+420 737 913 277 (Po-Čt 7.30-18.00)
Dávám energii a svěží vítr projektům, které stojí za to tvořit. Samuel Hornek
SAM_6408

Jak prodávat na Facebooku – nevěřte, že to nejde!

3.2 2014 12 Komentářů

Za 2 dny jsem na Facebooku udělal tržbu 12 223 Kč s investicí 266 korun. Otázka tedy zní, proč slýchám, že se na Facebooku neprodává a že inzeráty v postraním panelu nefungují. Tento článek je pro ty, kteří chtějí vědět jak vydělat na affiliate, ale i pro podnikatele a manažery firem. Chcete kompletní návod?

Řadě podnikatelů již nějaký marketér řekl, že Facebook slouží pro budování povědomí o značce a komunikaci se zákazníky. Je to časté tvrzení odborníku na Facebook marketing, správců profilů a obrané tvrzení přednášejících na jakémkoli školení o sociálních sítích. Jen málokterý marketér, je schopný nastavit propagaci tak, aby generovala reálná čísla – Počet kontaktů, počet objednávek, tržby, zisky, prodeje přes telemarketing  atd. Snazší je totiž tvrdit, že je to dlouhodobá investice…

ALE POZOR, existují i slušní a schopní FB marketéři, kteří jsou také toho názoru a taková čísla poskytují a tím pádem generují zisk. Jedním z nich je třeba David Lorincz a pokud máte možnost investovat tak 15 až 20 000 měsíčně do propagace na Facebooku, nemusíte číst dál. Prostě napište Davidovi a on Vám peníze vynásobí. Na menší investice se opravdový FB specialista nevyplatí, nezaplatí se, a proto je tu další část článku.

POZNÁMKA: 16.01.2017 – článek byl sepsán před několika roky, od té doby se změnila konkurence i cena inzerce. Proto neberte tento návod dogmaticky, ale řiďte se vlastními čísly a využijte principy uvedené v článku dle svého uvážení.

Jak prodávat na Facebooku

Na úvod musím říct, že prodej na FB není vůbec o tom, v jakém jste oboru. Prodej na Facebooku je o vytváření potřeby. Ta potřeba může být dočasná, stálá, sezónní nebo třeba v afektu a to znamená, že máte vždy co prodávat. A pak je tu druhá rovina Facebookové propagace, která buduje vztah, důvěru, dlouhodobý vztah – tím pádem i dlouhodobý zisk.

Z toho je jasné, že musíte v jedné rovině prodávat ve velmi stručných sděleních a v druhé budovat základnu fanoušků. Úspěchu pak docílíte tím, že tyhle dvě věci skloubíte dohromady!

Základem vašeho zisku z FB, tedy zcela jistě bude vytvořit si pěknou stránku, hezky si ji optimalizovat a nepodcenit grafické zpracování. Zvolíte li správnou strategii a příspěvky, můžete „dnes založit stránku a dnes vydělat peníze“ (platí jak pro podnikání, tak pro affiliate).

Placená inzerce na Facebooku

Druhým pilířem vašich příjmů na Facebooku je placená inzerce. Pokud jste začátečníci, zvolte nejlevnější způsob propagace. Co to znamená? Neodvádějte lidi z Facebooku! Klikněte na „ozubené kolečko“ nastavení a zvolte v menu „vytvořit reklamy“. Poté zvolte „zaujetí příspěvkem stránky“. Zvolit byste měli takový příspěvek, který je nejen virálně šiřitelný, ale zároveň nese nějaké informace o možnosti zobrazit, koupit nebo objednat produkt/službu na vámi vytvořenou potřebu klienta.

