+420 737 913 277 (Po-Čt 7.30-18.00)
Jak vydělat na internetu

Jak vydělat sbíráním drobečků a diverzifikací

2.6 2016 2 Komentáře

Na investování je dnes složitá doba. Pokud chcete investovat peníze, pak nejlépe do svého podnikání a do vzdělání. Pokud máte nějaké další prostředky, třeba i malinkaté i ty je potřeba využít účelně. A to je dnes složité. Proto jsme začali nakupovat webové projekty, protože ty přináší zhodnocení i když do nich investujete jen několik tisíc.

Jak vydělat bez rizika

Dnes je velmi obtížné investovat peníze bez rizika a zajistit si přitom rozumné zhodnocení. Ono rozumné zhodnocení podle mne začíná někde na 7 % a výše, aby pokrylo inflaci a ještě jste vydělali. Pokud ovšem máte méně peněz (řádově desítky tisíc až jednotky milionů), je důležité mít zhodnocení vyšší. V případě nižšího zhodnocení to přestává být motivační a spíše peníze rozfrcáte.

Pro vyšší zhodnocení můžete vybrat nějakou hodně rizikovou investici – například akcie. Naopak méně rizikový může být třeba nákup nemovitosti za účelem pronájmu, kde je stabilní zhodnocení a vcelku jistá návratnost (ovšem v hrozně dlouhém horizontu).

Navíc kupovat nemovitosti v realitní bublině, kdy atraktivní byty a byty s menšími dispozicemi letí s cenou strmě nahoru, není nejrozumnější krok.

Kupujeme webové projekty

Takže jsme se rozhodli pro nákup webových projektů menšího rozsahu. Klíčovou roli zde hraje diverzifikace. Naším záměrem je mít široké portfolio webů, které po zapracování poběží víceméně na automat a budou spadat do tzv. pasivních příjmů. Pasivní příjem není nikdy pasivní – pokud chcete rozumné zhodnocení. O své peníze se vždycky musíte starat, bez toho nejede vlak. Momentálně jsme koupili portfolio 70 webových projektů.

Mohli bychom koupit jeden velký projekt, ale pak by zde nebyla možnost diverzifikace a využití synergických efektů. Nehledě na to, že o jeden projekt se musíte starat dlouhodobě, zatímco o sadu menších projektů se časem nemusíte starat téměř vůbec a jednotlivé weby mohou být samy o sobě předmětem prodeje. Jakmile vyladíte obchodní model, poběží vám weby celkem samy a jejich správu můžete delegovat. Časové potřeby jsou odhadovány zpočátku na 20 až 40 hodin týdně, časem na 5 hodin týdně.

Sbíráme drobečky

Nákup menších webů má v podstatě jednoduchou metriku. Jejich cena se pohybuje v rozmezí 0,5–1,5 ročních příjmů. U větších brandových projektů je cena podstatně vyšší. Zároveň web kupujete pouze v případě, že máte představu, jak roční příjmy alespoň zdvojnásobit.

Pro představu:

  1. Koupíte web, který vydělává měsíčně 400 Kč. Má nějakou historii a obsah, ale majiteli se nevyplatí pro pár korun ho držet. Koupíte ho za cca 8 000 Kč.
  2. Roční náklady jsou doména + hosting (cca 500 Kč).
  3. Hrubý základní výnos 400 x 12 = 4 800 Kč ročně. Návratnost investice je tedy cca 2 roky. To je nesrovnatelné oproti jakékoliv jiné investici (kromě rizikových akcií, kterým nerozumím).
  4. Zároveň takto levný web příliš neztrácí na hodnotě (cena nemá kam spadnout). Za dva roky ho velmi pravděpodobně prodáte za stejnou cenu, za jakou jste ho pořídili. Při prodeji máte zhodnocení 100 % za dva roky.

Pokud dokážete výdělek zdvojnásobit, což u takto malých webů nebývá moc velký problém, už vám statistiky vycházejí podstatně lépe a můžete mít třeba 200% zhodnocení za dva roky.

Kde je problém?

