Dnes tu máme rozhovor s Honzou Linhartem, odborníkem na zlepšování nalezitelnosti internetových stránek ve vyhledávačích a online marketing. Svojí činností již pomohl řadě firem, ale SEO optimalizace není jediná činnost, kterou se zabývá. Honzo, máš poměrně široký záběr v podnikání, děláš SEO, ale provozuješ i coworkingové centrum v Olomouci a jeden z největších soutěžních webů. Můžeš říct něco málo o sobě a shrnout podstatu svého podnikání? Mají ty činnosti něco společného?
Ve zkratce se zajímám o podnikání na internetu. Mám rád činnosti, které lze automatizovat a dělat jednoduše. Všechny činnosti mají jedno společné – baví mě. Nikdy jsem nebyl zaměstnán a vždy jsem dělal jen věci, které mě bavily. Osobně nevydržím dlouho u práce, která mě nebaví.
Když si s podnikáním začal, jakou si měl vidinu? Byly to peníze, nebo jen klukovské hraní s internetem? Jaký cíl tě hnal kupředu?
Cca ve 13 letech jsem měl svůj první malý web (na freehostingu). Šlo opravdu o škaredý web, ale dělal jsem ho, protože mě bavil. Z našetřených peněz jsem si časem koupil vlastní doménu, na které se mi podařilo v 15 letech prodat první reklamu. Řekl jsem si, že pokud dokážu prodat reklamu z jednoho webu, že by bylo fajn, pokud bych měl webů více a začal jsem pracovat na rozšiřování portfolia. Aktuálně je počet webů v řádu tisíců.
O peníze jsem se ani moc nestaral, většinu jsem reinvestoval a spíše mě hnalo dopředu to, že zájem o mé služby rostl a zákazníci byli spokojeni.
Předpokládám, že na tolik činností máš početný tým spolupracovníků. Jak je vybíráš – musí mít nějaké specifické vlastnosti, nebo stačí znalost oboru a zkušenosti?
Najít kvalitní spolupracovníky je to nejdůležitější v podnikání. Řídím se starým moudrem: “Tým je tak silný, jako jeho nejslabší článek.” Existují 2 typy činností, pro které potřebuji lidi. Tou první jsou činnosti, kde je prostě důležité, aby byl člověk v daném oboru špička (programování, grafika, atp.). Moc mi nepomůže, že má člověk sebelepší lidské vlastnosti, pokud nenavrhne kvalitní design. Samozřejmě si musíme lidsky sednout, ale přesto je nejdůležitější jeho profesionalita. Na druhé straně existují takové činnosti, kde člověk nemusí mít tolik zkušeností (komunikace s klienty, spouštění jednodušších webů, atp.). Zde si vybírám takové lidi, s kterými se mi dobře komunikuje a rozumíme si. Nejlepší je spolupracovat s člověkem, se kterým byste si klidně šli sednout i večer “na pivo” (ačkoliv pivo nepiju).
Při tolika činnostech si se musel naučit pracovat velmi efektivně (jinak by si už asi nežil). V jaké fázi tvého podnikání jsi začal věci outsourcovat a které jako první?
Prvního kolegu jsem přijal až na vysoké škole, až když jsem opravdu nic nestíhal. Hlavně jsem začal outsourcovat příliš pozdě. Podnikal jsem v oboru, který byl v rozmachu a jakákoliv činnost byla několikanásobně vrácena. Vše jsem si ale dělal pomaličku sám, takže jsem i rostl velmi pomalu. Zpětně to považuji za největší chybu. Pokud máte fungující systém, který generuje peníze a lidé jsou se službou spokojeni, snažte se ho co nejvíce a nejrychleji rozjet za pomoci dalších lidí. Spousta lidí dělá věci, které třeba tak rychle nerostou. Pokud ale narazí na činnost, která funguje, musí se do toho jít naplno i s dalšími lidmi co nejrychleji.
