Občas dostanu otázku, co dělá úspěšnou kampaň úspěšnou? Co je to ta zázračná esence, která rozhodne, zda se kampaň zaplatí, nebo má miliony na tržbách za pár dní? Rád bych vám řekl, že je to o tom mít kvalitní a dobře komunikovaný produkt, ale to bych lhal. Prodat můžete kdejaký sajrajt včetně pozemku na měsíci, ale povedete se vám to jen tehdy, když budete mít kolem sebe super tým. Tým, který se bude chovat jako smečka vlků.
Přežijete v divočině?
Dnešní svět byznysu je pěkná divočina. Je potřeba se přizpůsobit – a kdo to neudělá, ten… však víte. Ale není to o tom sežrat vše, na co přijdete a zardousit konkurenci. Pojďme se podívat, jak to dělají vlci.
Vlčí smečka
Vlčí smečka má zpravidla 5 až 11 jedinců a výjimečně může dosáhnout až k 50. Už počtem členů si ji můžete srovnat s klasickým „startupem“ – a když povyroste, daří se, vzniká firma s týmem cca 50 lidí. Kromě toho má úspěšná kampaň a tým společné prvky, které nezapřou vlčí povahu:
- Pudy.
- Hierarchie.
- Sociální chování.
- Potrava a lov.
Musíte to cítit!
Buď to tak máš, nebo nemáš. Pudy jsou pro tým stejně důležité jako pro šelmu. Pokud je v týmu někdo, koho nepopohání žádný pud, okamžitě ho vyžeňte s klackem v ruce.
Vlci mají tři základní pudy:
- Kořistnický pud.
- Společenský pud.
- Obranářský pud.
Kořistnický pud je touha urvat si kousek kořisti. Ukořistit si svůj díl na pracně uštvané zvěři. Pokud v týmu nemáte lidi, kteří chtějí skolit toho VELKÉHO SLONA, neočekávejte, že ho složíte vlastní snahou. Touhu urvat si svůj díl, skolit co nejstatnější kus, chuť zažít svou “minutku slávy” – to by měli mít všichni členové smečky.
Najít si své místo ve smečce a mít potřebu posunut se v žebříčku je klíčové pro úspěšně fungující smečku i pro výsledek kampaně. Jedině když víte, že se právě teď a v tuto chvíli někdo může dostat na vaše místo, máte motivaci na sobě stále pracovat. Chcete, aby vás tým ocenil a vy jste sklidili zasloužený potlesk. Společenský pud je tedy zásadní pro fungování týmu uvnitř. Je potřebný k tomu, abyste rostli jako firma.
Nepostradatelný je vliv sousední smečky, která chce vyplenit vaše území. Že se nemáte proti komu bránit? Nikdo na vás neútočí? Nemáte konkurenci? Tak si svého hatera prostě zaplaťte! Tým potřebuje společného nepřítele, kterému chce natrhnout prdel společně! Jakmile nebude obranářský pud zaměřen pozorností na společného nepřítele, obrátí se dovnitř týmu a začnou nesváry, pomlouvání, handrkování a první roztržky mezi vlky. Buďte proto bdělí!
Kdo tady tomu velí?
Lidé nejsou rodinní tvorové, nic takového v přírodě neexistuje. Existují samotáři, párová zvířata, smečková zvířata a stáda. Můžete si vybrat, do které skupiny z principu patříte, ale úspěšný tým funguje jako smečka.
Ve smečce je každý nepostradatelný a zároveň je každý nahraditelný – a v tom je to kouzlo.
Potřebujete alfa samce – většinou autora, který svou silnou vizí a intuicí vede smečku k útoku. Potřebujete beta samici, která se stará o chod smečky. Tu může zastat schopný projektový manažer, šéf IT oddělení apod. Za nimi jsou jejich děti, schopní odchovanci v různé hodnosti důležitosti, kteří jsou potřeba na uhnání kořisti.