Nyní odeberte nabídku propagace příspěvku v kanálu vybraných příspěvků. Proč? Tyhle příspěvky mají sice větší dosah, víc lidí na ně možná klikne, ale zároveň jsou dražší a klikne na ně více málo inteligentních lidí, a takové zákazníky nechcete. Vy chcete zákazníky zaujmout, nepotřebujete na webu „brouzdače“. Další důvodem, kromě toho že vám to ušetří peníze (které zřejmě šetříte – jinak byste objednali služby Davida a nečetli toto), je fakt, že se potřebujete naučit prodávat ve velmi krátkých a jasných sděleních, což vám v budoucnu přinese obrovské možnosti v online marketingu. S cílením vám neporadím, záleží totiž na produktu, oboru i cílové skupině. Obecně platí, že čím užší segment uživatelů chete zaujmout, tím dražší propagace bude.

ROZHODUJÍCÍ JE PŘÍPRAVA. Proto přejděme ke konkrétním výdělkům a jak je skloubit s affiliate. Případně jak dokonce můžete svoji firemní stránku monetizovat z provizí z jiných zdrojů, aniž byste narušili prezentaci své stránky.

Příklad – Jak se propagovat jako realitní makléř na Facebooku

Realitní makléři mají trochu problém. Je jich hodně a jejich jedinou službou je zprostředkování prodeje, pronájmů nemovitostí. Když se tedy chtějí někde prezentovat, většinou zvolí placené katalogy, inzertní časopisy, placenou inzerci v inzertních portálech nebo vlastní webové stránky.

Ale co kdyby realitní makléř zvolil propagaci na Facebooku? Jak by to vypadalo? Víte, že by dokonce mohl vydělávat daleko víc, protože by mohl prodávat i produkty a služby, s kterými nemá nic společného. Ano, zde již zabrousíme i do provizního marketingu.

Jak by měl vypadat obsah prezentační stránky?

Je to jednoduché, na takové stránce budou osobní informace – zážitky s klienty, reference od klientů, zážitky z práce. Nebudou chybět oborové informace sdílené z různých realitních portálů. Jako “oddychovku”, abyste pořád jen nepropagovali, zvolíte inspirativní fotky krásného bydlení, články o bydlení, dojemné „slintáty s obrázky“ o domově apod. TO JE VŠECHNO MOC HEZKÉ, ALE ZATÍM VÁM TO VYDĚLALO NULA KČ.

Do takto nastavené stránky musíte implementovat něco, co prodává. V případě realitního makléře to zcela jistě budou reference klientů, ale i zveřejnění poptávky klientů a také občasné sdílení nabídek volného bydlení, které stojí za pozornost. Drtivá většina lidí zrovna teď nepotřebuje bydlení! Mezitím než ho budou potřebovat, můžete budovat vztah a to hlavní – MUSÍTE VYTVÁŘET JINÉ POTŘEBY.

Jaké potřeby vytvoří realitní makléř? Téma bydlení je široké, lidé můžou potřebovat koupit nový stůl, koberec, nábytek do dětského pokoje a mnoho dalších věcí. To všechno můžete sdílet jako inspirativní příspěvek s fotkou a u toho mít umístěn odkaz na detail produktu (provizní odkaz).

TO NESTAČÍ. Tohle asi ještě není moc prodejné, chce to trošku přitvrdit ve vytváření potřeb. Co potřebujete vždy na prvním místě? 1. Ochránit rodinu, 2. Zabezpečit chod rodiny a placení účtů, 3. Ušetřit na bydlení. Jasně můžete tvrdit, že jsem hnusák, ale u těchto věcí jste schopni prakticky kdykoliv vytvořit aktuální potřebu a získat provize z objednávky nebo uzavření prodeje.

Jaké produkty propagovat: Bezpečnostní dveře, zámky, alarmy, pojištění proti živlům, krádeži, insolvenci, zateplení, výměna oken, změna dodavatele energií nebo třeba sjednání hypotéky, možností je mnoho. ZA TOHLE VŠECHNO INKASUJETE PĚKNÉ PROVIZE, mezitím dál budujete své jméno, pomáháte lidem a budujete komunitu lidí, u kterých můžete kdykoliv vytvořit potřebu.

