+420 737 913 277 (Po-Čt 7.30-18.00)
spacex-81773

Jak využívat BIG DATA a neplatit za ně

Určitě jste už slyšeli o Big datech. To jsou informace, které shromažďují mobilní operátoři, Facebook, Google nebo banky a pak je prodávají dalším firmám – velkým korporacím, řetězcům apod. Neřeknou jim sice, že Pepa Vomáčka si kupuje pivo Gambrinus, alejsou schopni do jisté míry označit lidi, kteří kupují pivo nebo sledují fotbal. Vy tato “big data” do jisté míry můžete využít také a nemusíte za ně ani zaplatit. 

Uznávám, že tenhle článek asi nebude pro každého, ale myslím, že může pomoci k pochopení, jak pracovat s analytikou pro plánování businessu do budoucna. Tím nemyslím, že v tom máte ležet měsíce, ale trochu si vše projít do hloubky není vůbec špatné.

LEVEL 1 – využítí předpokladu

Největší sběratel Big dat je Google. Pojďme tedy využít jeho big data. Vycházíme přitom z čistého předpokladu, že Google tato data má a využívá k zobrazování výsledků vyhledávání. Tenhle model je vyzkoušený a některé firmy ho úspěšně využívají. Pojďme si to ukázat na jednoduchém příkladu.

Řekněme, že jste majitel několika večerek (který si libuje v IT a analytice) a prodáváte džus. Nabídka různých štáv a příchutí je dnes ale příliš široká. Potřebujete vědět, kterého džusu můžete prodat nejvíce a který se bude prodávat v budoucnu.

Jako praktický člověk si řeknete, který džus se nejvíce míchá s vodkou a ten nakoupíte. Na to nepotřebujete analytiku – vyhrává pomeranč. No, ale co když chci koupit ještě paletu jiné příchutě na sklad a nevím jakou značku ani příchuť? V takovém případě si půjčím/ pronajmu nějaký analytický nástroj (robota) který mi toto zjistí.

Stačí dlouhodobé sledování klíčových slov

V tomto případě stačí jednoduché sledování klíčových slov ve výsledcích vyhledávání na Seznamu a Googlu.

Budete sledovat například dvě klíčové slova “džus, ovocná šťáva”

Každý den budete zaznamenávat, jaké stránky vám vyhledávače nabídnou a na jakých pozicích. Z dlouhodobých statistik pak jasně uvidíte, které výsledky se posouvají ve výsledcích vyhledávání. Na nich pak naleznete džus, který se bude nejvíce prodávat v následujícím období.

Google je totiž mocný a jeho složitý algoritmus zohledňuje i chování a hledání všech lidí. Díky tomuto předpokladu můžete snadno zjistit o jaký produkt bude větší zájem. Vzrůstající zájem po produktu má vliv na výsledky vyhledávání. Příklad s džusem je možná obecný. Pokud ovšem prodáváte notebooky, můžete takto snadno zjistit přesný typ notebooku Lenovo o který bude zájem. Podobný princip můžete využít i v porovnávačích zboží, které fungují podobně. V některých případech ještě lépe.

Budete se divit, ale vážně to funguje a firmy nakupují skladové zásoby i podle těchto trendů. Přitom to není nic tak složitého a vše je vlastně o selském rozumu a předpokladu, že google ty peníze do vývoje investoval opravdu dobře a ví co dělá. Když totiž lidé více hledají například Škoda Octavia 1,2, nebude jim řadit na první místo Škoda Octavia combi 1,9. Dlohodobé sledování vám pak přinese odpovědi. Pokud nechcete využívat software nebo si programovat vlastní roboty, kteří vám to zjistí, můžete využít Google trendy https://trends.google.com/trends/. Lecos tam zjistíte, ale bohužel je český trh moc malý a tak většinu dat prostě nedokáže zobrazit pro ČR. Každopdáně je to zcela zdarma.

LEVEL 2 – negativní a pozitivní zmínky

Teď si řekněme, že jste třeba v balíku a chcete investovat trochu peněz. Trochu peněz nemá smysl investovat do akcií velkých zavedených značek, navíc když je teď trh trochu přefouknutý. Takže si vyberete menší začínající společnosti, které se na akciovém trhu nabízejí. Je tam trochu větší riziko, na druhou stranu i možný větší zisk. Vyberete si tedy pár společností ze stejného trhu a budete postupovat stejně jako u levelu 1. Navíc ale ke každé firmě budete sledovat A) jak se vyvíjejí její pozice ve výsledích vyhledávání. B) zmínky o firmě na sociálních sítích, na internetu, hodnocení firmy. Budete se divit, ale již teď jste udělali více analytické práce než většina brokerů, kteří také spoléhají na to, že to za ně udělal již někdo jiný.

Stejný metr můžete používat pokud teprve uvažujete o nějakém byznysu, nebo si potřebujete udělat analýzu konkurence. Výhodou je, že tuhle titěrnou práci za vás dnes z velké části udělají stroje a skoro nic nestojí. Řekněme, že vás stojí několik tisíc měsíčně, za pronájem software, ale pokud potřebujete něco zjistit jednorázově, většina aplikací má zkušební období zdarma.

Pomoci vám mohou například české projekty:

https://www.socialbakers.com/

http://www.collabim.cz/

ale i samotná data z Facebooku

 

Líbil-li se vám článek, není nic snazšího než mne podpořit v tvorbě pořízením Akademie, nebo mrknou na mou knihu Krev budoucnosti.

 

Líbil se vám tento článek? Sdílejte ho na sociálních sítích!
Facebook komentáře

Zapojte se do diskuse!

Napište komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

*