+420 737 913 277 (Po-Čt 7.30-18.00)
podnikání 22

Podnikatelské koncepty – Když lidé platí dobrovolně

Existují tři nejčastěji využívané způsoby, jak firmy vydělávají mega hodně peněz. A) Prodávají hodně drahé, ba někdo dokonce řekne předražené produkty. B) Prodávají levné produkty a služby, ale zase to hrnou ve velkém objemu. C) Dávají lidem něco zdarma a kasírují inzerenty – jiné firmy. Ty nejlepší z nejlepších tyto metody kombinují a mají ideální produktové portfolio. Existuje však ještě jedna cesta. Byznys postavený na dobrovolnosti a o tom je tento článek.

Proč by vám někdo dával peníze jen tak?

Podívejme se na obchodní model, kdy vám lidé dávají peníze jen tak. Respektive vy jim dáváte protihodnotu a oni sami určují, kolik vám dají nebo zda vůbec něco. To je systém postavený na dobrovolnosti. Donedávna jsem si myslel, že tyto systémy fungují na západě, ale u nás se nechytí. Toto léto jsem však viděl hned několik případů, které ukazují, že je možné systém uplatnit kdekoliv.

Tak například v obchodním centru Anděl v Praze jsem si všiml hned dvou případů.

1) Dobrovolný příspěvek na údržbu wc. Tenhle dobrovolný příspěvěk je trochu svinsto, ale jako příklad stačí. Postavili tam k záchodu stolek s miskou na peníze, bonbóny a jednu Paní, která tam stojí a kouká. Člověk přichází a znejistí. Začne vytahovat peněženku, načež mu paní prozradí, že toalety jsou zdarma, že se platí pouze dobrovolný příspěvek na údržbu wc. A teď tam člověk stojí s vytaženou peněženkou, tlačí se na něj další lidé (také s vytaženou peněženkou) a on tam peníze dát nemusí, ale stejně je tam dá a to ještě více, než kdyby šel na normální placené wc – to aby nevypadal jako nějaký skrblík.

Na těch toaletách zinkasovali majlant. Teď už jsou možná placené natvrdo, když to lidi přestalo bavit, to nevím. Každopádně když jsem počítal množství lidí, tak jim to mohlo vydělávat cca. 15 až 20 tisíc denně. Kdyby tam dali jen kasičku, asi by takový úspěch neměli.

2) Druhý příklad je opět v obchodním centru Anděl. Všiml jsem si, že závora se u parkoviště otvírá dříve, než přiložíte lístek ke scaneru. Prostě přijedete k závoře, ta se zvedne a vy můžete projet. Pravda je taková, že můžou párovat čárové kódy s SPZ vozidla při příjezdu, ale to je celkem jedno. Lidé by stejně platili i když se jim brána otevře tak jako tak.
Tohle byly dva příklady manipulačních technik, jak využít systém dobrovolnosti – platím, i když bych nemusel.

Existují i poctivé příklady

Třeba takové noviny za dobrovolný příspěvek do kasičky. V Anglii celkem běžná věc, v Čechách jsem to nyní zaregistroval na tramvajové zastávce Holešovice. Jednoduše si vezmete noviny a buď jim přihodíte do kasičky nějaký peníz, nebo nikoliv.

Další příklad může být crowdfunding. Třeba takový projekt Startovac.cz. Funguje prostě tak, že tam lidé dávají své projekty a ostatní lidé jim je pomáhají zafinancovat. Podpoří je dobrovolně částkou dle svého uvážení a za to dostanou nějakou hodnotu – hrnek, potítko, budoucí produkt, jméno v síni slávy atd.
A do třetice všeho dobrého, systém dobrovolnosti využívá i Google a Facebook, byť trošku jiným způsobem. Většina lidí žije v domnění, že Google vydělává nejvíce peněz na reklamě a víc je nezajímá. Pravda je, že Google má velkou část příjmů za takzvaná “big data”. Prodává velkým firmám a korporacím informace, které sdílíme dobrovolně.
Neprodává osobní údaje, ale jen takové drobečky, které utrousíme v prohlížečích, vyhledávačích, polohových službách atd. Tyto drobečky vezme a uplácá z nich óbrovský bochník, možná spíš koláč dat na míru dle požadavků kupujícího. Facebook dělá to stejné. Tyto data vám umožní vyhrát volby, predikovat budoucí vývoj cen ojetých vozů nebo vytvořit hru, kterou si během chvilky stáhne 100 milionů uživatelů.  Zve vidíte, že i nejbohatší firmy světa vydělávají na dobrovolnosti, byť trošku jiným způsobem. Otázka je, jak to využijete vy ve svém podnikání.

Umíte si třeba představit restauraci s dobrovolnou platbou podle spokojenosti zákazníků?

Doba je nakloněná novým přístupům a experimentování. Uvědomte si, že cokoliv dobrovolného, je zároveň velmi úspěšná reklama. Třeba jako v případě kasičky na příspěvek za noviny. Viděl jsem, že byla tak plná, že se do ni peníze ani nevešly a čouhaly ven. Přesto je nikdo nevzal.
Mé budoucí projekty budou určitě vycházet z této úvahy a pak z článku, který jsem napsal v minulosti, na téma – nejvíce vyděláte zlevňováním.

Nezapomeňte také využít bonusovou akci a vstupte do projektu Rok změny.

Líbil se vám tento článek? Sdílejte ho na sociálních sítích!
Facebook komentáře

Zapojte se do diskuse!

Napište komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

*