+420 737 913 277 (Po-Čt 7.30-18.00)
Paretovo pravidlo princip 80 na 20

Mýtus 80/20 – proč vám Paretovo pravidlo nezafunguje

6.3 2015 3 Komentáře

Čeští podnikatelé začínají aktivně využívat nástroje pro efektivní podnikání a to je dobře. Řadě z nich to pořádně zavařil Timothy Ferriss se svým bestsellerem Čtyřhodinový pracovní týden a oni teď pomalu zabíjí svůj potenciál. Pojďme si v rychlosti říct, jak využít nejlepší princip managementu skutečně efektivně.

Paretův princip jako nástroj nového tisíciletí

Jednoduchost, intuitivní ovládání, rychlé nákupy bez přemýšlení… Žijeme v uspěchané internetové době, kdy je jednoduchost a rychlost naprosto zásadní. Pro podnikatele je ovšem stále složitější tuto jednoduchost držet i ve svém podnikání. K propagaci potřebujeme být stále více aktivní na sociálních sítích, tvořit zpětné odkazy, přinášet na trh stále lákavější nabídky, do toho řešit nákup zboží, zaměstnance, faktury, úpravy na webu a kolikrát nám z toho třeští hlava, protože nevíme co dřív.

Lék na to vymyslel italský ekonom Vilfred Pareto, když sledováním zjistil, že 20 procent příčin přináší 80 procent výsledků. Jinak řečeno, pouhých 20 procent činností, které děláte, vám přinese 80 procent všech výsledků. Není to nic nového, Paretovo pravidlo je na světě již sto let. Stále jsme se ho však nenaučili efektivně využívat.

Kategorie 1. Nemám na to čas

Udělat si Paretovu analýzu je ztráta času. To si myslí jedni a tak nikdy nezjistí, například:

  • Prodej kterého zboží jim přinese 80 % tržeb.
  • Která propagace jim přináší 80 % zákazníků.
  • Která činnost je pro ně zásadní právě teď.

A tak si jedou stále to stejné a nevědí, kam dřív skočit. Stres a čas strávený prací narůstá, zatímco jejich vztahy se rozpadají. Idea věčně uspěchaného manažera s telefonem přilepeným na uchu spadá do této kategorie.

Kategorie 2. Chceme od života víc

Vzepřeli se systému a rozhodli se začít uplatňovat Paretovo pravidlo a žít tak bohatší život jednodušším způsobem. Chtějí podnikat z pláže, vydělávat peníze a nemít přitom žádné starosti. Díky knize Čtyřhodinový pracovní týden dospěli k názoru, že k úspěchu jim stačí pár hodin týdně a budou v balíku. Jenže ouha, nepochopili Paretův princip úplně.

20 % nestačí

Dvacet není sto! Ano, je to tak, Paretův princip je funkční. Pokud neuděláte tu chybu, že se soustředíte pouze na 20 procent činností. A to je právě kámen úrazu. Drtivá většina podnikatelů a manažerů, kteří uplatňují Paretův princip, se soustředí pouze na 20 procent činností a zbytek prostě hodí za hlavu. Pravda – sice dostanou krátkodobě 80 procent výsledků, ale aby byl jejich byznys komplexní, tak jim chybí udělat ještě 80 % práce.

Paretovo pravidlo neznamená, že máte dělat jen 20 % věcí. Paretův princip je o řazení priorit. Udělám nejdříve to nejdůležitější, co přináší výsledky, pak si vyhrnu rukávy a pustím se do té hromady práce, která ještě zbývá. Vše si řadím v akčním plánu podle toho, co mě Vilfréd naučil.

Kategorie 3. Určujeme trendy

Bill Gates, Steve Jobs, Mark Zuckerberg – šikovní kluci. Co mají společného? To, že dostali „Paretovo pravidlo“ na zcela novou úroveň. Před sto lety skutečně vlastnilo 20 % populace až 80 % veškerého světového jmění. Jaká je situace dnes? 4 % populace vlastní 80 % veškerého majetku a tento rozdíl se dál prohlubuje. Jak je to možné?

OZ_728x90

Šikovní kluci a holky z TOP 20 nejbohatších lidí světa totiž vědí, že podnikání z pláže nestačí. Je to málo. Chtějí určovat trendy, a proto neudělali jen 20 % důležitých věcí, ani 100 %, ale mákli si na 120 %, moudře investovali a dnes jim říká Pane skoro celý svět.

Chcete také určovat trendy?

Tak si vezměte tužku a papír…

  • Napište si svůj cíl.
  • Vypište si všechny kroky, které potřebujete splnit.
  • Očíslujte si je podle důležitosti.
  • Přidejte si k nim datum (nejdůležitější vyřešte jako první).
  • Méně důležité kroky delegujte.
  • Splňte všechny akční kroky na 120 %.

Nalepte si to na nástěnku a každý den udělejte jeden krok, abyste si svůj cíl splnili. Takto nikdy nemůžete minout. Ale ono to není jenom o tom. Doba se totiž rychle mění.

Abychom vše úspěšně zvládli a viděli, jak se naše plány uskutečňují, je potřeba mít víc než tužku, papír a pár bodíků na nástěnce. Chce to velmi pečlivě vypracovaný strategický plán, produktové portfolio, komplexní marketingovou strategii a jasnou vizi, která vás spolehlivě povede.

Jestli se nespokojíte s průměrem a chcete od života víc, zbývá v tuto chvíli pravděpodobně poslední místo na semináři, kam vás srdečně zvu. Účast na něm pro vás bude spolehlivě jedna z nejlepších investic ve vašem životě.

Takže pokud patříte mezi lidi, kteří chtějí růst a měnit k lepšímu nejen stav svého konta, ale i svět kolem sebe, tak pro to pojďte něco udělat. Navštivte seminář a uvidíte, že najdeme nejrychlejší cestu, jak vás dostat na místo, kde chcete být.

Více informací naleznete zde

Líbil se vám tento článek? Sdílejte ho na sociálních sítích!
Facebook komentáře

Komentáře

  • Na tohle je dobrá kniha Pravidlo 80/20 – Richard KOCH, člověk se tam dozví ještě něco o teorii chaosu a jak to souvisí s tímto pravidlem a také to, že těch 20% platilo v jednom daném okamžiku a od té doby se již mohlo změnit a určitě se ještě změní.

    Jinak někdo chce dělat 120% někdo 20% a na zbytek mít tým, to je člověk od člověka jiné.

  • iba 20% rozhodujúcich aktivít nestačí. Toto JE častá chyba, to áno.

    V prvom rade si treba uvedomiť, že každý výkon chceme urobiť čo najrýchlejšie, najlacnejšie, najefektívnejšie. Háčik je akurát v tom, že niektorých výkonov chceme robiť ČO NAJMENEJ a iných zasa ČO NAJVIAC. Účtovníctvo chceme mať hotové rýchlo a nechceme sa zapodievať robením účtovníctva. No musíme. Kvalitný obsahovo-marketingový článok chceme mať hotový taktiež čo najrýchlejšie. ALE chceme ich písať čo najviac. Toto treba mať na pamäti.

    Takže niektoré činnosti chceme minimalizovať, skrátiť, zrýchliť, robiť ich čo najmenej. Ideálne vôbec. Ale to nejde. Keď nebudeme robiť technické veci ako faktúrovanie, účtovníctvo, pôjde to do kelu. Ten neproduktívny čas sa nedá úplne odstrániť. Len stlačiť.

Napište komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

*