+420 737 913 277 (Po-Čt 7.30-18.00)
concetto  cyberspazio

Nevyhazujte peníze na Facebooku jako Microsoft

V placené výkonnostní reklamě zpravidla dělají velké chyby hlavně začátečníci. Zde vám na příkladu ukážu 4 chyby, kterých se dopustila v kampani i agentura, kterou si najímá Microsoft. Může to být vhodným poučením, jak ne/dělat reklamu na Facebooku.

Co se dozvíte?

  • Jak poznáte špatně nastavenou reklamu
  • Jak cílit reklamu
  • Kam by měla reklama směřovat
  • Jak nekazit konverzi

Jak poznat špatnou reklamu

Občas na vás vyskočí na Facebooku sponzorovaný příspěvek. Nevidím na tom nic moc špatného. Pokud je reklamní kampaň správně nastavena, může vám skutečně pomoci.

Jelikož jsem z oboru, snadno poznám, že reklamu nastavil někdo, kdo tomu příliš nerozumí, nebo byl hodně líný. Ta druhá verze je asi horší.

V tomto případě mě oslovil Microsoft s nabídkou manuálu k natavení GDPR ve školách. Manuál je zdarma a je to nepochybně záslužná činnost, ovšem reklama by měla být cílená hlavně na lidi ze školství. Konkrétně vedoucí pracovníky a ředitele školských zařízení.

Rovnou si můžete položit otázku, zda je vůbec vhodné oslovovat a hledat tuto cílovou skupinu na sociální síti Facebook? Já si myslím, že nikoliv. Jelikož Microsoft koupil profesní síť Linkedin, měl svou pozornost pravděpodobně obrátit primárně tam. Pokud mě zahrnul do publika, zahrnul mě tam špatně. Na to myslete vždy na prvním místě:

  • Jak široká je vaše cílová skupina?
  • Kde ji pravděpodobně můžete zastihnout?

Jak cílit reklamu

Již jsem to nakousl v předchozím odstavci. Jaká je cílová skupina? Má nějaký prusečík zájmů? Máte publikum, které byste mohli využít k remarketingu či k vytvoření “looklike publik”?

Obecně je Facebook vhodnější spíše pro B2C byznys (firma vs. koncový spotřebitel). Můžete dosáhnout zajímavých výsledků i v případě B2B, ovšem kampaň musí být propracovanější a je třeba mnohem více pracovat se zájmy, zaměstnáním, vzděláním, lokalitě atd. Záleží na povaze vašeho produktu. Například inzerovat právní služby na Facebooku je mnohem méně účinné, než se soustředit na seo optimalizaci a PPC kampaně ve vyhledávačích. Prostě – dělejte to jednoduše a šetřete čas i peníze. Nemusíte být všude.

Kam by měla reklama směřovat

Reklama od Microsoftu vedla na dvě cílově stránky.

  • Hastag GDPR (vždy si dobře promyslete, zda je dobré mít v reklamě hastag – zpravidla vám to odvede část uživatelů)
  • Cílová stránka (landing page)

Neodkážu posoudit, zda je v tomto případě využití hastagu správně, ale spíše ne. S užitím hastagu můžete použít klasický neplacený příspěvek a ne si odvádět uživatele z hlavní konverzní cesty, která vede na prodejní / registrační stránku.

Cílová stránka byla tato

https://info.microsoft.com/CE-GDPR-CNTNT-FY18-05May-02-GDPRforeducation-MGC0002384_01Registration-ForminBody.html

Zde je asi nejvíce chyb, co jsem kdy u velké společnosti viděl. Shrnu je proto jen bodově a vy si z toho vyberte, co potřebujete.

Jak nekazit konverzi

  • Reklama je v češtině, ale registrační stránka v angličtině
  • Je tam anglicky napsáno, že materiál je v češtině – proč ty dva odstavce nepřeložili?
  • Registrační formulář není přeložený
  • Registrační formulář je složitý ( 6 polí je extrémní počet, v pohodě by to šlo snížit na 3)
  • Není možnost přihlásit se přes Microsoft účet (není nutné, ale v tomto případě žádoucí)
  • Nesplňují požadavky GDPR (Chybí souhlas s reklamním sdělením)

Poslední bod je přitom asi nejvtipnější. Na landing page výslovně píší, že obdržený materiál je v češtině, ale další zasílané materiály mohou být v angličtině. Z toho vyplývá, že záměr je zasílat další materiály = obchodní sdělení.

Není však v souladu s GDPR, aby podmínkou pro poskytnutí služby bylo i další reklamní či obchodní sdělení. Na to je třeba mít u formuláře samostatný souhlas. Byť právní výklad může být různý, takto by to mělo fungovat. U materiálu, který vás má naučit, jak implementovat GDPR směrnici do školství bych očekával větší důraz na dodržení.

Microsoft samozřejmě nemůže do detailu sledovat všechny aktivity, každé pobočky a agentury po celém světě, ovšem vy pravděpodobně ještě můžete. Proto dejte pozor, zda nevyhazujete peníze oknem a neobtěžujete reklamou lidi, kteří o váš produkt ani nemohou mít zájem.

Líbil se vám tento článek? Sdílejte ho na sociálních sítích!
Facebook komentáře

Zapojte se do diskuse!

Napište komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

*