V Čechách máme velký marketingový problém. Alespoň ho vnímá velké množství živnostníků, drobných podnikatelů a lidí pracujících na volné noze. Jaký problém to je??
Podnikání jim trochu vázne, tak si říkají, že to bude tím marketingem. Začnou hledat informace, a co zjistí?? No přeci musí mít marketingový plán, jinak nemůžou dělat reklamu dobře. No a potom přijdou na můj blog (přes 150 lidí měsíčně) a hledají vzor marketingového plánu. Já jim ho samozřejmě dám, ale ještě jsem jim k tomu zapomněl říct jednu věc: Marketingový plán drtivé většině podnikatelů nefunguje. V tomto článku se podíváme na několik základních bodů, proč tomu tak je.
Žádný učený živnostník z nebe nespadl, ani já ne. Takže všichni vycházíme z informací, které nás učili na střední škole. Je sice fajn, že už se tam učí i základy ekonomie a sestavuje podnikatelský záměr, ale na funkční techniky se zapomíná. Dělat reklamu podle učitelů znamená – mít správně vyplněný marketingový plán. Nejhorší potom je, že neznalý živnostník vidí, že mu stejný lék ordinují skoro všichni marketingový poradci. Potom se diví, že swot analýza ani celý marketingový plán nefunguje.
A jak by taky takový kus papíru mohl někomu fungovat. Papír papírem zůstane!
Byli jste v autoškole? Máte řidičský průkaz??
Vylezli jste po testech z autoškoly a uměli jste řídit? Já tedy ne, až praxe mě naučila – asi chápete.
Nejčastější důvody selhání marketingového plánu
1. Marketingový plán zůstal v šuplíku
V lepším případě se stane, že leží v šuplíku vyplněný. Většina lidí se zasekne někde u ověřování konkurence a marketingový plán vůbec nedokončí. Radši vyplňte marketingový plán špatně, než abyste ho nedokončili. Z nedodělaných aktivit klesá sebevědomí a morálka.
2. Příliš všeobecný
Pokud do marketingového plánu napíšete, že budete svou firmu prezentovat na internetu, moc vám to nepomůže. Nepomůže vám ani to, když napíšete typ propagace: webové stránky nebo sociální sítě. Až když do marketingové strategie napíšete konkrétní sociální sítě a typ reklamy (placená, neplacená, název stránky na FB atd.) začne se vám rýsovat představa o tom, co vlastně chcete na internetu dělat. Na konci práce musíte být schopní si vizualizovat činnost, kterou uděláte.
3. Měření a vyhodnocování
Kdo, kdy a jak bude měřit úspěšnost jednotlivých marketingových prvků a jak se bude sledovat naplňování hlavního cíle?
4. Průběžné úpravy
Reklama je v pohybu, neustále se vyvíjí. Pokud na začátku roku nastavíte strategii a během roku ji neupravíte, něco není v pořádku. Auto také potřebuje dolít benzín a občas musí zajet do servisu, aby někdo vyhodnotil, jestli vše klape tak jak má. Když se něco objeví, musí se to seřídit během roku. Ostatně to souvisí s bodem měření a vyhodnocování.
5. Cena
Cena reklamy je samostatná kapitola sama pro sebe. Pro začínajícího podnikatele je nejdůležitější si nejdřív určit, kolik může investovat. Tuto částku si pak rozdělit na různé části podle sezóny. Říct si, že každý měsíc investujete 2000 Kč je nesmysl, pokud budete nejvíc prodávat na vánoce nebo v létě. To ale neznamená, že můžete se zákazníkem komunikovat, jenom když prodáváte – to nepůsobí zrovna důvěryhodně . Cena letáků a billboardů se stanovuje docela dobře. Hůř se ale stanovuje cena u on-line marketingových aktivit, kde si jí podnikatelé často cucají z prstu. Rád bych řekl, že marketing není výdaj, ale investice. Právě na internetu můžeme náklady a výnosy přesně vyčíslit. Ovšem musí se to dělat průběžně. Právě proto je marketingový plán jenom osnova. Představte si, že investujete do textových inzerátů např. PPC na sklik.cz a investice se vám vyplatí. Je přeci hloupost potom investici nezvýšit, i když v MP stojí něco jiného.