Příspěvek, který obsahuje provizní odkaz (nebo odkaz na váš web) a nějakým způsobem zaujme publikum, propagujete. Získáváte tím nové fanoušky a zároveň prodáváte produkt.  Samozřejmě nesmíte zapomenout na vyhodnocování a plánování vašich aktivit a placené propagace. Když to zvládnete, můžete klidně vydělávat jenom na Facebooku. TOHLE MŮŽETE DUPLIKOVAT PRAKTICKY  V JAKÉMKOLIV OBORU.

CHCETE NÁVOD, NA ČEM VYDĚLÁVÁM JÁ??

Vytvořil jsem názornou ukázku, u které vytvořím kompletní návod, sepíši proces a zveřejním vyhodnocení. To nejlepší je, že vám dám NÁVODY A TIPY NA DALŠÍ OBORY, včetně seznamu provizních programů, díky kterým můžete cucat peníze z Facebooku jako z výherního automatu. Stačí sdílet a PRVNÍ NÁVOD JE VÁŠ :), DÍKY

 Nezapomeňte, že můžete využít dnešní nabídku akčního balíčku mentoringového a výukového programu, který vás krok za krokem provedou celou strategií zvyšování zisku na internetu, bez podvodů a klamů. Vytvoříte si unikátní strategii a ještě získáte mou osobní podporu a kopec překvapivě zajímavých bonusů. Podívejte se, co by vám mohlo uniknout. 

Úvodní díl – první vydělané peníze.

  1. Výběr oboru

Na začátku jsem vybíral obor. Chtěl jsem něco, s čím nemám zkušenost, abyste nemohli říct, že jsem měl nějaké výhody. A protože mám rád výzvy, vybral jsem si obor, který lehce brousí do Erotiky a tak mám daleko více starostí a omezení v propagaci stránky.  Zvolil jsem takový název stránky, který není možné propagovat placenou inzercí, každý fanoušek je tedy získán naprosto přirozeným způsobem.

  1. Název stránky – poslání

Když jsem přemýšlel nad názvem stránky, netrvalo mi to víc než deset minut. Hlavním kritériem názvu stránky v mém případě bylo poslání, jaké chci v tomto oboru předat. Řada lidí má s erotikou velký problém. V manželstvích je erotika často tabu, děti o erotice nikdo nevzdělává a také se řada lidí stydí za to, že mají základní lidské potřeby. Jen tyto tři témata brzdí celou společnost a vystačí na stovky příspěvků. A aby stránka alespoň částečně odrážela poselství, zvolil jsem stručný a výstižný názevEROTIKA NENÍ ZLOČIN“.

  1. Volba provizních programů

Následovala volba provizních programů. Mám několik témat – nik, z kterých může mít tato stránka slušný profit a Facebook je toleruje. Pro úvodní příjem jsem zvolil SEZÓNNÍ POTŘEBU potěšit partnera dárkem na svatého Valentýna :). Vybíral jsem tedy provizní program na spodní prádlo, ne sexshopy. Na Facebooku vám zablokují všechny placené inzeráty na sexshop, ale spodní prádlo do jisté míry tolerují viz. níže.

Provizní program jsem vybíral 14 dní a nemohl jsem žádný najít. Nechtěl jsem propagovat pod sítí, protože sdílením grafiky na FB ji předáváte do vlastnictví FB. Přímou komunikací s majitelem programu se můžete vyvarovat porušení smluvních podmínek a zrušení provize. U provizních programů je pro mě na prvním místě kvalita komunikace ze strany inzerenta. Do eshopu tedy volám a pokud se nesetkám s nikým, kdo je ochotný dát odpovědi, něco není v pořádku. Na dalším místě stojí vzhled webu inzerenta – nakoupil bych tam i já? Samozřejmě mě zajímají peníze – tedy výše průměrné objednávky/ průměrná provize. Zjišťuji délku Cookies, výši provize v % a možnosti navýšení. Důležité je i množství a kvalita reklamních materiálů, a podpora ze strany inzerenta – pokud toto chybí, něco není v pořádku.

