Rok se s rokem seběhl a já mám opět narozeniny. Je mi 28 let, z toho 10 let podnikám, tedy maximální možnou délku; prostě jsem z toho vymáčkl, co to jde. Za tu dobu se toho samozřejmě hodně změnilo. Už nemáme tlačítkové telefony, schůzky si domlouváme na Facebooku a místo v Roudnici nad Labem bydlím v Praze. I přesto, že jsem toho stihl dost, nejvíce změn se odehrálo v roce 2015 – tak se pojďme podívat na to, co jsem si z tohoto roku odnesl.
Nejhorší a nejlepší rok života
Zdánlivě dvě protichůdné informace, přesto jsou obě pravdou. Rok 2015 pro mě byl velkou školou; jsem za něj moc rád a odnáším si z něho zkušenosti, které mě posunuly blíže na místo, kde chci být. Vlastně mohu říct, že teprve teď se cítím být skutečně dospělý.
Co se událo špatného
Nejdříve ta zásadní ponaučení, která jsem získal nebo si je opět potvrdil. V roce 2014 a po většinu roku 2015 jsem se věnoval řízení, plánování a propagaci projektů někoho jiného. Často za nimi stála zvučná jména, „špičky“ v oboru.
Investoval jsem do nich svůj čas, čas svého týmu, hodně práce a při propagaci na provizní bázi i své peníze. Jména a firmy sdělovat nebudu, ale jsem víceméně zklamaný z úrovně podnikání a z přístupu k práci na české scéně. Lidé se zde sice umí prodat, ale kvalita produktů a jejich přípravy je velmi nízká.
Touto „zakázkovou“ prací jsem získal hlavně zkušenosti. Také jsem získal nějaké peníze, celkem o dost peněz jsem i přišel – minimálně na ušlém zisku -, hlavně jsem však přišel o svůj čas, nejcennější komoditu na světě.
Ze špatných zkušeností mám tři ponaučení.
-
Pište smlouvy! Archivujte důležité e-maily.
Čest už se dnes nenosí. I o slušných lidech se dozvídám věci, které mě velmi překvapují – a je vidět, že čas rytířů a samurajů je již dávno pryč. Slovo muže dnes již moc neznamená; já na to mám speciální výraz „To je pravda mluvená“.
Smlouva vás neuchrání před vším, co vás v životě potká, je ale takovým prvním nárazníkem, kdy se ukazuje, zda má spolupráce vůbec smysl. Už při vzniku smlouvy najednou řešíte věci, které by vás třeba nenapadly. Pokud něco napíšete do e-mailu a druhá strana na to odpoví a něco odsouhlasí, je to dnes závazek velmi podobný smlouvě – objednávce. Proto si všechny důležité e-maily ukládám do speciální složky. Z koše, doručených nebo odeslaných se vám může časem ztratit. Mít speciální „štítek“ nebo složku pro závažné e-maily je stejně důležité jako mít smlouvy.
-
Zálohové faktury a fixní odměny.
Bez zálohových faktur a fixních odměn už nic nedělám. Všeobecně je platební morálka v ČR velmi špatná… téměř nejhorší v Evropě. Uvádí se, že třicet procent firem hradí faktury po splatnosti, často s mnohaměsíčním zpožděním. Je pak velmi snadné dostat se do druhotné platební neschopnosti, zejména pokud jde o větší zakázku, či na sebe uplést velký bič, kterým je DPH. Berňák totiž nezajímá, že vám někdo nezaplatil nebo zaplatil jen část. Berňák chce DPH hned v rámci zúčtovacího období a v tomhle nejsou žádné žerty. Kdo nebere zálohové platby, vystavuje svou firmu a rodinu velkému riziku. V některých oborech (hlavně u velkých firem) vám zálohovou platbu na materiál nedají; pak je důležité diverzifikovat své příjmy a nespoléhat na jednoho odběratele.
-
Věnujte se svým projektům!
Věnujte alespoň 50 % produktivního času vlastním projektům. Ne vždy je to jednoduché, ale je to potřeba. Samozřejmě je potřeba diverzifikovat rizika i příjmy, takže není možné dělat jen své věci, dokud nemáte obrat cca 300 000 Kč měsíčně – tam už se láme chleba. Dříve jsem se věnoval jen svým věcem, pak jen projektům někoho jiného. Nyní jsem dospěl do jakéhosi kompromisu, který mi ale zaručuje nejstabilnější cash flow. Díky tomu mohu věnovat více peněz do svých projektů a za čas dělat jenom ty. Rostete pak ještě rychleji. Prací pro někoho jiného myslím služby (konzultace, management) nebo prodej cizích produktů (provizní marketing, obchodní spolupráce atd.).
