Od dávných časů hrdinných bojovníků a králů. Od dob kdy švec prodal první botu. Od doby, kdy se první neandrtálec začal specializovat na výrobu oštěpů, tu byl s námi. Řeč je o provizním marketingu, způsobu prodeje pomocí doporučování. Drtivá většina podnikatelů ho buď nepoužívá, nebo se ho snaží zavést v nevhodnou dobu. Takže si pojďme ukázat, jak správně zvednout tržby až o 30 % díky spuštění provizního programu.
Dvě cesty provizního marketingu
Provizní marketing můžete praktikovat v reálném světě, nebo jen na internetu. V běžném světě na to potřebujete tým obchodních zástupců. Ty musí někdo najít, zaškolit a vést. Zpravidla je na začátku ještě podpořit benefity jako jsou telefon, pc, příspěvek na palivo nebo dokonce pracovní automobil. To se docela prodraží a sestavení dobrého týmu je otázka minimálně šesti měsíců. Pak sice dělají zázraky, ale pro Vás to může být devastující. A jeden obchoďák Vás nevytrhne. Takže co s tím?
Je tu internet
Spustit vlastní provizní systém (jinak řečeno také affiliate nebo partnerský program) má své zákonitosti, které většina podnikatelů nectí a pak se diví, že se jim nezadaří. Jako affiliate partner, manager i majitel vlastního provizního programu bych se rád podělil o pár bodů, které vám při spouštění a rozhodování, zda do toho šlápnout, mohou pomoci.
Stejně jako když si chcete užít kvalitní sex, je potřeba pro úspěch vědět:
- Kdy
- Kde
- Proč
- S kým
Kdy spustit affiliate program?
Toť otázka. Český rybníček je poměrně malý. Je to spíš taková větší louže. Máme tu poměrně dost provizních programů, ale málo kvalitních partnerů, kteří si s affiliate tykají a on-line jim říká Pane. Z toho vyplývá následující.
Affiliate program spouštím když:
- Mám prodávaný produkt
- Mám ideálně více než 1 produkt/ službu
- Mám konverzní web
- Mám zpětnou vazbu na produkt – reference
Z těchto faktorů je vidět i základní chyba. Většina podnikatelů spouští (spíše se pokouší) partnerský program prakticky v zápětí po spuštění webu nebo uvedení produktu na trh. Jenže ouha, najednou zjistí, že třeba web neprodává, nebo má produkt mouchy atd. Jenže mezitím už stihne ztratit důvěru partnerů, nebo ji vůbec nezíská.
Je potřeba vědět, ne si jen myslet, že je o produkt zájem, že je prodejní proces +/- připravený (tedy lze v pořádku nakoupit). Znát výši průměrné objednávky, konverzi na webu, cílovou skupinu, mít co prodávat a tak dále. Podle mě to nejde vědět dříve než po 6 měsících od startu on-line projektu. Spíše ještě později, pokud to je váš úplně první projekt.
Kde na to vlítnout
Nejen čas, ale i místo je důležité. Affiliate partneři Vám skutečně mohou zvednout tržby o 5, 10, dokonce i 30%, ale je potřeba mít vhodné řešení.
V zásadě můžete zvolit ze dvou možností:
- Vlastní provizní program
- Zapojit se do sítě
Řekněme si výhody i nevýhody.
Vlastní provizní program
Nepotřebujeme si programovat vlastní provizní řešení, ale můžeme si pronajmout třeba český Affilbox.cz. Zaplatíme si pronájem software, nastavíme kampaně, nahrajeme reklamní prvky, nasadíme konverzní a trackovací kódy na web a jde se na věc. Jdeme shánět partnery.
Výhodou pro nás je, že máme vše pod kontrolou. Víme, kdo nás propaguje, kde a jak. Když někdo spamuje, zjistíme to rychle a můžeme ho odstřihnout. Můžeme partnery dobře motivovat, měnit jim individuálně podmínky a pružně reagovat.
Nevýhodou je hlavně časová náročnost. Komunikace s partnery, zadávání tvorby bannerů, kontrola funkčnosti, schvalování partnerů, konverzí, fakturace atd.
Navíc, pokud jste podcenili první bod „Kdy“, tak je to třeba zbytečně investovaná energie. Alza svůj „partnerský program“ s Alzáky za doporučení také nerozjela před deseti lety, když měli jeden obchůdek krčící se v suterénu v Jateční ulici. Moc lidí by to tehdy nechytlo. Ale to je jiný příběh.
Spustit program v provizní síti
To může být řešení pro Vás. Jmenovat můžeme třeba síť CJ.com, nebo 5DM.cz (Affiliate Club) síť mého kamaráda Michala Hardyna, nebo Affilo.cz a mnoho dalších. V zahraničích jich je bambilion, ale funguje jen pár.
