+420 737 913 277 (Po-Čt 7.30-18.00)
Dávám energii a svěží vítr projektům, které stojí za to tvořit. Samuel Hornek
pascal-bernardon-rnuHYFwSY7g-unsplash

Proč a jak žít levněji a pohodlněji

18.12 2020 2 Komentáře

Všichni milujeme instantní statistiky. Taky mně dnes jedna přistála v telefonu. Další věc, kterou milujeme, jsou ušetřené peníze, které můžeme použít na něco, co se nám hodí, nebo dává větší smysl než běžné výdaje. No a dneska takové jednoduché zamyšlení, proč se mi to daří a jak. 

Žít udržitelně = být víc v pohodě

Nikomu to extra necpu (tenhle článek čtete doufám dobrovolně) ale už nějakou dobu se snažím žít udržitelně. Nemám úplně zelený mozek, ale přimělo mě to pár věcí dělat jinak a dneska mě potěšila jedna statistika, nad kterou jsem se musel zamyslet.

Jednou z mých osobních voleb je, že nemám auto. To neznamená, že bych auto vůbec nepoužíval, to je dneska moc komplikované a byznys tu má rychlé tempo, které auto občas vyžaduje. Znamená to jen, že mi 23 hodin denně před domem nestojí plechová krabička na plastových kolečkách. To, co je zajímavé, jsou dopady, jaké to má na celou osobní ekonomiku a planetu.

Patřím mezi TOP 5 % uživatelů taxi služeb

Při čtení tohoto nadpisu jste se možná zakuckali a poprskali cukrovím klávesnici, ale je to skutečně tak. Co to ale znamená?

Ve skutečnosti to znamená, že si užívám přínosy moderní společnosti a zároveň šetřím planetu hned několikrát. V bodech mrkněte co znamenalo být bez vozidla:

  1. Taxislužbu jsem využil 69 X
  2. Využívám službu Bolt, díky které jsem vykompenzoval 99,62 Kg skleníkových plynů.
  3. Mohl jsem relaxovat, pracovat, nebo si číst 1 134 minut (cca 667 stránek knížky) namísto řízení.
  4. Najel jsem pouze 712 km.
  5. Zbytek jsem dokázal pokrýt z hromadné a meziměstské dopravy (a to včetně cesty do Bratislavy).

Samozřejmě na pár událostí jsem si auto potřeboval půjčit. Například na dovolenou na cestu po Evropě se synem, nebo na převoz větších věcí, které se často stejně nevejdou do obyč. užitkového vozu. Jak tušíte, auto jsem si půjčil až na dva případy v rodině a vždy přesně to auto, které by jinak 90 % dne stálo před domem (a bylo by z toho smutné).

IMG_6384

Navíc, když jsem si to hodil do emisní kalkulačky, tak namísto cca 118 Kg skleníkových plynů jsem v mínusu za rok na těchto cestách jen necelých 20 Kg. I když tenhle výpočet je velmi povrchní a sám sázím stromy, tohle jsou stromky vysazené navíc, které bych sám od sebe asi nevysadil.

Celkově mi tedy “nemít auto” přineslo spíš větší komfort a pohodlí, efektivněji využitý čas, než když bych jej vlastnil či pronajímal formou leasingu.

Teď se podívejme na pár čísel.

Kolik ta sranda stojí

Obecně dlouho převládal názor, že jezdit taxíkem je drahé a neefektivní. Mně to naopak vychází po všech stránkách vysoce efektivně.

  • Celkově jsem zaplatil za cesty Boltem 14 000 Kč i se spropitným a zaškrtnutím, že chci kompenzovat Carbon (teď už myslím kompenzují vše automaticky).
  • Za hromadnou dopravu jsem zaplatil i s cestou do Bratislavy do 5 000 Kč.
  • Za benzín a vypůjčení vozů jsem se také vešel do 5 000 Kč.

Dovolenou se synem zde nepočítám, ale to mi asi uznáte, že rozpočet na dovolenou se drží zvlášť. Celkově tedy cca. 25 000 Kč padlo na vožení mé zadnice po planetě.

