+420 737 913 277 (Po-Čt 7.30-18.00)
jehyun-sung-477894-unsplash

Jak vytvořit Chatbota a začít automatizovaně získávat zákazníky

Může robot pomoci introvertovi najít vysněnou slečnu? Dneska vám ukážu, zda ano a hlavně, jak můžete získávat snadno nové zákazníky, a to velmi rychle. Řeč je o vytvoření chatbota pro Messenger.

UPOZORNĚNÍ: Článek je delší, takže pokud se chcete jen pobavit povídání s balícím Chatbotem vytvořeným za 2 hodiny práce, přejděte rovnou na tuto Facebook stránku a napište tam zprávu. 

Co se dnes dozvíte

  • Úvod do problematiky, aneb brzká budoucnost
  • Volba řešení
  • Terminologie a první nastavení

Úvod do problematiky, aneb brzká budoucnost

Automatizace práce je budoucnost tohoto století. V továrnách je však nákladná a investice se vrací dlouho. Začínají s tím tedy především velké firmy. Tam, kde mohou automatizovat menší a střední firmy, jsou hlavně operativní a administrativní činnosti, které nejsou tak nákladné na automatizaci.

Ostatně řekněte si sami, kolik času trávíte vyřizováním e-mailů, zpráv, účetnictvím nebo správou smluv a dokumentů? Pokud řeknete, že je to 20 – 25 % pracovní doby, nebudete zřejmě daleko od pravdy. Stejně tak jdou automatizovat marketingové aktivity, které šetří peníze i čas. Pokud tyto procesy nezautomatizujete, nebudete konkurenceschopní.

Nejsnazší místem, kde začít jsou právě chatboti a komunikační asistenti. Do začátku nepotřebujete ani korunu. Což je prima, pokud máte čas. Jinak se můžete obrátit na profíky. Pojďme ale shrnout, proč je v Čechách i ve světě Chatbot v messengeru tak důležitý.

  • Každý, kdo má Facebook má i Messenger (Facebook zprávy)
  • Lidé preferují psaní zpráv (mail či telefon nepoužíváte ani při osobní komunikaci)
  • Zpráva zaslaná vámi skrze messenger má míru otevření (open rate) 60 – 80 % oproti tomu mail cca 20 %.
  • Nabídka zaslaná přes messenger má 4 X až 10 X větší míru prokliku než z mailu.
  • Se správně nastavenou analytikou získáte data o zájmech a potřebách uživatelů, které nikde jinde nezískáte.
  • Vybudujete databázi odběratelů.
  • Díky umělé inteligenci snížíte náklady na řešení opakujících se dotazů, zpráv a reklamací.
  • Velmi pravděpodobně zvýšíte i tržby.

Tohle vše díky robotvi. Je toho dost, proč číst dál.

Volba řešení

Při volbě řešení jsou pro vás nejdůležitější:

  • Finance
  • Čas
  • Technické možnosti – znalosti
  • Míra integrace

Pokud jste malá a střední firma, pravděpodobně se vám nevyplatí programovat chatbota vlastního. Náklady se pohybují v desítkách tisíc a následuje řada úprav, které mohou proces spuštění zpomalit a prodražit. Proto je pro firmu zpravidla efektivnější v první fázi investovat do chatbota v cloudu.

Výjimkou mohou být IT firmy nebo společnosti, které vědí, že budou chtít automatizaci plně integrovat do svého byznysu (například nahradit část lidí na zákaznické podpoře).

Jedny z nejznámějších platforem jsou Manychat.com a Chatfuel.com. Moje zkušenosti jsou nakloněny spíše k Chatfuel, který u projektů využíváme. Manychat jsem testoval a příliš nefungoval (sekal se). Chatfuel oproti tomu má přes 300 000 aktivních chatbotů a to již zajišťuje, že si firma pohlídá stabilní provoz serverů. Do tisíce odběratelů je navíc platforma zdarma, včetně umělé inteligence, což pro malou firmu znamená velmi slušnou příležitost získat zákazníky dříve, než investují první peníze.