MUSÍM ŘÍCT, ŽE JSEM ZKLAMÁN. Drtivá většina programů nesplňuje můj požadavek na komunikaci a řada majitelů provizních programů mi i po 14 dnech neodpověděla na základní dotazy. Nakonec jsem tedy vybral provizní program s relativně nízkou provizí 13% a průměrnou objednávkou 1 100 Kč+.

1. Grafické zpracování

Nepodceňujte kvalitu zpracování profilu stránky. Kvalitní Time line je vaše vizitka. Když už návštěvník přijde a dostane se až na úvodní a profilový obrázek, měl by vidět něco zajímavého. S trochou námahy vám stačí Photoshop a vytvoříte si stránku sami. Já jsem šáhnul po práci grafika, protože jeho hodina práce je o hodně levnější než moje. Vznikl celkem obstojný profil. Posuďte sami =>> Erotika není zločin!

2. Vytvoření historie

Než pozvete první fanoušky, nenechte stránku prázdnou. Stačí vytvořit alespoň 10 příspěvků a s různou tématikou. Obsah kombinujte, pro inspiraci se můžete stát fanouškem zmíněné stránky.

3. Získání prvních fanoušků = první peníze

Když máte nějakou historii, je čas pozvat fanoušky. Můžete tedy je tedy za A. získat placenou inzercí (nemožno v mém případě), B. pozvat své zákazníky – což je logické pokud zákazníky máte, C. pozvat své přátele – pokud vám přátele stránku „neolikují“ znamená to, že název není asi nejlepší a není jasné poslání. Pokud se stránka nelíbí vašim přátelům, jak se může líbit ostatním návštěvníkům Facebooku?

Já jsem tedy pozval přátele a k mému překvapení jsem měl první den přes 20 fanoušků. NĚCO MĚ PŘEKVAPILO JEŠTĚ VÍC. Like 20 přátel a dosah o likovaných příspěvků zařídil obrat přes 5 000 Kč. Za první dvě hodiny od pozvání prvních přátel jsem měl zaplacenou grafiku a náklady na 0,-. JE TO DÍKY PŘÍPRAVĚ: Jenom tím, že jsem vybral eshop a propagaci produktů, které jsem sám koupil a tedy věřím celému nákupnímu procesu, jsem mohl vydělat peníze. Dobrý produkt, je základ všeho.

4. První placené inzeráty

Nyní následuje vytváření obsahu a první placené inzeráty. Jak jsem psal v úvodu – nemůžu propagovat stránku „Erotika není zločin“ ani její příspěvky. Mám tedy vybraný program, který s trochou štěstí mohu propagovat přímo.

„Facebook mi zablokuje každý druhý inzerát, který vytvořím a absolutně nechápu klíč podle kterého to chlapci z FB podpora schvalují. Inzeráty směřují na stejnou url adresu a mají pouze jiné obrázky. Jendou je slečna v malé ikonce moc sexy, a tak jí zablokují a když se jim nelíbí, tak to povolí.“Tento princip je absurdní v situaci, kdy můžete cílit na uživatele například od 21 let+. Zatím se mi tedy podařilo vytvořit, optimalizovat a schválit pouze tři inzeráty.

Co to znamená optimalizovat inzerát?

V tomto případě na ně lidé zběsile klikají a díky tomu mířím s cenou pod 30 haléřů za přivedení návštěvníka na webovou stránku (maximální dosah/minimální cena/konverzní poměr). Teď ještě otestovat na kterou stránku lidi přivést, aby utratili co nejvíce peněz. Bohužel nejlépe zpracovanou stránku/ url adresu mi pánové z Fb blokují. Je pravda, že tahle stránka je opravdu sexy.JAK VYPADÁ INZERÁT NA FACEBOOKU

Kolik jsem zatím vydělal?