Kolik stojí ta sranda běžnou domácnost?

Nechci vás umlátit čísly, ale v ČR je necelých 4,5 mio domácností na které připadá necelých 6 milionů aut. Nákladní a užitková auta tvoří jen šestinu, takže máme asi 5 milionů aut, které většinu času stojí doma na dvorku (a pláčou protože neplní svůj účel, proto reznou). Průměrný nájezd je pro ilustraci kolem 25 000 km. Takže dáte cca 45 000 za benzín. Další náklady počítejte na servis, pojištění, gumy, mytí (případně nějaký pohodlnější operáček), odpisy vozu….

Z matiky jsem byl vždy “na čtýru”, ale že by to vyšlo výhodněji, tak to těžko. S každým s kým se budete bavit potvrdí, že roční náklady na vůz jsou minimálně 50 000 Kč. Mrknete-li na průměrný příjem domácnosti cca. 195 tisíc čistého na osobu a rok, začne vám za ty domácnosti samovolně tikat v obličeji. Bolt průměrnou úsporu za “vzdání se auta” spočítal na 34 tisíc (u mně to cca sedí).

IMG_6383_2

Článek nemá být navážení se do lidí, kteří to auto potřebují (sám jsem roky auto potřeboval), ale potřebujeme nutně auto na každého člena domácnosti? A ruku na srdce, sám to znám, z těch průměrných 25 000 najetých kilometrů je opět reálnou statistikou cesta do práce pouze deset tisíc a třetina takovéto zbytečné popojíždění, protože máte zrovna na něco chuť a 500 metrů do Lidlu je tááák daleko, nechce se vám držet v ruce deštník, nebo si chcete popojet k fitku, místo toho abyste si tam došli po svých. A to už je něco těch plynů.

O to vlastně ale v tomto článku nejde. Pojďme k podstatě věci.

Poselství míru a štěstí >> Peníze, které neutrácíš, nepotřebuješ vydělat

Lidé žijící v souladu s přírodou jsou podle průzkumů víc v klidu. Buď je to tím, že si zpívají s ptáčkama a jedí houbičky, nebo (a to je pravděpodobnější) jsou méně ve stresu. A pokud ročně ušetříte 25 až 50 tisíc na provozních nákladech, tak už je na klid zaděláno. Nebo na dovolenou, nebo na investice, to je na vás.

Každopádně peníze, které nezbytně nepotřebujete točit, nepotřebujete vůbec. Nepotřebujete dělat v práci přes čas (ale můžete), nepotřebujete se honit v práci (ale můžete), nemusíte se hádat doma, protože jste je nedopatřením propili (ale můžete).

Prostě nic nemusíte, ale můžete :-).

A to je myslím hezké zamyšlení do nového roku.

Jestli se vám článek líbil, tady je můj refferal na BOLT a vy si užijte 50 % slevu na první jízdu zdarma (ušetříte). A nezapomeňte kompenzovat ty naše plyny i v příštím roce.

ŠŤASTNÉ A VESELÉ

Líbil se vám tento článek? Sdílejte ho na sociálních sítích!
Facebook komentáře

Komentáře

  • Lvíče

    Nehledě na to, kolik peněz se ušetří za placení parkovného v Praze a stresu z toho, kde zaparkovat, abych nedodral/a všechno okolo :-D

    Je Bolt stále udržitelnější vůči planetě, než hromadná doprava? Stále mám jistou “xenofobní” míru nekomfortu, když mám jezdit sama s cizími lidmi. :-D

    • Bolt než MHD udržitelnější asi zatím není (vysadí za mně ovšem pár stromků), ale často je pro mě “xenofobně” komfortnější než se mačkat vedle lidí v metru :D. A ženy to mají v taxi obecně těžší asi. Co jsem slyšel, tak se to často neobejde bez důrazného odmítnutí rande, nezávazného sexu, nebo sňatku :D. Takže tě chápu.

Napište komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

*