Díky těmto třem poznatkům, které jsem začal uplatňovat, se opět každý kvartál zvedl příjem o 50 % oproti kvartálu předchozímu. Tento rok bude růst pravděpodobně větší. Z malé databáze 2 000 odběratelů na začátku roku je dnes odběratelů přes 50 tisíc, takže je vidět, že část poznatků nese ovoce.
Co se podařilo
Ať jsme pozitivní, napíšu pár věcí, které se podařily.
- Především jsem si opět potvrdil, že mám tým, který za mnou stojí, a že věci, které dělám, opravdu fungují. Dneska vím, že pracujeme lépe než 99 % konkurence. Hlavně svému týmu a tomu, že za mnou stojí, i když se něco nepodaří, vděčím za menší i větší úspěchy.
- Podařilo se mi zrealizovat celý vzdělávací projekt Progress Academy a bez většího úsilí získat 200 účastníků. Projekt jsme spouštěli v září a prodej ladíme do dneška. I tak máme 1 až 5 nových účastníků denně, za což moc děkuji. U tohoto typu projektů se kvalita nejvíce pozná podle refundací, které jsou pod 3 %, což považuji za velmi dobré a zdravé.
- Připravili jsme Rok změny 2016 – mentorský program, který zásadním způsobem změní způsob práce mnoha lidí. Podívat se na něj můžete zde>>
Už za pár dní odhalíme více informací.
Na rok 2016 plánuji dva větší projekty a vzdělávací zahraniční pobyt.
Zásadní myšlenky a ponaučení
Můžu říct, že nikdy v životě se mi tak rychle nezměnil způsob uvažování jako letos. Menší i větší kopance „do koulí“ v osobním i profesním životě považuji za natolik cenné, že bych si je zopakoval. I když to byl opravdu náročný rok (jak jsem již psal), mám pocit, že teprve teď jsem dospěl.
-
Hlavní myšlenkou se pro mě stala služba pro lidi.
Svým způsobem už chci pracovat jen na věcech, jež zlepšují život těm, kteří to nejvíce potřebují. Ty se ve finále prodávají nejsnáze, i když je třeba start pomalejší. Ono je fajn zvednout někomu tržby ze 7 na 12 milionů, ale nevidím tam dopad na společnost. Zatímco pokud někomu pomůžete projekt nastartovat, nebo najít lepší práci, je jeho radost podstatně větší.
-
Reklama se pro mě definitivně stala bezcennou chimérou, které lidé věnují příliš pozornosti a přikládají jí příliš velkou moc.
Vím, že umím skvěle „zmanipulovat“ lidi, aby koupili prakticky jakýkoliv produkt. Ale upřímně – vidím, jak stále víc a víc podnikatelů řeší takové blbosti, jako je počet zhlédnutí videa, počet liků na stránce, počet odběratelů, konverzní poměry…
Tahle čísla rozhodně jsou důležitá, ale je to věc, kterou má člověk řešit až potom, co ví, proč dělá to, co dělá, jaký to má smysl a co to přinese lidem. Jinak řečeno – sledovat dlouhodobé cíle. Dlouhodobý cíl není počet odběratelů za pět let; to je stav, jak budete žít vy, rodina, vaši zaměstnanci a celá společnost. Opět to navazuje na myšlenku, že pokud děláte cool užitečné věci pro lidi, tak není potřeba řešit počet fanoušků, protože prostě přijdou sami.
-
Méně potřeb
Nějak jsem přestal cokoliv chtít a potřebovat. Mám nějaké cíle, kam směřuji, samozřejmě na ně vydělávám už celkem dost peněz; absolutně však neřeším, jestli budu mít nové auto nebo dovolenou na Bahamách. A už vůbec se netrápím tím, zda někdo řeší, jestli jsem oholený nebo zda ta díra u kalhot na koleni je, nebo není společensky únosná. V životě jsou důležitější věci – a ty se nedají rozdělit na pětiletku. Co mě zajímá, je jak bude žít můj syn za deset let, jaké vzdělání dostane, jak bude žít naše společnost.
Více zodpovědnosti
Ve společnosti, ve firmách a mezi podnikateli vidím absolutní nezodpovědnost. Nikdo už se nedívá dál než za práh svého obýváku – a to je podle mě dost kritický stav. Lidé už nejsou ochotni nést zodpovědnost ani za sebe nebo svoje podnikání, natož aby řešili problémy někoho jiného a pomohli mu. Přitom díky vzájemné pomoci vznikla naše vyspělá civilizace.
Nelíbí se mi to a letos budu dělat věci, které to mění. Můžete do toho jít se mnou, když budete chtít. Říká se, že „Když chceš něco v životě změnit, máš změnit sám sebe“. Jsem na to připraven.
Proto také startuje už v lednu Rok změny 2016 a vy se máte na co těšit.