+420 737 913 277 (Po-Čt 7.30-18.00)

Proč se stát velkou rybou v rybníce, když chci být žralokem v moři

Ne, ne … V tomto článku rozhodně nejde o slanou a sladkou vodu! Jde tu o podnikání a velkou chybu většiny podnikatelů, kteří nemají miliardu na bankovním účtu. Někteří z Vás už jistě tuší o co běží a ti se snad pobaví pár aforismy. Pro ostatní může být další článek o podnikání zdrojem inspirace…

Tahle velká chyba se většinou stává hned v počátku podnikání, kdy se ještě učíme plavat ve vodě. Může se ale stát i ostříleným sumcům co již pár rybek spolkli. Každý z nás totiž chce být žralokem. Problém je ale v tom, že na trhu již je řada velkých žraloků, s kterými nemá cenu se prát.

Překlad do lidské řeči

Jde o trhy. Většina lidí má skvělé nápady a hned se hrne do realizace. Když se jich zeptáte, pro koho je jejich produkt/služba určena, odpovídají: „Pro každého kdo….“, „Pro všechny lidi ve věku od … do“, „Pro všechny podnikatele kteří…“ atd. Služby/produkty pro všechny a pro každého ale již šéfují žraloci.

Daleko snazší a efektivnější je, stát se velkou rybou. Zůstaneme u ryb i v následujícím příkladu. Žraločí postup: Rozhodnete se prodávat potřeby pro chovatele akvarijních rybiček. Je to úzký segment trhu a vy přesně víte jak oslovit cílové zákazníky. Navíc akvaristé investují do svého hobby nemalé finanční prostředky a jejich koníček je koníčkem celoživotním. Je tedy dobré získat takové zákazníky.

Postup velké ryby: Rozhodnete se prodávat potřeby pro chovatele akvarijních rybiček. Je to trh s dobrým potenciálem a velkou ziskovostí. Zjistíte si, že jsou mezi akvaristy velmi oblíbené cichlidy. Rozhodnete se proto prodávat vybavení a poskytovat informace pouze o nich! Výsledek je, že se snadněji stanete velkou rybou a získáte stabilní pozici na trhu. Co je nejdůležitější?! Výrazně snížíte náklady na oslovení cílové skupiny i paušální výdaje na reklamu, skladové zásoby atd.

OZ_728x90

Asi si říkáte, že takový trh je příliš malý. To máte jistě pravdu, ale to je pouze snazší start a nižší riziko ztrát, nižší náklady atd. Trh musíte nejdřív prověřit – o tom brzy napíši.

Co dělat když je vám již tento trh příliš malý? Jsou v podstatě dvě možnosti.

  • Nechte si od bobrů postavit hráz
  • Vytřít se do dalších nádrží

Nechat si postavit hráz v podstatě znamená investovat do reklamy a komunikace se zákazníky, vyrůst a spolknout ostatní velké ryby v segmentu trhu.

Vytřít se znamená najít související trh a začít v novém segmentu. (Například nabízet vzdáleně související produkt – zdravotní židle, zdravotní matrace).

Naučte se lépe cílit a nenabízet vše v daném oboru. Výrazně si usnadníte práci a snížíte náklady. Každý velký byznys začínal v malém rybníce a nikdo nevěděl, jak moc vyroste (jen namátkou: Facebook – síť pro studenty, Microsoft – internet a PC v plenkách atd.).

Příroda nás učí nejen o krásách života, ale i o podnikání. Stačí jen sledovat dokumentární filmy a hned před sebou uvidíte podnikatelské tipy jako na dlani. Všimli jste si toho také?

Líbil se vám tento článek? Sdílejte ho na sociálních sítích!
Facebook komentáře

Zapojte se do diskuse!

Napište komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

*