Malé zamyšlení, jak tvořit firemní kulturu. To je taková ta věc, co je ve firmě všude, ale nikdo ji nikdy neviděl. Jako vzduch. Nejvíce se mi zamlouvá růst firmy v kmenové struktuře. Taková firma má jedinečné rysy. I na kmen ale můžeme nahlížet z více úhlů.
Silný kmen vám nevytvoří nikdo z venčí
Než se začtete do dalších řádků, je dobré zmínit, že žádná knížka, článek, ani horda nabušených koučů vám pravděpodobně silný kmen nevytvoří. A ani moje ego nemá takové ambice. Můžu vám proto jen ukázat, jak na vytvoření kmene nahlížím já a náš tým. Jiné firmy k firemní kultuře přistupují naprosto odlišně.
Není kmen jako kmen
Název KMEN pro skupinu lidí nevznikl náhodou. Je dobré proto tento název pochopit v základech. Konkrétně je potřeba pochopit, jakým způsobem rostou stromy. Protože kmen je u stromu docela fajnová věcička, která neroste v hierarchické ani maticové struktuře.
Když totiž mrknete na organizační schéma své firmy (pokud tedy nějaké máte, což znamená že v týmu je minimálně 10 – 15 lidí) tak vidíte docela ošklivý nešvar – totiž že “hlavouni” jsou nahoře. Nebojte, i já jsem byl vinen. V horším případě ještě nástěnka nese označení B1, B2 atp. a to už jde do tuhého. Všichni totiž chtějí být VIP jedničky, nebo “Best of the best”. To mi připomíná vtipnou pasáž z Mužů v černém, kterou si nyní povinně přehrajte.
Pokud máte pocit, že na svých poradách vidíte lidi s odznáčky, co jsou rozhodně nejlepší v tom co dělají (ať je to cokoliv), ale nemají absolutně páru proč tam vlastně sedí, tak byste tenhle článek asi vážně měli dočíst. Každopádně pojďme zpět k těm kmenům.
Pointa budování firmy jako kmenu je, že:
a) Klíčové články týmu nemají tvořit korunu, mají tu mohutnou korunu podpírat.
b) Strom roste zevnitř. Hmota se na něj nenabaluje zvenčí jako žvýkačka. A celý strom prosperuje jedině pokud má zdravé jádro.
Nevěřím na silné CEO, věřím na silné jádro
Hodně lidí, kteří mě znají, mě také označí za silného lídra. Ve skutečnosti to je dobré pro mně, ale určitě to tak dobré nemusí být pro firmu. Řada úspěšných firem postavila celý svůj rozkvět kolem jednoho jediného člověka, kolem kterého se postupně nabalí další části firmy. Může to fungovat, nepochybně to fungovalo, ale bude to fungovat i za 20 let? Co když takové jednoduše postavené jádro vyhoří, vyhnije, odejde? Pokud dnes začínáte svou firmu teprve stavět, možná je vhodné zvolit jiný přístup.
Třeba jako společnost Asana od spoluzakladatele Facebooku Dustina Moskovitze. Dustin věří (podle mně správně), že on a klíčoví hráči nemají mít honosné posty, ale mají spíše podpírat korunu, kterou tvoří tisíce menších větví a miliony lístků. Pod větvemi a listy si můžete představit lidi, projekty, oddělení…
MOC ABSTRAKTNÍ TÉMA? Pokud vám to přijde příliš abstraktní a takovými blbostmi se ve firmě odmítáte zabývat, tak vězte, že Dustinova prima apka Asana na řízení firemní agendy se dle Forbes dostala v ročním obratu už přes 200 mio dolarů a to ještě nevstoupila na burzu. Holt asi mají zdravé jádro.
Jak budovat silný kmen?
- Najděte zdravé jádro
- Najděte svou mízu, která vás spojuje
- Rozdělte si role
- Zjistěte, co vás motivuje
- Načerpejte živiny
- Pojmenujte svůj druh
- Najděte klíčové výhody
Co to znamená v našem kmeni
Většina firem, které vytvoří něco fenomenálního, nenechávají růst svůj kmen kolem toho “CO DĚLAJÍ”, ale jejich kmen roste na základě přesvědčení “PROČ TO DĚLAJÍ”.
Když jsme tedy začali řešit vznik Creative Space, namaloval jsem jednoduché schéma (pracovní verze níže), kde najdete naše “PROČ” a teprve kolem něj postavené další hodnoty.
V čem nám to pomůže?
Toto mentální cvičení vám pomáhá s nalezením těch správných lidí do týmu. Pomáhá vám to s motivací. Pomáhá vám to s tím, aby se věci děly. Pokud najdete ve firmě vaše “proč”, bude to vaše míza a díky ní může vyrůst silný kmen.
Zároveň dokážete kolem “proč” identifikovat další vrstvy (letokruhy) a do nich zapsat další hodnoty, produkty, oddělení…
Díky tomu už dokážete rozdělit i role v týmu podle profilů osobností konkrétních lidí. V našem případě profil osobnosti označuje živel, ale to si každý může nastavit po svém.
Do budoucna bych ještě rád přešel k ročním cyklům u klíčových členů týmu. To abychom tvořili ty správné letokruhy. Každý živel totiž přináší firmě jiné kvality, ale potřeba jsou všechny. To je právě důvod, proč nevěřím na silné lídry, ale na silný kmen. Potřebujete zdravé jádro minimálně čtyř osobností, kolem kterých může vaše firma růst.
Pokud vás toto téma zajímá, můžete si přečíst třeba knihu Kmen od Sebastiana Jungera.