+420 737 913 277 (Po-Čt 7.30-18.00)
Dávám energii a svěží vítr projektům, které stojí za to tvořit. Samuel Hornek
marketingový plán vzor zdarma ke stažení

Marketingový plán, vzor pro malé firmy, živnostníky i seminární a bakalářské práce

17.12 2020 13 Komentářů

Připravil jsem zjednodušený marketingový plán, který je pro vás zdarma ke stažení. Pokud jste menší firma a chcete své podnikání někam posunout, je sestavení marketingového plánu důležitou součástí dlouhodobého plánování. Při zpracovávání klasického plánu se vám může snadno stát, že se při analýze prostředí (trhu) ztratíte –„ utopíte v datech“. Proto jsem pro vás připravil vzor marketingového plánu, který vám může posloužit jako dobrá šablona pro propagaci menší firmy, restaurace nebo kadeřnictví, ale zároveň ho můžete použít i pro jednotlivé výrobky.

Ale pozor, marketingový plán není totéž co podnikatelský záměr, neboli business plán. Je pouze jeho součástí a pro oslovení investora, či naplánování projektu stačit nebude. V takovém případě doporučuji se na mně obrátit napřímo.

Marketingový plán pro malé firmy – vzor ke stažení zdarma na konci článku

Nejčastější nedostatky u marketingového plánu

(Při čtení prosím postupujte souběžně se vzorem marketingového plánu).
Marketingový plán musí být měřitelný. Nemůžete si zvolit jako vizi zisk 200 000 Kč měsíčně a nevyčíslit, kolik reálných zákazníků přivedete pomocí akčního plánu (jednotlivých marketingových aktivit). Měli byste také vědět průměrný zisk z jednoho zákazníka a s tímto číslem aktivně pracovat.

Slogany – poslání

Pokud to myslíte s posláním opravdu vážně, vyzkoušejte, který slogan na zákazníky nejlépe působí. Může se to zdát jako drobnost, ale podílí se na celkové image firmy i na konverzi. Navíc slogany reprezentují firmu dlouhodobě. Není tedy důvod nevěnovat pár set korun do průzkumu trhu. Které „poslání“ má největší efekt? Testovat je můžete nejjednodušeji prostřednictvím PPC kampaní.

Swot analýza v marketingovém plánu

Součástí dobrého marketingového plánu musí být analýza silných a slabých stránek (SWOT analýza). Věnujte jí důkladnou pozornost. Silné a slabé stránky podniku tvoří dohromady takzvaně vnitřní analýzu. Velmi často firmy tuto část vůbec neporovnávají s konkurencí. „Těžko můžete za svou silnou stránku považovat nízké ceny, pokud konkurence prodává za podobných podmínek.“ S konkurencí porovnejte například podíl na trhu, náklady, finanční situaci, kvalitu zaměstnanců, image firmy a povědomí veřejnosti.

Vnější analýza má dvě části – příležitosti a hrozby. V těch se změřte na vliv konkurence, inflace, nových technologií, sociálních faktorů atd.

Zjednodušeně řečeno: „Silné a slabé stránky můžeme ovlivnit a příležitosti a hrozby ovlivnit nemůžeme.“

Zákazníci a jejich rozdělení v marketingovém plánu

Velmi často se stává, že vaším zákazníkem je každý ve věku od – do. Takovéto rozdělení ale nedovoluje levné – cílené zaměření na konkrétní zákazníky.

Nejjednodušší rozdělení je:

  • Demografické – věk, pohlaví, příjmy, vzdělání
  •  Geografické – části města, města, regiony, kraje, země.
  • Typologické – podle chování, sledování trendů, nákup brandů, trávení volného času
  • Segment zákazníků musí být změřitelný, dostatečně významný, mít společné preference.