6. Kdo a kdy
Kdo a kdy bude dělat marketing? Kdo bude spravovat firemní profil na Facebooku a kolik času tím bude trávit? Kdo se bude starat o pronájem reklamních ploch nebo spravovat webové stránky? Kolik času mu to zabere a kde ho vezme. Časy, kdy profil na Facebooku spravovala dcerka, jsou už dávno pryč. Dnes je potřeba vědět více informací a průběžně se vzdělávat. Stejně tak kvalitní obsah na webové stránky nemůže tvořit jen tak někdo. A pokud budete dělat vše vy, musíte tomu přizpůsobit počet aktivit a množství vynaloženého času. Co třeba dát si menší hlavní cíl celého plánu? Vždyť plán může být třeba jen měsíční a pak se udělá nový. Tyhle věci si minimálně poznamenejte někam bokem. Další technické tipy jsem sepsal v tomto článku>>
Nezapomeňte, že můžete využít dnešní nabídku a využít akčního balíčku mentorigového a výukového programu, který vás krok za krokem provedou celou strategií zvyšování zisku na internetu. Vytvoříte si unikátní strategii a ještě získáte mou osobní podporu a kopec překvapivě zajímavých bonusů. Podívejte se, co by vám mohlo uniknout.
Pár tipů na závěr:
- Důsledně dodržujte Paretovo pravidlo. Kdo to udělá, ten zvítězí.
- Dělejte jen marketing, který má dlouhodobý efekt. Například vlastní provizní program, webové stránky, mailing a komunikace se zákazníky, sociální sítě – to je jen zlomek aktivit, z kterých rostete dlouhodobě. „Zasadíte webovou stránku, a jak jí hnojíte kvalitním obsahem, lidí chodí stále víc a víc a začínají vás sami přihnojovat, odebírají newsletter, lajkují příspěvky na FB a vlastně se o vaši zahrádku starají sami – reklamní dosah roste“.
- Využijte synergický efekt v marketingu, o kterém jsem již psal. Postupně propojujte marketingové prvky, až si vytvoříte svojí vlastní online síť na zákazníky.
- Neprodávejte!!! „Dávejte a bude Vám dáno“, řekl jeden marketingový král, který vytvořil nejlepší kampaň na prodej nejrozšířenější knihy na zemi. Jenom zapomněl říct, že si o odměnu musíte časem říct (a pak vám bude dáno).
- RECYKLUJTE ZÁKAZNÍKA!!! Uznávám, tohle nezní zrovna nejlíp, ale funguje to. Zákazník není na jedno použití, když se o něj staráte, nakoupí příště zase. (Přesvědčit zákazníka k nákupu podruhé, je o hodně snazší než napoprvé). Čím vícekrát vás zákazník uvidí, tím lépe – proto je dobře, že mi dáte lajk na Facebokovou stránku a ještě se přihlásíte k odběru novinek. Mám Vás za to opravdu rád.
Neznám nikoho, kdo by sedl do auta a uměl řídit. Přesto se většina lidí odváží, posadí se a nastartuje. Nakonec zjistí, že to jede docela samo a že lze zařadit i na automat. Stejné je to s marketingem. Na začátku musíte vyzkoušet co který čudlík dělá, a ošahat si to, teprve potom poznáte, který už mačkat nebudete.
Naštěstí existuje manuál, říká se mu internet a dává se zdarma ke každému podnikání. Tak nebuďte líní a googlujte…
Tímhle článkem nechci říct, že marketingový plán je k ničemu, naopak! Sestavení marketingového plánu vám umožní získat všeobecný přehled o možnostech reklamy. Marketingový plán a marketingová strategie většinou výborně funguje středním a velkým podnikům, tam se jim ale o marketing stará speciální oddělení, nebo externí agentura. Nám živnostníkům a „volnonožcům“ má sloužit jenom jako osnova. Nesmíme se toho papíru úpěnlivě držet a neuhnout ani o kousek. Časem se totiž naše podnikání mění, mění se i naše osobnost a reklamu vnímáme jinak. Je taky potřeba si čas od času sednout a proškrtat neefektivní reklamní aktivity. Místo nich stačí posílit aktivitu, která se nám nejvíc vyplácí a stojí nás nejméně času. Věřte, že s tímto přístupem vaše podnikání poroste raketovým tempem!!!
PRÁVĚ PROTO jsem vytvořil specifický vzor marketingový plán pro živnostníky. Možná není dokonalý, ale myslí hlavně na to, abyste se nemuseli dřít a šetřili časem. Stažení tohoto PDF vám ušetří hodně>>
Pokud chcete vytvořit přímo podnikatelský záměr či oslovit investora, obraťte se na mne přímo, rád vám pomohu.