+420 737 913 277 (Po-Čt 7.30-18.00)

ikona tužky na papíře Archiv pro štítek: lidstvo

ruben-bagues-189596

Proč podnikatelé zachraňují lidstvo více než politici

Lidé se již pomaluji seznamují s fakty, že v následujících několika dekádách se náš život změní mnohem více, než nám bude příjemné. Vědí to i jednotlivé vlády, které změny zahrnují do dlouhodobých strategií rozvoje. Bohužel to je tak jediné, co s tím dělají.

Čemu budou naše děti čelit?

Je dobré si uvědomit, čemu budeme my, ale hlavně naše zrovna dorůstající děti čelit. Výrazně se zvýší nezaměstnanost. Prohloubí se propast mezi chudou a bohatou částí obyvatel a pojem “pracující chudí” nahradí dnes tak početnou skupinu “střední třídy”. Tento trend již přichází a mimoděk přináší například radikalismus chudých evropských přistěhovalců (V Evropě je podíl chudých mezi 10 až 20 % podle států). Budeme ale řešit kromě práce i zcela zásadnější věci. Nedostatek pitné vody, jídla, úbytek lesů, ryb v mořích a klimatické změny -> největší příčiny migrace a konfliktů.

Obloukem se tak vrátíme na počátek industriální éry, která sebou nesla téměř identické problémy. Jen nyní jsou ve větším měřítku. A právě to měřítko je důvod, proč si s ním vlády nedokáží poradit, zatímco podnikatelé přinášejí na trh nová řešení prakticky každý den.

Vláda si hraje na svém písečku

Podstatou vlády je hájit zájmy svého lidu a své země. A právě zde narážíme na zásadní bod, kde dnes politika selhává. Jakmile totiž přijdou problémy, jednotlivé státy začnou hájit své zájmy a nikoliv lidí jako celku. Ostatně, nic jako světový senát neexistuje (zatím) a k volbám do evropského parlamentu u nás mnoho lidí nepřijde. Není pak divu, že Německo porušuje dohody a syslí si na bankovních účtech větší přebytek, než kolik je povoleno (ty peníze pak chybí v oběhu ostantních států a až bude krize, budeme si je draho půjčovat) . Nemůžeme se divit ani tomu, že Čína neřeší nelegální rybolov a čínské rybářské lodě decimují světové oceány, aby tím levně nakrmily lidi i prasata, které pak opět snědí lidé.  Politika je a bude vždy více či méně lokální.

Naproti tomu, podnikatelé jsou díky globalizaci a technologiím globální. Jednotlivé trhy pro ně má smysl spojovat a ne rozdělovat a co je důležitější, je zásadní aby spotřebitel měl peníze a byl zdravý. Podnikatel potřebuje prostředí ve kterém lze stabilně a dlouhodobě působit, kde se člověk cítí bezpečně a zdá se, že na rozdíl od lokálních politik lze podnikatelské záměry prosazovat více globálně. Ostatně už proto, že podnikatel v principu hájí zájmy svých zákazníků, jen na mnohem širším trhu než lokálně volený politik.

Podnikatelé prošli evolucí

Žijící generace si prošli obdobím nebezpečných ideologií, hospodářské krize a pak divokých let nástupu prvních kapitalistů. To u nás byly 90. léta, období privatizací, tunelů a ještě větších tunelů. Toto byl však trend všude ve světě – i podnikatelské prostředí prochází vývojem a začíná se někde na “Divokém západě”.

Dnes však otěže přebírají trošku jinak stavění podnikatelé. Stačí se podívat, kam směřují firmy jako Exxon Mobil, Philip Morris a tím nemyslím aktuální cenu akcií, ale jejich vliv na vývoj ve světě. Je nepochybně na ústupu.

V popředí jsou vědátoři, geekové, introverti a hipsteři ze Silicon Valley, kteří svět překvapují svými bláznivými nápady. Samozřejmě, i oni mají své ekonomikcé zájmy, ale zdá se, že řeší problémy lidstva mnohem více, než vlády.

  • Elon Musk rozhýbal trh elektromobilů v léta zatuhlém automobilovém průmyslu.
  • Řeší se život na Marsu a v dalších koloniích ve vesmíru.
  • Bill Gates se chce vzdát svých peněz zdaněním robotů (zdanění investičního kapitálu).
  • Google nám dá auta bezpečnejší než bezpečnost sama
  • a Mark Zuckerberg dá chudým asiatům zadarmo internet.

Každý z těhto projektů má své ekonomické pozadí a každý z nich váš život ovlivní více, než to, zda bude přímá volba prezidenta nebo nikoliv. A když se teď společenství největších průmyslových firem USA odsoudilo Trumpovo rozhodnutí odstoupit od “klimatické dohody”, ukázaly tím víceméně jasný směr, kterým podnikatelé dneška směřují.

Doba Divokého západu v podnikání je již definitivně za námi, teď je čas dívat se skutečně do budoucnosti. Snad se něčeho podobného dočká i politika, ale s 4 letým volebním obdobím je to mnohem těžší.