Řešení je samozřejmě více, ale tento trh je velmi nový a těžko říci, která platforma bude ta nejlepší za rok nebo dva.

Terminologie

Abyste pochopili, jak chatbot v messengeru funguje a jak jej nastavit, představím vám základní terminologii, se kterou se při nastavování setkáte. Do základu vám stačí body.

  • Blok
  • Skupina (Group)
  • Sequence
  • AI
  • Attribut

BLOK

Je část sdělení, kterou Chatbot odešle uživateli. Dělá to buď na základě umělé inteligence (rozpoznání typu dotazu) automaticky, nebo pomocí vašeho vedení uživatele. Po přihlášení uživatele se můžete zeptat, co uživatel potřebuje a dát mu možnost zakliknout jednu z možností kliknutím na tlačítko. Podle spuštěného tlačítka se pak spustí nový blok, který zpřesní odpověď uživateli atd.

SKUPINA (group)

Jednotlivé bloky třídíte do skupin. Máte pak přehled o struktuře komunikace podle oblastí dotazů vašeho podnikání. Nejčastěji pro vytvoření struktury poslouží FAQ vašich současných zákazníků.

Sequence

Jakmile s vámi začne uživatel komunikovat, je dobré si s ním vybudovat vztah a pomocí sekvencí dotáhnout obchod do konce. Je jedno, zda bude obchod končit – ano, či ne. Podstatné je, dořešit každý požadavek až do finále. Právě k tomu slouží sekvence, které posílají automaticky uživatelům zprávy s dotazy a obchodní nabídky, a to přesně podle vašeho nastavení.

Výhodou je, že je to momentálně mnohem efektivnější než automatizovaný e-mailing.

Každá sekvence může být odesílána na jinou skupinu odběratelů.

AI – Artificial intelligence

To je jednoduchá funkce, ve které si vytvoříte skupiny klíčových slov. Umělá inteligence se pak učí rozpoznávat podobná klíčová slova a fráze a odpovídat. U každé skupiny klíčových slov můžete nastavit několik odpovědí, nebo uživatele přeposlat na předpřipravený blok s odpovědí.

ATTRIBUT

Atributy jsou v případě fungování chatbota zásadní. Pomáhají vám třídit uživatele, dělit je do skupin a také rozpoznávat, na co uživatel kliknul – o co měl zájem. Je to základní analytika a také nutnost pro správné fungování chatbota.

To nejlepší nakonec

Chatfuel má základního bota již přednastaveného. Stačí se přihlásit, vytvořit chatbota a pak dle přednastavené struktury vyměnit anglický text za český. Nebude to úplně dokonalé, ale na pochopení principu fungování vám to postačí. Je však potřeba přidat atributy a nastavit analytiku, abyste mohli s uživateli dále pracovat.

Závěrem

Automatizace, umělá inteligence a chatboti během následujících let zcela změní svět internetu i ten náš. Ať se vám tomu chce věřit nebo ne, za pár let ani nepoznáte, zda vás v mailu či na sociálních sítích osloví člověk nebo stroj. Ve skutečnosti to již nepoznáte nyní, ovšem virtuální asistentky využívají jen bohaté technologické firmy. Jakmile se jejich cena zlevní, budou využívány masově. Firmy, které je využívat nebudou, přestanou být konkurenceschopné.

Chcete s nastavením a instalací pomoci?

Pokud chcete nastavit profesionálního chatbota v messengeru včetně analytiky a nastavení marketingu, tak cena bude začínat někde u 5 000 Kč a dle složitosti končit někde na 20 000 Kč + aplikace. Nebo zainvestovat vlastní práci a čas, pokud vás to vyjde levněji.

Líbil se vám tento článek? Sdílejte ho na sociálních sítích!
Facebook komentáře

Zapojte se do diskuse!

Napište komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

*