+420 737 913 277 (Po-Čt 7.30-18.00)

ikona tužky na papíře Archiv pro štítek: Amazon

rawpixel-com-296618

3 způsoby řízení firem. Který si vyberete?

U podnikatelských projektů se mi líbí ta pestrost, kterou nabízí ve způsobu řízení a pohledu, jakým podnikatelé nahlíží na své podnikání. Dnes uvedu tři zajímavé příklady.

1. Firma je více zahleděná do sebe.

To neznamená, že by nějak sobecky šidila zákazníky. Spíše je to o tom, že se úzkostlivě zaměřuje na vnitřní procesy, pravidla, směrnice, nařízení, postupy. Jejich silnou stránkou jsou analýzy trhu a data o vnitřním fungování firmy a rozhodnutí má svůj čas. Dalo by se říci, že vše celkem dlouho trvá a na vše potřebujete souhlas nadřízeného. Tento způsob se nejvíce podobá tomu, co si člověk představuje pod korporátním řízením firmy.  Příkladem úspěšné firmy, která preferuje tento způsob fungování, je Microsoft.

Výhodou je, že jste schopni vytvořit stabilní firmu životně nezávislou na jednotlivci. Máte menší chybovost rozhodnutí. Nevýhodou je, že trochu (někdy více) ubíjíte kreativitu a tak si ji musíte půjčovat zvenku pomocí externistů, nebo se vám často točí lidé na kreativních pozicích. Toto se podepíše na produktech a Microsoft je toho důkazem.

2. Firma zahleděná do zákazníka

To jsou ty otřepané fráze “náš zákazník, náš Pán”. Pro zákazníka skutečně tyto firmy udělají první poslední a jejich spokojenost je středobodem jejich podnikatelského vesmíru. Příkladem takové úspěšné firmy je Amazon. 

Výhodou je, že jste schopni vytvořit skutečně hojně využívanou službu / produkt. Nevýhodou je, že za spokojenost zákazníků zaplatí zpravidla vaši zaměstnanci (nachozených 20 km denně ve skladu) nebo obchodní partneři. Například obchodní partneři Amazonu tratí obrovské peníze na reklamacích zákazníků, kteří si zvykli, že jim Amazon bez okolků při sebemenší závadě vrátí peníze či zašle produkt nový a ponechá jim klidně i “vadné” zboží. Jenže to zboží Amazonu nepatří, patří obchodním partnerům. Každý prodejce na Amazonu se s tímto již setkal. Nicméně, jak je vidět – Amazon roste a prospívá. 

3. Firma zahleděná do produktu.

Tenhle model je mi poslední dva roky nejsympatičtější. Do středu své firmy postavíte produkt a kolem něho se točí jak zaměstnanci, tak obchodní partneři a zákazníci. Vaší reklamou je pak hlavně produkt (služba je taky produkt) s vysokou přidanou hodnotou. Úspěšnou firmou s touto filosofií je třeba Apple.

I ta má své nevýhody. Například můžete finančně vykrvácet při tvorbě toho úplně nejvíc nejlepšího produktu. Kdyby tu byl Steve Jobs, mohl by o tom vyprávět. Určitě vás napadnou další nevýhody. Výhodou je, že pokud se vám jednou produkt opravdu povede, jste takzvaně “zavodáři” (pokud se toho dožijete).

Existují i různé kombinace těchto stylů. Například firmy Elona Muska se zdají být kombinací, ale zatím je to trochu mediální bublina a až čas ukáže.

Nakonec je jen na vás, k jakému stylu řízení se příkloníte vy :-).

IMG_1285

Konečně to někdo napsal. O podnikání na Amazonu

Není tomu tak dávno, co i do Čech dorazila vlna podnikavých nadšenců toužících po dobití největšího tržiště světa. Ano správně, toužili po podnikání na Amazonu. A ti co nelenili, hned se pustili do sbírání zkušeností a prodeje selfie tyček, masážních válečků, čelenek, náramků, švihadel a dalšího zboží. Uběhlo dalších 8 měsíců a my se můžeme podívat, jak tito nadšenci dopadli a zda jim 168 milionů návštěvníků pomohlo, nebo si spíš zavařili na pořádný průser.

photo-1443453489887-98f56bc5bb38

Vítěz bere vše! Pravidlo, které mění příležitosti.

Globalizace a pokrok v oblasti techniky nám připravily velký oříšek, se kterým se musíme poprat. Nikdy totiž nebylo snazší začít tvořit z nuly, uspět a dostat se k milionům lidí. Zároveň to však vytváří jeden nepříjemný fenomén, který se nazývá pravidlem „Vítěz bere vše“.

Jak se s ním poprat?