Výhoda je, že velkou část práce za Vás dělá síť. Má již kontakty na partnery, vyplácí provize, mohou zajistit bannery a mnoho dalších věcí, dle domluvy. Berou si za to část provize, tedy část vašeho obratu, který zrealizují.
Nevýhodou je, že je to trochu grupáč. Kdo čeká nějaké mazlení se s každým partnerem a reklamním prvkem, tak pro toho tenhle koncept není. Čím větší affiliate síť, tím více vaše kampaň zapadne mezi ostatní. Prostě hlava na hlavě. Sítě pak často upřednostňují výdělečnější kampaně nebo inzerenty, kteří jim prostě dají víc. Však nakonec nejde o nic míň než o prachy. Je to pochopitelné.
Pokud tedy chcete spustit provizní program a mazlit se s ním, tak zvolte svůj vlastní. Pokud nemáte moc času, nerozumíte tomu a chcete rychlovku s více partnery, zvolte affiliate síť.
Proč jít do affiliate marketingu
Je to třeba? Do affiliate marketingu jděte, když už sledujete víc cílů, než jen navýšení obratu. Ono není až tak těžké navyšovat návštěvnost z nějakých zdrojů, ale v určitém momentu už potřebujete víc, než jen traffik na web.
- Zvýšení povědomí o značce
- Uvolnění fokusu na další činnosti
- Více zdrojů návštěvnosti
- Přirozenější způsob prodeje (menší tlak na kupující)
- Diverzifikace prodejních kanálů (více zdrojů informací pro zákazníky)
- Více kontaktů na zákazníky
Určitě byste také vysypali z rukávu pár důvodů proč spustit provizní program.
Proč a za co odměnit partnery?
Teď to důležité, co se mi nevešlo do jiného hrníčku. Za co odměnit partnery a kolik? Právě na to potřebujete už hodně dat o vašich zákaznících a nákupním chování. Budete odměňovat za vyplnění poptávkového formuláře, za zrealizovanou schůzku, dáte fixní odměnu za uzavřenou objednávku, nebo procentuální odměnu z přivedeného obratu?
U každé své kampaně to můžete mít jinak, ať si mají partneři z čeho vybírat. Spočítejte si také dobře výši provize. Nesmíte partnerům vyplácet o mnoho více, než vás stojí konverze z jiných zdrojů. Zároveň nesmíte dávat méně, protože by to nebylo motivační pro partnery, kteří často používají stejné zdroje jako vy.
S kým?
S kým se „sčuchnete“ je nakonec to nejdůležitější. Zatímco affiliate síť je opravdu grupáč, kde si své partnery nemůžete až tak vybírat, snad jen podle kvality sítě. Tak vlastní program Vám toto umožňuje.
Důležité je vědět, kde své partnery hledat. Modří už vědí, že na seznamce to nebude.
- Můžete využít svých stávajících zákazníků a oslovit je, nebo jim připravit odměny ve stylu Alza.cz (Alzáky za doporučení).
- Můžete nastavit PPC, kde budete propagovat svůj provizní program
- Zaregistrovat se do katalogů provizních programů
- Prezentovat se v diskuzních fórech
- V tematických skupinách na Facebooku
- Na sociálních sítích s využitím hastagů
- Projít oborové weby a oslovit je napřímo
- Přetáhnout partnery konkurence k sobě
No a když tohle všechno uděláte, můžete se těšit na to, že vám to pojede a dlouhodobě se vám bude zvyšovat návštěvnost, obrat, odkazové portfolio a získáte řadu dalších benefitů.
Nebude to zadarmo ani bez práce. Je to prostě jeden z nejefektivnějších způsobů prodeje a dostat se do toho za tu práci prostě stojí!
Já jsem například spustil svůj provizní program až po dvou letech, v momentě, kdy mám dostatečně širokou základnu vlastních uživatelů, zákazníků a funkční web i produkty, na které mám pozitivní odezvu. Partnerům tak můžu nabídnout hned 7 kampaní s produkty v různé cenové hladině a s odpovídající provizí. Hlavně jsem mezitím nasbíral moře kontaktů z pozice affiliate managera, partnera i marketéra. A to se nechlubím. Píši to tu proto, abyste viděli, že obsah článku tak skutečně funguje.
Stejně jako u budování sítě obchodních partnerů i na internetu je prodej pomocí doporučení nejefektivnější, pokud do něj budete ochotni investovat čas, energii a samozřejmě i korunky.
Pokud chcete své podnikání popostrčit ještě více. Zapojte se do do výzvy 6 měsíců k úspěchu. Ještě pár dní vás vyjde na polovic.