Dnes jen malé zamyšlení. Čím více mám za sebou projektů a konzultací, čím větší čísla u podnikatelů vidím, tím více si všímám jedné skutečnosti. Úplatky jsou naprosto všude, a abych byl upřímný, dobře chápu proč. Je to totiž jeden z mála funkčních obchodních modelů. Našel jsem jen jedno místo, kde úplatky nebují…
Kde se berou úplatky?
Úplatky prostě bují a jsou hybnou silou ekonomiky. A tím nemyslím jen státní sektor, ale i sektor soukromý.
Důvod, proč tomu tak je, hledejme ve způsobu řízení firem. Firmy, které mají peníze, a tedy jsou pro nás zajímavým zákazníkem, nemají čas řešit všechny potřeby firmy přes vedení = majitele firmy. Navíc, dneska jsou majitelem často různé fondy, které nakoupí akcie. O nákupu toaleťáku nebo přepravy surovin mezi skladem a výrobním závodem tedy rozhoduje zpravidla jeden člověk. Říkejme mu třeba nákupčí Pepa. Pak je tu manažerka Iveta, ta má na starost vzdělávání zaměstnanců a jejich motivaci, a ta zase rozhoduje o tom, jaká školení a teambuildingové akce podstoupí zaměstnanci firmy.
Takže v této fiktivní firmě rozhodují dvě zmíněné osoby třeba o 20 % nákladů firmy. Jejich prací je, aby byly náklady co nejnižší, ale nejen to. Musí zajistit, aby vše šlapalo a bylo včas na správném místě. Pokud tedy prodáváte toaletní papír nebo máte přepravní firmu nebo děláte školení pro firmy, potřebujete se dostat na schůzku právě s těmito lidmi.
A pak kde je hranice. Pozvat je na pracovní oběd do luxusní restaurace je v pořádku. Dát jim provizi za domluvení klienta? No, zde už je hranice tenčí. Tihle lidé mají často ve firmě opravdu velký vliv. Místo si drží dlouhodobě. Ve státní správě se jim může rovnat jen role náměstků.
Příběh pokračuje
Pak je ve firmě další člověk, asistent Martin. Ten má na starost zařídit prima vánoční večírek. Od Ivety a Pepy už okoukal, jak to funguje, a tak je jasné, že za super akci může od restaurace nebo cateringové agentury dostat provizi. Prostě je to tak. Tečka.
No a takhle tady fungujeme. Už jsme z toho celí zdegenerovaní. Takhle fungují úplatky. Takhle tu získáváme zakázky. Kamarádská provize je cca 10 % z obratu. V některých oborech je to klidně 30 %.
- Chcete prodat do firmy nový automobil, pravděpodobně někomu dáte provizi.
- Chcete přilákat do restaurace turisty, pravděpodobně dostane někdo z cestovky provizi.
- Chcete pořádat pro firmu školení, pravděpodobně dáte někomu provizi.
- Chcete, aby lékař doporučil váš nový výrobek pacientům…
- Chcete pro firmu přepravovat zboží…
- Chcete prodávat v Tescu své výrobky, tak zaplaťte. Chcete prodávat výrobky v Makru, tak zaplaťte… To je legální, ale princip je úplně stejný.
Jediné svobodné místo
A pak je tu jediné svobodné místo na zemi. Počkat, vlastně na zemi není. Je to totiž internet. Když prodáváte na internetu, tak nikoho ani uplatit nemůžete. Jasně, můžete dávat provizi za doporučení, získání zákazníka, ale to funguje trochu jinak. Tady na netu tu provizi může dostat každý, ne jen ten, kdo sedí na správném místě. Prostě se přihlásí do vašeho affiliate programu a získá provizi z každého přivedeného zákazníka. A v době Facebooku a e-mailů to může udělat úplně každý. To mi dává o trochu větší smysl.
“Úplatky” jsou v pořádku
Tímhle článkem nijak neodsuzuji podnikatele, kteří „provize“ dávají, ať už daněné, nebo nedaněné. Neodsuzuji ani ty, kdo si provize berou. Žijeme a podnikáme ve světě, který jsme si sami (i předchozí generace) nějak nastavili a teď se v něm jen nějak snažíme fungovat a růst. Je naprosto logické dát odměnu někomu, kdo vám dohodí zakázku. Ostatně takto jsou odměňováni obchodní zástupci a spousta dalších lidí pracujících v obchodu.
Takže je na každém, jak to má nastavené. Já nikdy úplatek nevzal, nikdy jsem ho nenabídl, ale dal jsem někomu provizi? To rozhodně ano, a ne málo. Podle mě jediný stav, kdy se jedná o opravdový úplatek, je stav, když se „malá domů“ nedaní nebo poškozuje kupujícího (třeba občany státu). Zaplaťte daně, nikomu u toho neubližujte, říkejte tomu jinak než „úplatek“ a vše je v pořádku. Alespoň podle současného práva.
Nejde vzít žádné jiné měřítko než to, zda platíte daně, nebo ne. Protože dávání provizí za získání zakázky tu bylo, je a bude.
Kdyby se všechny úplatky – ehm… provize – zdanily, asi by Babiš vybral na daních víc než na registračních pokladnách a dostal by metál. Jenže by bylo vidět, kolik provizí se rozdá a komu třeba při realizaci tohoto projektu a věřte, že to nikdo nechcete vědět.
Pěkný pátek.