Produkty v marketingovém mixu

 Velmi často se stává, že firma, která nabízí několik odlišných produktů, nerozděluje marketing podle produktů (příklad – restaurace vaří polední menu, pořádá rauty, svatby a páteční hudební večery). U produktu si napište, jaké jsou vaše cíle (př. uspořádat dvě svatby měsíčně). Jak nastavíte složky marketingového mixu:

  • Produkt – Proč si má zákazník vybrat váš produkt, jaké výhody, přednosti má oproti konkurenčním produktům.
  • Místo – distribuce –  kde a jak zákazníkovi produkt prodáte, budete mít zprostředkovatele, obchodní zástupce nebo upřednostníte prodej přes internet?
  • Cena- jak určíte svou cenu produktu? Zvažte, jaké platební podmínky zvolíte (splatnost faktur). Chcete být nejlevnější? Chcete poskytovat provize z prodeje? Chcete mít skutečně co nejvíc zákazníků?
  • Propagaci – jak budete komunikovat se zákazníkem, jakou formou a kde zákazníka oslovíte. Kdo je zákazník, který kupuje produkt. Kde se pohybuje ve chvíli, kdy váš produkt potřebuje. Je zákazník také spotřebitel? „Typickým příkladem, že se může lišit kupující od spotřebitele, je prodej hraček nebo dárkové předmětů, řezané květiny atd.“

Marketingová strategie VS. cíle

Dokonce i marketingový specialisté si často pletou tyto dva základní pojmy. Cíl marketingového plánu je stav, kterého chcete dosáhnout. Zatímco strategie již obsahuje postup a jednotlivé kroky k dosažení cíle. Jednotlivé marketingové aktivity jsou tedy součástí marketingové strategie a nepatří do cílů. Pro detailnější rozpracování marketingové strategie jsem do vzoru marketingového plánu přidal akční plán, který vám pomůže strategii lépe rozplánovat finančně i časově.

OZ_728x90

Měření a vyhodnocování

Stanovte si jak často a jakým způsobem budete hodnotit výsledky marketingového plánu. Používejte jen takové marketingové nástroje, u kterých máte zpětnou vazbu, tzn. můžete změřit jejich úspěšnost.

V případě, že si nebudete jistí jak správně marketingový plán vyplnit, (jsou v něm stručné popisky) jsou zde vypsány nejčastější chyby a nedostatky v marketingovém plánu. Ve vzoru, který je zde ke stažení, jsem navíc přidal časové náklady. Tato informace je pouze pro vás a pro účely školní práce není potřeba. Berte také v potaz, že dokument je ilustrační a řiďte se proto při vyplňování selským rozumem. V případě zájmu o profesionální vypracování mne kontaktujte.

Tematizovaný marketingový plán pro restaruace
Marketingový plán v doc. Word
Marketingový plán v PDF

Líbil se vám tento článek? Sdílejte ho na sociálních sítích!
Facebook komentáře

Komentáře

  • Zuzana Brandová

    prosím o zaslání vzoru marketingového plánu

  • Jozef klimeš

    prosím o zaslání vzoru marketingového plánu

  • Karel Vorel

    Obrací se na Vás s žádostí o zaslání marketingového plánu pro malou společnost. Děkuji předem

  • Pavlíková

    prosím o zaslání vzoru marketingového plánu pro zvýšení tržeb pro malou firmu

    • Dobry den, odesila se automaticky po zadani emailu na teto strance. Pak se muzete klidne okamzite odhlasit :) nejsem u u PC

  • radek

    děkuji

  • Daniel Kováček

    Dobrý den, prosím o zaslání vzoru marketingového plánu.

  • Januš

    Prosim o zaslání vzoru obchodního a marketingového plánu pro projekční organizací. Děkuji, Januš

    • Dobrý den,
      obecný vzor je ke stažení v článku.
      Asi si nemyslíte, že by vám někdo zdarma vytvářel marketingový plán na konkrétní typ podnikatelské činnosti :).

      Samuel

  • Robin Sedlář

    Zdravím a děkuji za zasláni. RS

  • Stanislav HEINZ

    Děkuji

  • Denisa

    ďakujem :-)

Napište komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

*