+420 737 913 277 (Po-Čt 7.30-18.00)
Dávám energii a svěží vítr projektům, které stojí za to tvořit. Samuel Hornek
Santa VS. Ježíš

Santa VS. Ježíšek – kdo vyhraje u vašeho zákazníka?

14.12 2014 Žádný komentář

Vánoce jsou svátky klidu a pohody, ale hlavní je, že je to skvělý byznys. Pro velkou většinu obchodníků, kteří prodávají koncovým zákazníkům, jsou Vánoce období, kdy jim přistane pod stromeček až 50% tržeb z celého roku. A to je pořádná nadílka! Málokdo si přitom uvědomí, jaký rozdíl je mezi zákazníkem Santy a Ježíška. Víte to?

Santa VS. Ježíšek

Už je to dávno, co jsme si pod stromeček nadělovali oříšky, vánočku a pletený svetr byl vysoko ceněný dárek, který znamenal, že jste celý rok nezlobili (někdo ho taky celý rok pletl). Dnes si pod stromečkem každý představuje trošku jiné dárečky a ten svetr je spíš něco nechtěného. Pro obchodníky je to nepochybně super. Ale málokterý obchodník si uvědomí, jaké má štěstí, že v naší zemi nosí dárky Ježíšek. Je to totiž rozdíl za milion. A v čem je rozdílný zákazník Santy a Ježíška?

Trendy nebo tradice

Zákazník Santy je u nás jenom na skok. Stejně jako si ho jen na skok pověsíte na zábradlí balkonu a jen na sezonu si vyzdobíte dům. Santa je tu prostě jenom na skok a on i jeho sobí spřežení za chvilku zase odtáhnou a zůstane po nich jen hromada odpadků z rozbalených dárků. Takový zákazník podléhá trendům a váš obchůdek pro něj může být jen sezonní záležitostí.

Zákazník Ježíška má mnohé výhody, o kterých jsme možná nepřemýšleli. Ačkoliv tradiční hodnoty Vánoc válcuje tlak na prodeje, stále je tu odkaz minulosti, který z našeho „Ježíškovského zákazníka“ dělá zákazníka za milion.

Ježíšek má sakra delší tradici, než Santa. Dřívější monopol na Ježíška sice už nedrží papež a dosah nedělního kázání faráře má menší dosah než vtipný post na Facebooku, ale určitě si z dětství vybavíte pár věcí.

Vaše babička určitě neměla nade dveřmi hlavu Santy ani soba, ale Ježíška, který tam nevisel jen tak na skok. Doslova tam visel celý rok. Možná celý babiččin život.

Ježíška nevěšíme jen tak někam na šňůru z balkónu, aby si ho někdo mohl splést s oběšencem. Vytáhneme ze skříně betlém a ten nám pak dělá pěknou parádu. A za rok znovu.

Někdy doma nemáme dokonce vůbec žádného Ježíška a jen o něm mluvíme.

Nebudu chodit kolem horké kaše. Zákazník vyznávající Ježíška vám vydrží daleko déle (pokud ho nenaserete). Bude k vám chodit nakupovat opakovaně, stejně jako kdysi chodil každou neděli na oplatku, víno a trochu toho pomodlení do kostela.

Ačkoliv jsou Češi ateisté, minulost nám dala dostatečný „duchovní základ“. Církev byla prostě dobře fungující monopol a ani pár desetiletí komunismu nevymlátilo z lidí jejich tradiční hodnoty a tím pádem i tradiční nákupní chování.

Díky bohu :).

Jediný kdo vytěžil Santu na maximum

Nakonec jediný, kdo skutečně vytěžil brand Santa Clause na maximum je firma Coca cola. Díky chytlavým reklamám se k Santovi přilepila značka Coca coly jako žvýkačka na podrážku boty. A drží se ho už téměř sto let.

Nevybavuji si žádnou jinou firmu, která by dokázala něco podobného. Coca cola je tak bez pochyby brandovým vítězem Vánoc na západě.

Na východ od Londýna je situace jiná. Jediné firmy, které dokázaly využít brand Ježíška naplno jsou zřejmě stále pouze církevní instituce. Sice už se neprodávají odpůstky jako dárkový poukaz k Vánocům (což je jistě škoda), ale Vánoce jsou jediný den v roce, kdy mají kostely beznadějně narváno na půlnoční mši. Sice malý pozůstatek z dřívějšího dosahu církve, ale i tak si můžeme říct, že v naší zemi ještě stále vítězí tradiční hodnoty.

Jupí…

Znamená to pro nás především „tradičního zákazníka“, který když jednou začne chodit do našeho krámku, zůstává nám věrný. A to především u produktů z kategorie „nezbytných potřeb“ (máslo, jogurt, elektřina, bankovní účet). Pokud mu vaše produkty a služby „zachutnají“, snadno si ho udržíte dlouhodobě, protože na trendy reaguje pomaleji, než zákazník Santy Clause. A to je moc dobře :).

Veselé Vánoce a hodně zákazníků pod stromeček.

OZ_728x90

Líbil se vám tento článek? Sdílejte ho na sociálních sítích!
Facebook komentáře

Zapojte se do diskuse!

Napište komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

*