+420 737 913 277 (Po-Čt 7.30-18.00)
dorota-dylka-cBEDhRwO0GI-unsplash

Proč Freemium model může vaší firmě ublížit

Existuje business model, který je velmi účinný a může se zdát jako velmi dobrý akviziční nástroj. Otázka je, zda za tenhle akviziční a obchodní model chcete zaplatit skutečnou cenu – vaši duši. Dnes vám prozradím, proč si myslím že to není ten nejlepší nápad.

Co je freemium model?

Jak už samotný “buzzword” napovídá, skládá se ze slova “free” – tedy zdarma a “premium”. Neznamená to ale, že dostanete prémiové služby zdarma. Ve skutečnosti to znamená, že dostanete základní služby zdarma a ty lepší si musíte připlatit.

Pro koho tenhle systém funguje? Funguje docela dobře pro uživatele. Přeci jen, většina lidí chce službu, ale nechce za ni platit. Část lidí si připlatí, protože chce prostě podpořit dobrý produkt / službu, má ráda “prémiové funkce” a nebo ji proste jen omezené základní funkce doslova omezují.

A teď pro koho to není dobře. Tenhle model není dobře pro vás podnikatele a markeťáky. Možná vám vydělá chechtáky, ale brzy vám pokazí to, čemu se říká karma.

Ptáte se proč?

Na začátku si Freemium vede skvěle. Zákazníci jsou nadšení, vy jste také nadšení. Část z nich si dokonce kupuje skutečné Premium funkce a to je skvělé. Jenže ouha, po čase zjistíte, že byste potřebovali více platících uživatelů. To se prostě stane. A jediný způsob jak toho docílit (a můžete to vidět u opravdu široké palety aplikací) je začít postupně hledat cestu, jak omezit běžné uživatele tak, aby sice neodešli, ale raději si připlatili službu.

Jinak řešeno hledáte cesty:

  • Jak ze základních funkcí udělat “prémiové”
  • Jak uživatele omezovat.
  • Kolik reklamy navíc ještě uživatel unese.
  • Co vše mu ještě sebrat a kdy, protože načasování je důležité.

Jednoduše říkáte svým markeťákům, vývojářům, UXákům aby šikanovali vaše uživatele. Vedete je tedy k myšlení, které je negativní.

Můžete si říkat, že to tak není, ale podle mě tohle prostě kazí karmu a proto freemium nikdy ve vlastním podnikání nepoužiji. Podle mě je to se vztahem k zákazníkům stejné jako u životní lásky – musíte do toho jít “all-in”. Pokud to toho nechcete dát všechno, tak proč to vlastně děláte? Asi si říkáte “lepší nějaký vztah, než žádný” a já si prostě říkám “lepší žádný vztah, než ten se základními funkcemi”.

Podnikání a život by člověk měl mít postavené na pevných hodnotách a já si nejsem jist, že freemium je ten obchodní model, který vám je nezačne podrývat jako krtek trávník. Jestli se vám to podaří, dejte vědět, rád s vámi natočím podcast v našem studiu o vás a vašich hodnotách a publikuji na webu našeho projektu Fergo.cz.

Ať se daří :-)

Líbil se vám tento článek? Sdílejte ho na sociálních sítích!
Facebook komentáře

Zapojte se do diskuse!

Napište komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

*