Za dva dny jsem s investicí 266 korun udělal tržbu eshopu 12 223 Korun a to znamená provizi  1 589 Kč za dva dny. Kdyby mě Facebook nezdržoval blokováním prakticky totožných inzerátů, byl by zisk již daleko větší.

 

Líbil se vám tento článek? Sdílejte ho na sociálních sítích!
Facebook komentáře

Komentáře

  • Výborný návod – traffic z Facebooku sám využívám pro několik affiliate programů a mám s ním skvělé výsledky.

    Schvalování reklam je opravdu trochu zvláštní – některé reklamy jsem do facebooku nikdy neprocpal, ač nebyly ničím závadné.

    K inzerátům: nepoužívám propojení s klasickou facebook stránkou, ale posílám návštěvníky rovnou pryč na cílovou minisite. Je výhodnější „spárovat“ kampaň s vlastní facebook stránkou?

    Legislativní stránka

    V článku nezmiňuješ „potřebu“ být identifikovanou osobou či plátcem DPH – pro osobní využití reklam (třeba někdo bláznivý by propagoval svou osobní oslavu narozenin) by neměl být problém.

    Ale jak se facebooková reklamní síť využívá pro podnikání, tak je potřeba mít jedno z toho (stejně jako pro Adwords). Sám Facebook tě v administrační části upozorňuje na vyplnění daňových informací pro stanovení irské DPH.

    • Ahoj,
      je to pravda.
      Legislativní stránka chybí, stejně jako spoustu dalších věcí. Propagace na Facebooku není na článek ale na celou sadu ebooků.

      Za zmínku určitě stojí u placené inzerce nutnost udržovat stabilní cash flow, podobně jako v pokeru. Stejně tak bez vyhodnocování, sledování a testování se u PPC kampaní člověk může snadno dostat do mínusu.Cílem článku bylo spíš poukázat na možnost vydělávat čistě na facebookové stránce, která třeba v tomto konkrétním případě nejde ani propagovat placenou inzercí.

      Lidé často staví weby kvůli zisku pár tisíc měsíčně a přitom si to můžou vydělat absolutně bez investice. Stejně tak můžou díky affiliate škálovat své příjmy bez nutnosti rozšiřovat tým, služby, produkty a podobně.Myslím, že se celkem povedlo ukázat šíři možností.

  • Super návratnost investice Same. Já bych až tak nezatracoval propagaci v newsfeedu. V případě správného zacílení se dají dosáhnout zajímavé hodnoty ROI.

    • Ahoj Tome,
      návratnost je aktuálně ještě zajímavější… Zpracuji o tom prezentaci.
      Propagaci v newsfeedu určitě nezatracuji, ale člověk již musí mít zkušenosti jinak může opravdu rychle “propálit” relativně hodně peněz. Proto jsem to do článku a strategie nezahrnul, pokud bych něco propagoval dlouhodobě – dlouhodobý projekt, tak se samozřejmě dostanu i k propagaci ve vybraných příspěvcích, ale myslím že to nemá být první věc, do které by měl člověk na Facebooku investovat – bohužel je to často obráceně.

  • Pavel

    Ahoj, je to velmi zajímavé. Jak najít někoho, kdo by mi něco takového vytvořil ? Mám eshop s nábytkem, ale není moc úspěšný. Nejsem odborník na počítače a potřeboval bych někoho, kdo se v tom vyzná.

    • Dobrý den,
      otázka je, zda to má smysl. Zda je eshop v takovém stavu, aby na něm zákazník mohl dobře nakoupit.

      Navíc se nejedná o spotřební zboží a je tedy potřeba mít pro FB trochu jinou strategii – budování komunity se zájmem o design a bydlení.

      Mnohem více zakázek vám může přinést Heuréka, Zboží, google seo.
      Placenou FB reklamu bych určitě propojil s email marketingem. Je potřeba aby vám neutekli zákazníci, kteří zrovna nábytek nechtějí.
      Nabídněte jim za e-mail slevu, katalog nebo nějaké tipy jak si “vytunit” domácnost do X peněz.

