozpočtem a časem lze fungovat i jinak. Níže pár tipů.

1. Soustředit se na jeden produkt.

Nemusíte mít e-shopu 2 tisíce položek. A nemusíte je všechny prodávat. Možná prodáváte služby, ale určitě z portfolia budete schopni určit – kterou službu budete „tlačit“ nejvíce. Bude to to nejprodávanější, nebo s největší marží? To je na vás, oboje může být správně.

Při výběru mrkněte i na hledanost klíčových slov a konkurenci. Podle toho snadno vyberete.

2. Energii směrovat na jeden prodejní kanál.

Google, Seznam, seo optimalizace, PPC, Srovnávače zboží, Facebook, Instagram, Youtube, e-mailing, provizní marketing atd. atd. Docela dost činností na jednoho člověka s jednou peněženkou. Nemyslíte? Co kdybyste vše soustředili jen na jeden prodejní kanál – ušetřili čas, náklady, stali se jedničkou v prodejích na jednom kanálu a teprve pak řešili zbytek.

Příkladem může být malý e-shop. Dělá reklamní kampaně na Facebooku, Seo, platí správu a budget v PPC na Seznamu a Googlu a ještě ve zbožových srovnávačích. K tomu zvažuje vlastní provozní program, protože affiliate všude doporučují.

Klidně by se dalo pouvažovat nad tím, přestat někomu platit za správu PPC – nechat tam jen nejvýkonnější kampaně a remarketing ( o to se až tolik člověk starat nemusí – někdy to samo běží stejně dobře), následně ten budget investovat do reklam na Heuréce a zvýšením ceny, kterou jste ochotni zaplatit za proklik. Je to jen příklad, ale je to cesta.

3. Omezit režijní náklady.

Všechny ty firmy pořád něco automatizují a na vše používají software – placený. Někdy, ale stačí omezit tyto náklady a okamžitě vám roste zisk. Pravda, možná klesne obrat. Co je však důležitější, zisk nebo obrat?

Zde jen pár nejčastěji placených software v online podnikání: Rozesílka e-mailů, affiliate software, chat zákaznické podpory, crm software, seo analytika – př. Collabim, soft pro zákaznickou podporu, účetní software, jako třešnička na závěr pronájem samotného webu (což je často nevýhodné – ne vždy).

To jsem napsal jen věci, které se dají nahradit nebo zrušit stejně jako placená správa PPC, sociálních sítí atd. Velmi často již na trhu existuje i osekaná alternativa zdarma. Stačí jen hledat. Když to spočtete, zjistíte, že je to třeba 100 – 200 tisíc ročně navíc. Možná to můžete dělat méně profesionálně a budete spokojenější.

4. Nespěchejte

S omezeným rozpočtem nebude všechno hned. Pár let to trvá.

Myslím, že tyto tipy vlastně všichni známe, jen na ně občas zapomínáme. Na internetu se totiž píše co vše je potřeba dělat pro úspěch, ale už nikdo nepíše, že to nelze stihnout vše najednou a kolik to vše stojí.

P.S. Líbil se vám článek? Mrkněte na on-line akademii. 

spacex-81773

Jak využívat BIG DATA a neplatit za ně

Určitě jste už slyšeli o Big datech. To jsou informace, které shromažďují mobilní operátoři, Facebook, Google nebo banky a pak je prodávají dalším firmám – velkým korporacím, řetězcům apod. Neřeknou jim sice, že Pepa Vomáčka si kupuje pivo Gambrinus, alejsou schopni do jisté míry označit lidi, kteří kupují pivo nebo sledují fotbal. Vy tato “big data” do jisté míry můžete využít také a nemusíte za ně ani zaplatit.