 

 

0lu4vo5ifpm-greg-rakozy

Můj sen na příští rok? Že lidé začnou myslet ve velkém

27.12 2016 Žádný komentář

Většina lidí se mylně domnívá, že výjimečnost lidského druhu spočívá ve schopnosti vytvářet a používat nástroje, komunikovat řečí, nebo myslet a představovat si v obrazech imaginární situace. To nás ovšem staví na velmi primitivní úroveň a chceme-li dosáhnout větších úspěchů v životě i byznysu musíme se posunout v uvažování o lidské rase a našich zákaznících posunout jiným směrem.

Možná si teď říkáte, ne to je přeci jasné, umíme se starat o slabší. Umíme obchodovat. Za poslední roky jsme zjistili, že všechny tyto věci nás skutečně dělají lidmi, ale vůbec nás nijak neodlišují od ostatních “primitivnějších” druhů zvířat.

Lidskost ve zvířecí říši

Opice klidně zobchoduje banán a vymění ho za sex. Buvol neohroženě odežene lva od chyceného druha z jeho početného stáda a složité nástroje dokáží používat i ptáci s mozkem menším než je náš malíček. Sloni používají složitou komunikační paletu výrazů včetně řeči těla a mimických výrazů obličeje. A aby toho nebylo málo i primitivní druh opice si dokáže představit, že je v podrostu panter a výkřikem “pozor panter” vyplaší všechny své kolegy. Následně sleze do podrostu a posbírá poházené ovoce, které v panice odhodili ostatní opičí druzi.

Děláme to jinak?

Rád bych věřil, že jsme se dostali v našem myšlení a konání dál, ale pravdou je, že většinu času trávíme velmi podobným způsobem uvažování a konání jako ta zvířátka, která s oblibou pojídáme. Přemýšlíme, jak zajistit výhody pro nás a naší malou tlupu o několika jedincích. Kupujeme a prodáváme. Měníme banány za sex a snažíme se ostatní přechytračit, nebo si “péčí o srst” zajistit lepší postavení ve firmě. Protože ten, kdo vychází dobře se svým nadřízeným bude povýšen spíše, než ten který svou práci dělá dobře, ale ve firmě takzvaně není vidět.

A jak to tedy je?

Ve skutečnosti člověka člověkem dělá něco zcela jiného. Neexistuje žádný jiný živočišný druh, který by dokázal uvažovat a alespoň někdy jednat za celý živočišný druh. Šimpanz nebude hájit práva šimpanzů, ani jiné tlupě pomáhat shánět potravu. Složité uskupení včel nebo mravenců, které pro ochranu mraveniště klidně umírají po tisících, málokdy podnikne výpravy do vzdálených krajin, aby zde místní včely učili jaké postavení má ve včelstvu trubec. Mravenci zase nevyučují, jak má vypadat mraveniště a když přijde povodeň nepomáhají ostatním mravencům znovu vybudovat spletitou síť chodbiček a tunelů. Dokonce ani nepovolají mravenčí psovody, aby pátraly po raněných mravencích. Prostě nic…

Právě to nás odlišuje od zvířat a díky tomu, že dokážeme myslet za celý živočišný druh vznikají i ty nejúspěšnější projekty. Sdílíme imaginární představy velkých myšlenek, které jsou naším kompasem na cestě. Elon Musk se svou firmou SPACE X by rozhodně nezískal mnohamiliardové kontrakty, pokud by na počátku nebyla myšlenka “Udělat z člověka meziplanetární rasu”.

Jde tu totiž hlavně o velkou myšlenku.

Nebo firma Uber, jejíž cílem je zcela zásadně proměnit trh automobilového průmyslu tak, aby bylo vlastnictví vozu se spalovacím motorem přežitkem a levněji vyšlo si ho jednoduše objednat – pronajmout mobilem a jezdit na “čistou energii”. Tato firma vykázala gigantickou ztrátu přes 2,2 miliardy dolarů. Další vizionářský automobilový projekt Tesla Motors vykázal ztrátu necelou miliardu dolarů (rok 2015). Těžko tedy můžeme tvrdit, že smyslem těchto byznysových projektů je tvořit zisk. Ten chtějí primárně akcionáři, kteří i přes ztráty těmto projektům stále věří. Jde tu totiž hlavně o velkou myšlenku a tichý start nové “průmyslové” revoluce.

Planeta země, má své limity. Lidstvo se k nim velmi rychle blíží. A jestli mám nějaké přání do nového roku, tak je to především, aby se více lidí odvážilo myslet ve velkém. Nejen za sebe a hlavně ať se nebojí šířit svůj názor všemi dostupnými prostředky. V tomto roce jsme slyšeli hlavně populistické názory, které mají globální humanitně založenou společnost rozdělit. Místo integrace a sdílení přišla letos desintegrace. Namísto šíření pravdivých informací se rozmohlo cílené šíření dezinformací.  Na závěr roku je vhodné si připomenout, že toto chce jen křičící menšina, která nic nenabízí, jen si křečkuje na svém písečku. O zvolení Donalda Trumpa, ani o Brexitu, ani o úspěchu Andreje Babše nerozhodla většina populace. Jen byl jejich hlas více slyšet.

Mým předsevzetím pro rok 2017 je pak přesvědčit alespoň 2 lidi na zemi, aby tyto myšlenky sdíleli a aby více spojovali, než rozdělovali.

 

Můžeme dokázat velké věci