Na začátku roku 2019 jsem oficiálně převzal vedení agentury Next Vision. Proto bych vám rád přinesl formou článků více informací o tom, co děláme pro to, aby firma fungovala lépe, odváděla lepší práci rychleji a ještě měla spokojený tým i zákazníky. V tomto článku shrnu první měsíce práce a hlavní změny a výzvy, které nás čekají. Snad to pro vás bude inspirací, abyste se nebáli velkých změn.
Převzetí agendy
Do Nextu mě “nahajroval” Tomáš Karásek, člověk kterého jsem před lety vzal pod svá křídla a řešil s ním stavění jeho prvních webových projektů. Dnes je to mimochodem jeden z nejlepších specialistů na FB reklamu. Do firmy jsem nastoupil na pozici Projekťáka v říjnu, s možností podílet se na vývoji společnosti. Petr Myšák – zakladatel společnosti má na triku akvizici společnosti v oboru e-commerce (Vzdušín.cz), kterou přebíral v lednu 2019 a tak bylo jasné, že nás čekají velké věci. Leden se rychle blížil a nebyl čas ztrácet čas.
Na rovinu je potřeba si říct, že každá firma má své problémy. Něco se daří více, něco méně a hlavně (asi mi dáte za pravdu) vše trvá déle než si plánujeme.
Hlavní změny před startem
Již na podzim jsme začali připravovat hlavní změny ve společnosti, které byly zapotřebí ještě předtím, než se dostaneme do stavu, kdy nebude čas dělat důležité rozhodnutí. Jaká rozhodnutí nás čekala v listopadu a prosinci?
- Zrušení obchodního oddělení
- Změna odměňování a benefitní program
- Změna evidence příjmů a nákladů
Špatní lidé v autobusu – ven
Četli jste knihu “Jak udělat z dobré firmy skvělou“? Pokud ne, určitě doporučuji. U nás to znamenalo zrušit obchodní odělení. Ne, že by nepřinášelo žádné zakázky, ale nebylo to natolik atraktivní, aby nám pokračování dávalo smysl. Navíc, lidé kteří ty pozice zastávali neměli “morální kompas”, který jsem si pro firmu vysnil. Prostě chtěli prodat.
Zakázky získáváme jinak, bohužel to znamená, že vyřízení obchodu padlo na mne a stalo se ze mě úzké hrdlo – na které se zaměřím v příštím článku.
Bohužel to u těchto lidí neskončilo a odešli i další dva lidé. To se ale občas stává a je třeba říci, že to nakonec bude ku prospěchu všem. Firma je stejně živý organismus, jako lidé kteří v ní pracují a všichni musíme růst a rozvíjet se.
Jak odměnit lidi? Motivační a benefitní program.
Pracují ve vaší firmě lidé pro peníze, nebo ještě pro něco jiného? U nás jsme si udělali “průzkum” a výsledky trochu překvapily, ale ne zas tak moc :-). Samozřejmě lidé jednoznačně řekli, že pracují pro peníze (to je dobře – mám rád upřímnost), ale to co převážilo mnohem více byla “Možnost rozvoje a realizace” a radost.
Jsem proto rád, že jsme odměňování nastavili takto:
- 4 % z fakturace jsou na benefitní program, což zahrnuje především vzdělávání a semináře. Dále z toho čerpáme na občerstvení a další aktivity, které rozvíjejí vztahy na pracovišti.
- Roční odměny. Při dosažení růstu 25 % se vyplácí konkrétní částka (stovky tisíc) mezi členy týmu. Tento růst je pod průměrem Nextu.
- Marketingové oddělení má kvartální odměny při dodržení růstu ve výši 4 % z fakturace.
- Vývojové oddělení má odměny navázány na konkrétní projekty a plnění termínů.
- Provoz (tedy všichni ostatní – management) máme odměny navázány na ziskovost celé společnosti.
To ale není všechno. Lidé u nás mají motivační odměny i za psaní článků, případovky, za přivedení klienta, za prezentaci na konferenci nebo za přivedení nového kolegy. Celkově jsme na tomto s Petrem odvedli pěkný kus práce.
Zatím je to nové a průběžně vyhodnocujeme. Motivace týmu se ale rozhodně zlepšila. Abychom mohli tohle prosadit, snížil jsem si odměny o přibližně 50 %. Ne proto, že bych peníze nepotřeboval, ale důležitější je růst a prosperita společnosti. Oblíbené přísloví totiž praví – Když se daří všem lidem, daří se i Tobě.
Změna evidence a chodu agentury
Jsem velký zastánce zjednodušování. Nemáme rádi složité reporty, tabulky, evidenci. Vše musí jít jednoduše, aby se lidé soustředili na reálnou práci a ne na její evidenci. Protože jsme ještě malá firma, tak byly příjmy a náklady vedené dohromady.
Postupně ale vše začínáme řídit z pohledu oddělení, na což navázal i motivační program. Jednoduše řečeno máme Vývoj, Marketing, Provoz. Cílem je rozdělit všechny činnosti, ale i příjmy a náklady do těchto třech škatulek. Pro vás, kdo máte již větší firmu, tak je to jistě samozřejmost, ale zavést toto u malé rostoucí společnosti je velká výzva.
První skoky v novém roce
Teď již velmi stručné shrnutí, co nás potkalo a ještě potká v novém roce v prvním pololetí.
- Dostat správné lidi do autobusu :D. Prostě stále hledáme skvělé lidi.
- Změna firemní prezentace a její zjednodušení.
- Stabilizace provozu (marketing, vývoj, obchod, chod kanceláří)
- Hledání toho v čem budeme úplně nejlepší.
Čtvrtý bod je přitom asi největší výzvou. Zřejmě z toho vykristalizuje úplně nový produkt, nebo služba. Pokud tento bod plně nechápete, doporučuji výše zmíněnou knihu.
Na závěr bych určitě chtěl poděkovat všem, kteří se na proměně společnosti podílejí. Není to vůbec jednoduchá věc udělat z dobré firmy skvělou. Nebo ano?
To uvidíte v dalším článku.