Poslední je omega; v žádném týmu by neměla chybět omega. Je to ten týpek, co vás neustále rozesmává svými vtipy a když je krize, tak vás jimi naopak nehorázně štve a máte sto chutí ho okřiknout. A víte co? Udělejte to! Omega je trochu šašek, trochu otloukánek, každopádně má na starosti udržení klidu ve smečce. Ale pozor, každý by si měl být vědom své role ve smečce; pokud to tak není, řeší to vlci vrčením, štěkáním a někdy dojde i na tesáky a vyhnání ze smečky. I vy nejdřív vyzkoušejte zavrčet a říct, co vám nesedí.
Nečekejte, že uděláte mega kampaň, pokud nemáte role ve smečce jasně dané – a co je ještě důležitější, roli musí vždy zastat vlk, který na tu pozici přirozeně patří. Jinak to nebude fungovat! Proto je tým a výběr lidí skutečnou alfou a omegou úspěchu.
Očichat, olízat…
Už víme, jakou má mít tým strukturu, ale nesmíme zapomenout na pověstnou péči o srst a na vzájemné očichávání… však víte čeho.
Chcete vydělat bambiliony? Tak koukejte vzít telefon a občas zavolat lidem, kteří pro vás mají něco udělat. Pokud něco potřebujete, prostě to jinak nejde. Jinak je to jasný nezájem o členy smečky i o výsledek kampaně.
Dělejte společné porady a svolejte se aspoň na Skype na pár minut. Ale žádný žvatlání, smečka je spolu kvůli kořisti, takže pěkně kamarádsky, konstruktivně. Co jste udělali, co plánujete dělat, kde jste se zasekli, co potřebujete vědět. Porada do 15 minut a jede se dál.
Občas udělejte nějakou hurá akci, ať si můžete společně vybrat blechy z kožichu někde v sauně nebo pěkném hotelu. Investice do společně stráveného času se vám mnohonásobně vrátí.
Ulovte tu bestii
Jde se na lov, kampaň začala. Co to znamená? Vyhlídli jste si kořist, svůj cíl a jdete na věc. Vše strategicky, systematicky; každý ví, co má dělat a jede naplno. Ale víte co? To neznamená, že se všichni naráz hrnete za zákazníky do domečků a řvete na ně, ať otevřou svá vrátka. To nebude fungovat.
Vlci svou kořist loví, doslova ji uštvou – a to nejde udělat tak, že by všichni běželi stejnou trasou a stejnou rychlostí. Někdo nadbíhá, někdo štve svůj úlovek, co to jde a další si zatím zlehka poklusává, aby ho vzápětí nahradil a dohnal kořist.
A přesně takhle to má fungovat během kampaně. Zatímco IT oddělení maká na nové podobě webu a nespí, vy si v klidu vytipováváte affiliate partnery, abyste je mohli druhý den obvolat a získat je pro vaši věc. Autor projektu si připravuje plán dalšího rozvoje, zatímco tým zákaznické péče dotahuje nedokončené objednávky. A to, že někdo dělá ve tři ráno a dopoledne spí, zatímco vy očekáváte požadovanou odpověď v mailu po ránu, to je naprosto přirozené.
Přesně takhle se totiž loví kořist
Takže: jestli máte tým fungující na bázi vlčí smečky, určitě to můžete dotáhnout daleko.
Další faktor, který váš úspěch ovlivní, je „náhoda“. Ne, není to sranda; je to na pytel, ale ještě nedokážete vypočítat algoritmem všechny možné situace. Proto i když uděláte super kampaň a všechno ostatní naprosto dobře, avšak start prodeje bude v den, kdy budou Češi hrát finále o zlatou medaili, bude pozornost lidí někde jinde. Stejně tak, když vám zrovna půlku republiky zaplaví velká voda, cash flow lidí se stočí po proudu a na vás zůstane tak na suché rohlíky. Proto vše, co děláte, dělejte následujícím postupem:
„Dělám vše pro to nejlepší, počítám s tím nejhorším.“
Jedině když jste připraveni na nejhorší situace, můžete očekávat, že přijdou ty nejlepší. To je princip úspěšné kampaně.
A to je vlastně – kromě super dravého týmu, bojujícího za stejnou věc – vše.