Možná se Vám to už stalo. Zeptali jste se na řešení nějakého problému třeba na Facebooku a kamarád Vám poslal odkaz na řešení. Najednou jste si ale všimli, že odkaz má svoje stigma. Speciální koncovku která ukazuje, že nákupem přes tento odkaz na Vás někdo chce vydělat. Pokud jste provizní partner, znáte to i z druhé stránky. Podívejme se tedy na pár elegantních řešení a co vlastně znamená affil odkaz pro nákupčího.
Pravdou je, že affiliate je ve světě naprosto běžnou součástí každodenního života. Pro nákupčího, který kupuje přes affiliate odkaz to znamená pouze to, že někomu vydělá nějaké peníze. Tyhle peníze jsou ale už započteny do marže a kupující neplatí nic navíc. Pokud Vám tedy pošle kamarád odkaz s jeho affiliate koncovkou většinou to znamená, že produktu natolik věří, že ho doporučí i svému příteli.
V Čechách jsme ale instinktivně připraveni na to, že nás každý chce okrást, podvést a odrbat. Přiznám se, že i já (ačkoliv se affiliate marketingu věnuji) zbystřím, když vidím affiliate odkaz. Naučit svůj mozek, že ne všichni jsou podvodníci prostě není jednoduché.
Je pár elegantních řešení jak někomu poslat affiliate odkaz, aniž byste ho vyděsil.
- Přiznat affiliate odkaz. Řešením, které vyčistí vzduch, je napsat za odkaz něco ve smyslu „Posílám ti to se svým affil linkem, protože jsem s produktem spokojený. Když si ho taky koupí, máš u mě pivo“. To je řešení, které urazí málokoho.
- Méně elegantní, ale také účelné jsou URL zkracovače, které původní odkaz změní na jiný. Já jsem si oblíbil málo používaný www.zkraceně.cz , ke kterému můžete připsat třeba „ve zkratce to máte popsané zde“. Připraví to mozek na formát zkráceně. Url skracovačů je ale jako much, některé umožňují i sledování statistik, prokliků atd.
- Pak je tu samozřejmě možnost vložit odkaz do textu, to funguje velice dobře a můžete to použít na webu, v emailu, nebo PDF materiálech.
- Přesměrování domény. Pokud se propagaci některého projektu věnujete déle, můžete si registrovat nějakou doménu a tu následně přesměrovat na konkrétní produkt nebo stránku. Vy pak odkazujete pomocí své registrované domény.
Ideální je odkazovat na svůj web, kde můžete mít velké množství grafických prvků, odkazů, ale hlavně můžete dát konkrétní problematice přidanou hodnotu (napsat recenzi, zkušenosti atd). Na web pak jde odkazovat dlouhodobě a hlavně tam chodí lidé sami.
Pokud byste řešili koncovky důkladněji, můžete si najít jen provizní programy, které umožňují zvolit si přezdívku místo tak běžné affil koncovky. Když pak zvolíte tématickou přezdívku, vypadá odkaz jako běžná url adresa. Např. místo www.autodily.cz/?hnW25GH můžete mít odkaz www.autodily.cz/kvalitniservis. Bohužel v Čechách se affiliate marketingu věnuje tak málo pozornosti, že tuhle možnost nabízí málokterý provizní systém.
Velmi dobré je třeba řešení Liftago.com, které Váš affil odkaz automaticky schová. Tenhle třetí nejlépe hodnocený start up v Čechách toho nabízí více, ale je to více MLM systém naž affiliate.
Pár dalších možností jsem ještě neuvedl, víte které? Jakou máte zkušenost vy? A co vám ne/funguje?