  • Lukáš V.

    Dobrý den, bohužel se mi nezobrazuje druhá část článku, je možné ji získat nějak jinak?
    A nyní druhá část dotazu. Jsem začítečník a v komentářích jste zmínil, že reklama newsfeedem je nevhodná. Je pravdou, že mi tak nějak intiutivně přišla nejjednodušší pro začátek. Jaká reklama resp typ je dle Vás efektivní třeba pro obor šperků?

    • článek je již přístupný komplet.
      reklama newsfeedem – neznám přesnou povahu vašeho podnikání. Všeobecně je potřeba nejdříve zjistit, zda se produkty prodávají i bez reklamy, třeba pomocí virálního dosahu. Pokud ano, je otázka hlavně kalkulace – co je a co není vhodné. Máte nějakou průměrnou výši objednávky, tedy určitou marži – zisk. Pokud se vám vyplatí reklama a kus zisku zbyde, můžete dělat cokoliv :-).

      • Lukas V

        Rozumím, ale obecně vzato. Psal jste v komentáři, že reklama newsfeedem není pro začátečníky úplně ideální. Je tedy lepší klasický proklik na boku?
        Co by jste doporučil jako nejefektivnější řešení?
        Pro info: produkt se prodává sám, je v podstatě na trhu jedinečný. Reklamu newsfeedem jsem vyzkoušel, jeví se jako efektivní (30Kč / konverze), ale ptám se spíše pro produkty, které mají větší konkurenci (třeba náušnice z chirurgické oceli)

        • Obecně vzato, článek je několik let starý. Aktuální možnosti cílení jsou širší a je třeba vyzkoušet. V základním nastavení FB rotuje všechny formáty, včetně Instagramu, mobliních reklam atd. Tedy pokud již máte s reklamou zkušenost a umíte si spočítat hodnotu konverze, není důvod to nevyzkoušet.

  • Dobrý den,

    chtěl bych se zeptat. Mám na starosti propagaci a prodej eshopu hlavně přes FB. Jedná se o eshop s tenisovým vybavením. Můžete mi poradit, jak nejlépe psát příspěvky, aby se mi dařilo lidi dostat na web eshopu a koupit si něco? Chci i zvýšit počet like stránky, jen nevím, jak optimálně situaci řešit. Nějaké peníze by se daly investovat, mám příspěvky propagovat? Můžete mi mrknout na eshop? Moc děkuji :-) Jinak super článek ;-)
    https://www.facebook.com/teniskrutil.cz/

    • Dobrý den,
      stačí psát tak, aby to lidi vtáhlo trochu do děje.
      Vy jen publikujete příspěvky s produktem obalené nějakým textem.
      To ale nikoho nezaujme. Tam byste dnes museli mít vlastní kreativu, trochu si s tím vyhrát, aby to byla lifestyle FB stránka pro fanoušky tenisu a sportu. Otázka jak psát příspěvky je obecná a abychom na ní dali dohromady odpověď, tak je to tak na osobní konzultaci o několika hodinách, čili na ni nebudu odpovídat.

      Určitě bych ale doporučil přesunout produktovou část do placené inzerce a v sanotné stránce se více věnovat tomu livestyle okolo tenisu. U eshopu je ostatně placená inzerce na fb mnohem důležitější, než ty klasické příspěvky. Myslet si, že je k něčemu dělat FB stránku pro eshop a nemít rozpočet na fb reklamu je cesta do pekel. Pro představu částka, tam kde se začíná vyplácet investice do budování stránky a placené reklamy, se pohybuje od 20 tisíc měsíčně nahoru.

      Má to ovšem smysl jen když je vyladěný e-shop, což ve vašem případě úplně není a tak bych se vrátil k základu a tím je vlastní eshop. Teprve pak investovat peníze a čas do budování návštěvnosti.

Napište komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

*