+420 737 913 277 (Po-Čt 7.30-18.00)

ikona tužky na papíře Archiv pro štítek: internet věcí

crew-22256

Proč si všímat rizik a příležitostí internetu věcí

Internet věcí začíná stále více zasahovat do naších životů. Přesto málokdo chápe, jaké příležitosti internet věcí přináší. A to nejen z pohledu běžného uživatele, ale i z pohledu podnikatelů. Nové úspory nákladů a možnosti zvyšování příjmů.

Internet věcí je označení pro zařízení, které mezi sebou vzájemně komunikují a díky tomu máte lepší životní komfort, jste zdravější a máte více času na rodinu. Typickým příkladem je televize, chytré hodinky nebo chytrý kávovar, který vám uvaří kávu, jakmile se ráno přiblížíte s telefonem k sídlu vaší firmy. Možnostem se zde meze nekladou. Například auta, která mezi sebou komunikují a oznamují překážky na silnici, kolony, auto v protisměru v nepřehledné zatáčce….

Zatímco nyní je v provozu přibližně 5 miliard zařízení, za deset let to má být minimálně desetinásobek. Úplně slyšíte, jak se tímto směrem sypou peníze investorů.

Hrozby internetu věcí

Určitě nejdříve stojí za zmínku dva hlavní směry bezpečnostních rizik, které v rámci internetu věcí budeme řešit, pokud se do zařízení dostanou nepovolané ruce hackerů.

  1. Zneužívání infrastruktury

To znamená například využití zotročených zařízení k cíleným útokům na servery firem. Podobné testy útoků již zdařile proběhly. Představte si ale například, že někdo zotročí miliardy chytrých televizí, hodinek a kávovarů a v jeden čas pošle jedním směrem nějaká data. Pak se nemusí jednat o vyřazení Twitteru nebo Googlu na pár hodin, ale možná i na dny. Toto se může hodit například při vojenských invazích, kdy vyřadíte klíčové zpravodajské služby v dané lokalitě. Předpovídá se, že se podaří shodit dokonce “celý internet” na 24 hodin.

  1. Ohrožení spotřebitelů

Stejně nebezpečné je pak ohrožení spotřebitelů. Pokud někdo ukradne vaše osobní údaje z televize, asi se nic závažného nestane. Možná, ale zjistí, jak staré máte dítě nebo mu pustí porno místo večerníčku. Stejným způsobem pak může zcizit i peníze z vašeho účtu, pokud skrze televizi například platíte předplatné – prostě jako na internetu. Zotročené chytré hodinky vám mohou ukazovat špatnou diagnózu nebo tepovou frekvenci, uzamčené autonomní vozidlo vás pak vyzve k uhrazení „výpalného“ za odemčení – stejně jako se to děje již dnes u počítačů a chytrých telefonů.

To byly hrozby, které je vhodné zmínit. I zde však bude probíhat masivní investice do zabezpečení a celkové ztráty budou zanedbatelné oproti komfortu a výhodám, které přinášejí. Ostatně je to stejné, jako internetové bankovnictví. Občas sice někdo peníze zcizí, ale už nestojíme fronty na pobočkách bank a nemusíme platit dobírkou. Peníze k nám cestují rychleji, než kdy dřív. Rizika se zde měří spíše na promile.

Příležitosti pro podnikání

Prostor pro to, jak na internetu věcí vydělat je nezměrný. Chytrý kávovar si bude pamatovat, že vám dochází káva a bude ji umět objednat a mít z prodeje provizi. Chytrá lednička za vás také nakoupí a získá provizi, nebo vám alespoň uloží nákupní seznam. Na druhé straně bude firma napojená na tyto data, která vám bude zboží vozit.

Velké firmy budou vědět, kdy kde co jíte a pijete a budou tyto informace dále prodávat jako Big data. Asi si dokážete představit, že zdravotní pojišťovnu by zajímalo, kolik kávy denně vypijete, protože to svědčí o vašem životním stylu.

Přejděme ale k menším věcem. Chytré žárovky dokáží komunikovat s televizorem a upravit jas, když si pustíte film. Televize se zase sama vypne, pokud nikdo není v místnosti. Inteligentní domy topí podle toho v jakých místnostech a kolik lidí v bytě právě pobývá. Velké příležitosti jsou pak v oblastech úklidu a zabezpečení domácností nebo servisu automobilů.

Například inteligentní koš oznámí uklízečce, že potřebuje vynést – ne dříve. Podle pohybu v místnosti se naplánuje úklid. Auta budou sama včas jezdit do servisu.

Klíčové pro podnikání bude se včas napojit na některý ze systémů a poskytovat služby nebo prodávat produkty skrze chytré zařízení. A také zapojit své podnikání stejným způsobem – ušetřit na nákladech, získat více zákazníků. Čekat na příležitosti internetu věcí ale nemusíte, můžete využít internet, tak funguje nyní. Může to mít zajímavé výsledky.

benjamin-child-32498

Proč si BMW, Audi i Škoda auto založí brzy vlastní taxi službu

Znáte Liftago nebo Uber? Velmi pravděpodobně jim brzy začnou konkurovat samy automobilky. Zvyšující se bezpečnost a autonomní technologie totiž způsobí, že se prodeje aut začnou propadat. A ano, spousta lidí přijde o práci. Proto, aby na chleba akcionářů bylo, začnou automobilky rozvíjet vlastní strategii jak se prosadit na stagnujícím trhu. Nevěříte? Pojďme si shrnout pár faktů.