Je něco na tvé práci co tě deprimuje a nemůžeš se toho zbavit? Zbavil si se nutného zla?
Aktuálně mě moc věcí nedeprimuje. Právě teď nemohu sehnat programátora na full -time. Není ani tak problém ve financích, ale prostě v kvalitě člověka. Toho, co by mě deprimovalo, se snažím zbavovat.
Při tolika činnostech je asi těžké se neupracovat. Kolik času vyloženě musíš pracovat, aby vše běželo tak jak má?
Snažím se, aby vše běželo i beze mě. Pravděpodobně bych mohl na pár měsíců odjet a vše by běželo díky nastaveným procesům. To jsem si dal také za cíl – vybudovat firmu, která může běžet i beze mě. Samozřejmě se ale musím starat i o rozvoj nových služeb nebo produktů. Vyloženě tedy pracovat nemusím, nebo např. 1h denně na vyřízení nejdůležitějších věcí, ale protože mě práce baví, tak mě nevadí pracovat mnohem více. Obrovské množství času ale věnuji studiu nových trendů, literatury, blogů, atp.
Jak se vypořádáváš s emailovou poštou?. Pro většinu podnikatelů je nepředstavitelné, že by se mohli vzdát kontroly nad svým emailem. Jsi na tom stejně, nebo máš cestu jak nevyřizovat každý email co ti přijde.
Na co nemusím odpovědět přímo já, tak to přeposílám kolegům. Na “hlouposti” ani neodpovídám, abych se nedostal do nikam nevedoucí diskuse. Na některé emaily samozřejmě musím osobně odpovědět a občas se u některých odpovědí “zaseknu”. Pak mi vadí, že jsem této činnosti obětoval více času.
Nechybí ti u SEO hmatatelný výsledek? Přeci jenom co uděláte dnes, za pár let může být úplně jinak. Každý člověk po čase touží zanechat za sebou i něco opravdu trvalého. Jak to vnímáš ty?
Snažíme se, aby naše práce byla trvalá a měla dlouhodobý efekt. Algoritmy vyhledávačů se budou stále vyvíjet a člověk je neovlivní. Vždy klientovi popíšeme, co pro něj budeme dělat a pak vyhodnocujeme výsledek. Klient u nás nemá žádný závazek, že s námi musí např. spolupracovat 12 měsíců atp. Pokud jsou výsledky a klient je spokojený, tak se pocit z dobře odvedené práce dostaví.
Tvůj cíl na začátku podnikání již známe. Jaké jsou tvé cíle nyní? Daří se ti sloučit životní cíle s těmi pracovními?
Chtěl bych pokračovat v dělání činností, které mě baví a naplňují. Životní cíle mám asi podobné jako ostatní – mít šťastný vztah a do budoucna založit rodinu. Mám super partnerku, která sice nepracuje na internetu, ale rozumí mé práci a dokonce vlastní i pár domén a malých webů. Stále máme na sebe relativně dost času, takže zde není práce překážkou.
Děkuji za rozhovor. Záměrně jsem se tě neptal na SEO, protože rozhovor o SEO jsi nedávno dělal. Je něco co by si chtěl čtenářům ještě sdělit? Jsi někde k zastižení?
Zrovna jsem po víkendové akci (NET sraz a Internet Marketing 2013). Rád školím, takže se s kýmkoliv rád potkám na jednom z mých školení (SEO školení nebo základy internetového marketingu). Každý měsíc pořádám v Olomouci NET srazy – zde se můžeme začátkem března také potkat (přesný termín určuji cca 14 dnů předem). Čtenářům bych chtěl vzkázat, ať se vzdělávají, zkouší a hledají příležitosti. Až úspěšnou příležitost najdou, tak ať do ní jdou naplno!
Zajímavý rozhovor.
nejvíce se mi líbil odstavec s outsourcingem.
Díky, je již starší, ale svou hodnotu má