Možná už taky máte svůj blogísek, e-shop, magazín, prostě web jak má být. Takže už asi řešíte návštěvnost, konverze, prodeje, míru opuštění, zdroje návštěvnosti a podobné vymoženosti. Proto se budeme věnovat něčemu navíc, co většina webů nemá a přitom to parádně funguje. Tou věcí je…
Exit strategie
Asi byste nechtěli mít večerku, do které vám přijdou zákazníci, ale už nikdy nevyjdou ven. Budou se tam hromadit. Zní to docela morbidně, takže to nebudu dál rozvíjet. Prostě na webu přijde čas, kdy odejde i ten nejnadšenější fanoušek vašeho webu. Ale co je nejdůležitější, většina lidí odejde a už se nikdy nevrátí (statistiky povídaly, že až 70% veškeré návštěvnosti).
Takže jestli si platíte za návštěvnost, SEO, vytváření obsahu, grafiku a podobně, tak to znamená, že až 70% svých peněz vylijete do kanálu. Ze zbylých 30% vaší investice pak získáváte reálné příjmy. Výjimku tvoří kolosy jako třeba Alza.cz, Facebook, Seznam, ale to je trochu jiná pohádka.
Já pro Vás nemám zázračný návod, který vám tohle všechno změní, ale existuje pár kroků, co dělat s lidmi, kteří odcházejí z webu.
Co to znamená?
Víme, že nám lidé z webu odchází. V Google Analytics snadno zjistíte, odkud Vám odchází nejvíce uživatelů. Samozřejmě logicky bude nejvíce lidí odcházet z url stránek na který posíláte největší návštěvnost. Takže nemusíte být žádní vědátoři analytici, abyste to dokázali zjistit a zpracovat.
Jednoduše si sepište:
– Nejdůležitější stránky webu, kde lidé mají vykonat nějakou potřebu, akci.
– Nejnavštěvovanější stránky webu.
Měli by se Vám aspoň trošku krýt. Čím více, tím lépe. A nyní je potřeba právě na těchto stránkách vytěžit z návštěvnosti maximum. Při další práci pak vycházíme i ze zdrojů návštěvnosti – odkud nám lidé chodí. Jinak budeme pracovat s traffikem z Facebooku a jinak z Heuréky.
- Známe klíčové stránky webu
- Známe jejich návštěvnost
- Známe jejich míru opuštění bez konverze (nákup, registrace, scroll na konec článku, stažení, sdílení atd.)
Teď máme další možnosti jak pracovat s lidmi co odchází
Není vůbec od věci připomenout, že je to třeba 70% návštěvníků, které svojí píli a za svoje penízky přivedete.
Proto nastavujeme na tyto lidi
- Remarketing, retargeting
- Pop up formuláře
- Auorespondery
Remarketing už asi všichni znáte, ale málo lidí to skutečně dělá a vyhodnocuje. Facebook, Google Adwords i Sklik.cz umožňují nastavit reklamu na konkrétní lidi (publika), kteří navštívili nějakou stránku, případně vykonali nějakou akci. Dnes se ale chci věnovat něčemu jinému.
Exit pop-up
Ukážu Vám, že Vám pop up formuláře mohou snadno vydělat stovky tisíc i více. Určitě všichni znáte „otravné“ vyskakovací okénka na webu, která Vám nabízejí slevu, odběr newsletteru za vyplnění emailu a podobně. Pravda také je, že pokud je vymazlíte a poladíte nastavení jejich zobrazování, můžete mít velmi dobré výsledky.
Jednou z možností, u které Vám chci ukázat skrytou sílu, je zobrazování pouze lidem, kteří už z webu odcházejí. Jinak řečeno – vyjeli myší mimo plochu webu.
Takovou funkci nabízí třeba
- Optinmonster.com (využívám protože má pěkné efekty)
- Mioweb.cz
Ale na WordPress najdete určitě spoustu pluginů i zdarma. (ale s těmi opatrně, ať jsou funkční a bez velkých bezpečnostních trhlin).
Na svůj web jsem nasadil dvě verze odchozích formulářů.
-
Formulář 3 videa a kniha zdarma
- Počet přihlášených 196/ 190 aktivních.
- Odhlášeno 0
-
Formulář případovka zdarma
- Počet přihlášených 1372/ 1238 aktivních
- Odhlášeno 7
Open rate
Podívejme se teď na to, kolik lidí rozklikává emaily.
A pokud těmto statistikám rozumíte, už by Vám měli svítit očička, protože se prakticky nikdo neodhlašuje. Přitom je tam obrovský open rate a vysoká proklikovost. Víte, čím to je?
Samozřejmě je to tím, že dávám něco tematického a hodnotného, ale je to ještě něčím jiným. Exit pop up nezachytí jen lidi, kteří chtějí odejít protože nenašli co hledali, ale i ty, kteří jsou spokojení a třeba se jim líbil článek na webu. Exit pop up je méně vtíravý než klasický pop up banner, který vás vyruší uprostřed vaší aktivity. Navíc, když si ho vyzkoušíte, zjistíte, že i Vás zastaví z odchodu na webu, pokud vyjede z horní části webu. Je totiž interaktivní, takže to praští do očí na první dobrou.
Teď Vás namlsám
Představte si, že každý email v databázi Vám vydělá v průměru kolem 50 až 100 Kč ročně i když budete úplná lama a pojede „Mačo style“ kdy budete posílat pouze newslettery a slevové akce. Teď si vezměte, že jsem nasbíral jen z těchto exit pop upů 1 598 emailových kontaktů za 3 měsíce. Když je po čase vyměním za nové, aby byli stále lákavé a neokoukané, tak je to přes 6 000 kontaktů ročně.
Když to velmi zjednoduším:
Při průměrném zisku z emailu 50 Kč je to 300 000 Kč ročně.
Při průměrném zisku z emailu 100 Kč je to 600 000 Kč ročně.
A znám podnikatele, kteří díky kvalitní práci se emailovou databází získají i 500 Kč z kontaktu ročně. Opravdu to nestojí za ty dva dny práce, které budete věnovat nastavení celého procesu? Abych nezapomněl. Do databáze nesbírám kontakty s cenou nad 4 Koruny. Tyto navíc sbíráte „zdarma“ z odchozí návštěvnosti, takže vám vlastně snižují průměrné náklady na získané kontakty.
A to je jen jeden jediný prvek na webu, který Vám může dělat radost. Teď si představte, že ho využijte rafinovaněji a ještě z něj budete prodávat šikovně své produkty a služby. Takových záchytných bodů můžete mít mnohem víc .).
Jestli chcete víc takových špeků, jak vyniknout. Tak si se mrkněte na tenhle můj projekt. Pokud chcete mít extrémní výsledky, vyčkejte ještě do příštího týdne, ukážu Vám reálné výsledky lidí, které jsem si vzal před rokem a půl do parády. Fakta, čísla, žádná omáčka…
Čeká nás něco hustého! Exit pop up je ještě hodně slabá i když účinná káva :).