Asi si říkáte, proč to nedělá každý. Hm, je to jednoduché: běžnému člověku se nevyplatí investovat do jednoho webu, aby utržil 4 nebo 5 tisíc ročně. Pokud však máte portfolio 100 projektů, jde o příjem 500 000 Kč ročně. Člověk také musí vědět, co s webem udělat, aby se zvedla návštěvnost a příjmy.

Průměrná cena projektů

Nebudu zveřejňovat ceny jednotlivých projektů (něco to stálo), ale v průměru jsme nakoupili weby za 7 500 Kč/kus. Některé vydělávají podstatně více, některé méně, než uvádím v příkladu. Jde o weby, které si dokážete postavit sami za přibližně 3 000 korun včetně vytvoření obsahu. Ovšem naplnit je obsahem a vytvořit historii – to zabije váš čas. Proto jsme zvolili cestu úspory času a nakoupili weby s historií. Věřím, že v průměru dokážeme příjem zvýšit alespoň o 50 %, ne-li rovnou zdvojnásobit.

Nejhorší možný scénář

Pokud investujete peníze, je dobré si také představit nejhorší možný scénář. Třeba u nákupu akcií je to jednoduché. Nejhorší možný scénář znamená krach burzy, nebo výrazný propad. Vy pak tratíte všechny peníze, případně jejich velkou část. V případě webů mohu počítat s nejhorším scénářem, kdy příjem webů neporoste, ale klesne o 50 %. I tak by šlo o návratnost do 4 až 5 let, což je stále ještě únosné, byť už ne tak motivační.

Synergické efekty

Pokud máte více webů, můžete těžit také ze synergických efektů. Například já u svých projektů nikdy moc neřešil odkazové portfolio a SEO. Jednoduše byla efektivnější reklama na Facebooku. Postupem času jsem stále méně ochotný investovat do reklamy. Tím pádem přichází na řadu zvýšení návštěvnosti z vyhledávačů. Místo toho, abych si zpětné odkazy kupoval, mám najednou 70 webů, kam je mohu umístit. Pokud bych je kupoval, dám třeba 200 Kč za jeden zpětný odkaz – a to je optimistický odhad (70 x 200 = 14 000 Kč). Zde tedy de facto ušetřím 14 tisíc. Navíc ještě zvýším přímou návštěvnost z webového portfolia i pozice ve vyhledávačích. Tam již mohu kalkulovat s dalším zvýšením zisku.

Na webech například nebyl téměř využit affiliate marketing, takže je tam spoustu prostoru pro růst a testování.

Tento článek je úvodním zamyšlením, které ukazuje, jakým způsobem jsme o investici přemýšleli. V dalších článcích se zaměřím na aktuální úpravy, způsob monetizace a sledování vývoje celého projektu. Celkově počítám s více než zdvojnásobením příjmů, otázkou pouze je, jak rychle dokážu změny implementovat.

Pokud také chcete začít tvořit a stavět své projekty, doporučuji kompletní program Progress Academy s bonusy a s mou osobní podporou v diskuzi, na Facebooku i na e-mailu. Jak spolupráce probíhá, na to se podívejte na této stránce.

Líbil se vám tento článek? Sdílejte ho na sociálních sítích!
Facebook komentáře

Komentáře

  • Mě by zajímalo, kde nakupuješ weby?
    Mám peníze, mám čas, mám chuť, ale nemůžu najít žádnou nabídku, která by mě oslovila…
    (Možná, že jen špatně hledám.)

    • Možností jsou v podstatě jen diskuzní fóra typu webtrh.cz, osobní kontakty nebo oslovit konkrétní web napřímo.
      Záleží jestli chceš koupit jeden velký projekt nebo radši portfolio malých a mít na nich nějaký mikro příjem.

      U těch malých se mi osvědčilo dát přímo poptávku na webtrhu a vybrat z nabídek, které ti chodí.
      Samozřejmě většina lidí chce nereálné sumy a je na tobě, aby sis domluvil konkrétní rozumné podmínky.

Napište komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

*