+420 737 913 277 (Po-Čt 7.30-18.00)
A photo by Vladimir Kudinov. unsplash.com/photos/KBX9XHk266s

První výsledky sociálního experimentu

11.10 2016 Žádný komentář

Je to pár týdnů co jsem přešel na způsob prodeje, který je pro mně mnohem sympatičtějšíprodej kurzů za dobrovolné členství (lidé platí kolik sami chtějí – minimálně jednu korunu). Známí mi říkali, že jsem blázen, ťukali si na čelo – prostě lidem nevěří. Jiní to nazvali sociálním experimentem, což tedy trochu je. No a po pár týdnech mám první výsledky o které se chci podělit a podle kterých to rozhodně dopadlo katastrofálně mužské pohlaví.

Princip dobrovolného členství

Myšlenka je postavená na jednoduchém principu. Já dělám něco pro lidi a oni jsou ochotni to podle svého uvážení a možností ocenit. Přitom misky vah vyvažují lidé dobrovolně. To znamená, že když lidé jako společenství nebudou ochotni odměnit jednotlivce za jeho práci – jednotlivec to přestane dělat. Platí to i opačně – když nemá jednotlivec přínos pro společenství, to se na něj vykašle. Výhoda tohoto konceptu je, že pro komunitu lidí je mnohem méně náročné odměnit jednotlivce, než pro jednotlivce vytvořit dostatečnou hodnotu pro společenství. V mém případě to znamená dva roky mé práce a vytváření obsahu VS. ochotu lidí překonat svou lenost a splnit obchodní podmínky tj. poslat minimálně jednu korunu za “koupi” kurzu. Jinak dle svého uvážení – většina lidí je dnes podle mne dost uvědomělá na to, aby dokázali ocenit individuální přínos.

3 důvody proč jsem to udělal?

1) Přijde mi rozumnější poskytnou svou práci k dispozici všem, i těm méně majetným, místo toho abych díky reklamě získal do projektu pár jednotlivců.

2) Pro každého má on-line kurz a osobní podpora jiný přínos. Někdo si jen prolítne video trénink a nic nedělá – pro něj to moc velký přínos nemá. Někdo si otevře i pracovní listy a chvilku na nich pracuje – tam již přínos je. Malá skupinka lidí pak opravdu něco chce, jde krok po kroku s pracovními sešity a využívá mou podporu – tam jsou výsledky velmi dobré.

3) Podle mne je sdílená ekonomika opravdu funkční koncept, který má prokazatelné výsledky a přínos pro lidi. Vychází z myšlenky, že tvoříte něco pro lidi a ta vás za to nějak odmění. Dělají to sami dobrovolně.

Výsledky sociálního experimentu

Nebudu to zdržovat. Zde jsou první výsledky:

a) O kurz za dobrovolný příspěvek je pouze 4 X větší zájem, než o kurz za pevnou sazbu 3 890 Kč. To mne překvapilo a čekal bych, že tuto příležitost využije více lidí. Na druhou stranu to také může znamenat, že se hlásí převážně skutečné lidé, kteří něco chtějí dokázat a pak by to bylo pozitivní. Ukáže to čas.

b) Kolik jsou lidé ochotni platit? Toto byla pro mne velká neznámá a zatím doposud je – běží to příliš krátce. Většina plateb jsou stokorunové položky od 100 do 500 Kč. Malá část, přibližně 10% plateb je nad 1 000 Kč (to se, ale ještě může změnit viz. četnost plateb). Nejvyšší zaplacená částka je aktuálně 4 000 Kč.

c) Četnost plateb. Zajímavá je četnost plateb. Zjistil jsem, že poměrně dost lidí posílá průběžně malé částky. Zaplatí něco málo na začátku (dal jsem tam podmínku, že mají něco poslat do týdne – aby měli nějakou dead line) a postupně když zjistí kvalitu a objem obsahu, posílají další odměnu. Nejvíce logicky posílají ti, kteří zjistí, že jim odpovídám na e-maily a aktivně s nimi pracuji – pokud o to mají zájem. Zatím rekord drží paní, která již zaslala devátou platbu během jediného měsíce.

d) Kdo neplatí? Samozřejmě jsou tu neplatiči kteří poruší klidně i obchodní podmínky (asi kvůli své lenosti). Bohužel v tomto jednoznačně kralují muži. Na rozdíl od žen je jejich platební morálka velmi nízká. Ženy vedou 3:1 v poměru plateb. Muži ovšem vedou v hodnotách. Zatímco ženy radši pošlou menší částku, ale pošlou. Muži buď nepošlou nic nebo rovnou částku nad tisíc korun. Ještě je dobré se zmínit o počtu neplatičů – to číslo je zatím vysoké 70%, ovšem klesá se to v čase a řada lidí platí později, nejspíš se to tedy ještě zlepší.

Čekal jsem to?!

Asi vás zajímá, zda jsem to čekal. Ano, trochu jsem to čekal. Tuto změnu jsem nedělal abych vydělal více, ale z přesvědčení, že toto je cesta kterou chci jít.  Moje přesvědčení je, že v základu je potřeba lidem věřit a soudit až na základě toho, co konkrétní člověk ukáže a udělá. Ostatně až čas ukáže a stejně je tomu tak i u výsledků první vlny účastníků. V řeči čísel jsem do lidí investoval příjem 60 až 120 tisíc měsíčně, který jsem z kurzů měl při prodeji za pevnou částku.

Výsledky se dostavují za 7 měsíců!

Jde o to, že když lidé do programu vstupují, tak jsou nadšení a plní elánu, že dostanou nějaký návod a už už budou vydělávat hotové peníze. Neříkám, že tomu je tak vždy, ale často ano. Toto prvotní nadšení většinou opadne do 14ti dnů. Do toho má člověk běžné starosti, často třeba ještě jedno zaměstnání, takže výsledky se dostavují až s odstupem. Řada lidí dost dlouho přešlapuje na místě než něco udělá – to nemusí být na škodu, někdy si to člověk musí srovnat v hlavě. Teprve teď se spouští projekty, které začali vznikat v lednu, únoru a březnu tohoto roku. To je u lidí, kteří se mnou spolupracují a jsou ochotni si napsat o pomoc a také něco dělat.

Dotazníková kampaň

Ukazuje to i fakt, že když jsem si dělal průzkum mezi účastníky, tak aktivní lidé projekt po sedmi měsících ohodnotili od 2 000 Kč do 5 000 Kč. což je nesrovnatelně více než kolik platí průměrně účastníci za dobrovolný příspěvek. To je právě smysl celé akce. Díky tomu, že je kurz přístupný více lidem, můžou to ohodnotit libovolně – klidně i méně, ale statisticky více jich bude mít po sedmi měsících výsledky.

Líbil se vám tento článek? Sdílejte ho na sociálních sítích!
Facebook komentáře

Zapojte se do diskuse!

Napište komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

*