1. Autonomní vozy snižují nehodovost

Autonomní vozy prokazatelně snižují nehodovost. Výhoda je, že čím více autonomních (inteligentních) vozů na silnici jezdí, tím se nehodovost snižuje díky komunikaci mezi sebou (internetu věcí). Například řidič dnes nevidí a nedokáže spočítat, jak rychle jede druhé auto před ním. To vidí jen řidič před ním. Ale autonomní vozy mezi sebou komunikují a vzdálenosti neustále propočítávají. Nestane se, že by auto před vámi začalo brzdit příliš pozdě a vaše auto na to ihned adekvátně zareaguje. Podle výsledků Googlu ušetří autonomní vozy až 90 % dopravních nehod. Jen v USA to zachrání 30 000 životů ročně, dalších 190 miliard dolarů vynaložených na léčbu lidí a další desítky miliard na opravy vozů (možná i stovky). No a když se tolik sníží počet odepsaných aut, rozhodně se to projeví na prodejích. 

2. Autonomní vůz vydrží násobně déle

Jak často dnes měníte olej, to si asi pamatujete. Ale pamatujete si také, kdy vyměnit ložiska, nebo klínový řemen? No, to má každé auto jinak a tak si to prostě ani pamatovat nemůžete. Autonomní vůz ale tato data drží pohromadě a klidně si zajede sám do servisu, nebo se tam alespoň objedná. Kromě toho, například Tesla má elektromotor velký asi jako školní batoh a ještě vám zrychlí z nuly na sto za 4,3 sekundy. Každopádně opotřebení těchto vozů bude mnohem nižší než u námi řízenými vozy. Takže auto jednoduše dává pozor na to, jak se o sebe stará a také je v celku jedno kdo řídí, protože to na opotřebení má minimální vliv. Opět vidíte – kromě náhradních dílů (kde prodeje nejdříve narostou) se prodej aut zpomaluje. Později upadne i výroba náhradních dílů.

3. Autonomní vůz nepotřebuje majitele

No a pak je tu ten fakt, že časem budou moci jezdit tyto auta i samostatně, bez dohledu. Takže si jednoduše ráno stoupnete před dům s telefonem s aplikací a za chvilku před vámi zastaví automobil. Vy ho zaplatíte ze svého kreditu v aplikaci a je to. Velká výhoda je, že si budete moci zvolit zda chcete sdílenou jízdu (levnější) nebo samostatnou (za plnou cenu). Máte totiž většinou pravidelné trasy – do práce, ze školy, do školy. Chytrý vůz si prostě spočítá, kde a koho může na pravidelných trasách nabrat a maximálně tak vytížit svou kapacitu. Ušetří se tak zácpy v dopravních špičkách, ovzduší i vaše peníze. A jak vidíte, prodeje aut nadále klesají – je to prostě výhodnější a levnější.

4. Průměrně využíváte auto 1 hodinu denně

Možná se vám zda, že za takovéto krátkodobé pronájmy (defacto taxi) zaplatíte více, než když budete mít vlastní vůz, ale to není pravda. Vezměte si, že auto ztratí za rok v průměru 10% hodnoty. Průměrně v něm lidé stráví “pouze” 1 hodinu denně. Pokud byste tedy nepočítali pojištění, benzín, servis, parkovné, dálniční známka a další náklady, stojí vás hodina cesty při průměrné ceně vozu 300 tisíc kolem 80 Kč + další zmíněné náklady. Průměrná cena vozu je v západních zemích kolem 600 tisíc, takže vás auto stojí samo o sobě 160 Kč na hodinu + další náklady. Když si k tomu připočtete fakt, že většina automobilů bude elektrických s levnějším provozem i údržbou, začnete brzy sami preferovat dopravu v cizím voze. Tedy alespoň ve městech. No i toto znamená snížení počtu prodejů nových vozů.

Trvalé snižování zaměstnanosti

Suma sumárum – trh automotive čeká v nadcházejících 15 letech naprosto zásadní proměna. Klesne počet prodaných aut a zdroje příjmů se budou hledat jinde. Určitě klesne počet zaměstnanců. U elektromobilů klesne i počet náhradních dílů. Co to znamená pro ČR když naši zákonodárci sází na zaměstnanost v automotive si asi umíte představit. Méně pracovních míst v automotive, méně profesionálních řidičů, méně odvedených daní z automotive kvůli masivním investicím do nových technologií a jejich odpočtů.

A to jsou důvody, proč místo toho aby prodávala automobilka vozy Uberu nebo Liftagu, založí vlastní dceřinou společnost nebo ji koupí.

Co na to obyčejní lidé? Možná je na čase se připravovat na jiné možnosti, než je práce v továrně.