Malé a střední firmy mají dnes s marketingem mnohem více práce, než měli před deseti nebo dokonce ještě před pěti lety. Obsloužit všechny marketingové kanály a komunikovat se zákazníky všude kde je třeba, může být a je pro většinu firem obtížné. Jak se ale bude dělat marketing za dalších pět nebo deset let? Změna bude zcela zásadní.
Dobrou zprávou je, že budoucnost marketingu je ve znamení přesnějšího cílení, lépe investovaných peněz, jednoduchosti a snížení časové náročnosti. Výrazně také ubude tlak na zvyšování znalostí, protože technika zpracuje informace za vás.
Špatnou zprávou je, že většina firem se k těmto změnám nedoklopýtá. Počet živnostníků a malých firem se bude snižovat. Díky tomu, že velkou část agendy sebere technika, zmizí také desítky tisíc pracovních míst specialistů na marketing, které vznikly teprve před pár lety. A důvod? No přeci A.I..
Umělá inteligence (artificial intelligence) nahrazuje již dnes právníky, dělníky, nebo skladníky. Zasahuje však i do dalších oborů, kde dříve kralovali pouze nejlepší z nejlepších. Příkladem může být souboj, který se odehrál 30. ledna mezi 4 nejlepšími hráči pokeru a umělou inteligencí Libratus. Poker – konkrétně No-Limit Texas Hol’dem je, podobně jako marketing, zpracovávání neúplných či dokonce soupeři uměle zmanipulovaných informací.
Libratus však s přehledem vyhrál a je otázka, jak na toto zareagují tolik oblíbené platformy pro hráče jako je například Poker stars. Bude zapotřebí, aby zajistili hráčům jistotu, že hrají se skutečnými lidmi. Umělá inteligence prostě zvládá zpracovávat neúplné informace statisticky lépe, než tým specialistů. Pojďme ale zpátky k reklamě, která je však z podstaty velmi podobná zpracovávaním informací.
Oproti předchozím rokům, kdy jste řešili letáky, tisk a když jste měli kliků tak i rádiovou reklamu, se toho za posledních deset let hodně změnilo. Nejdříve se řešili firemní zápisy v katalozích, pak vlastní webové stránky, později přibylo řešení výsledků vyhledávání a “seo optimalizace”, následně jste začali řešit PPC, e-mailing, aktualizovaný obsah na webu, zbožové srovnávače…
A aby toho nebylo málo, přiřítil se Mark Zuckerberg s Facebookem. K tomu máme Twittery, Instagramy a kde jakou specializovanou mobilní aplikaci. Vážně nezávidím lidem, kteří s tím vším dnes začínají. Pokud nemáte stovky tisíc na investice do specialistů (na první rok) jste odsouzeni absolvovat kolečko studování a zkoušení, které vám zabere přibližně dva roky. Je toho prostě hoódně a neděláte celý den jenom marketing, že jo.
Za pět až deset let již tohle řešit nebudete. Pomineme-li fakt politických změn, tak veškerá placená inzerce se nám podstatně zjednodušší. Nedokáži říci, zda bude levnější (to asi ne) ale třeba PPC v Adwords nebo na Facebooku si budete moci nastavit na pár kliknutí. Žádné složité vytváření inzerátů, žádná analýza klíčových slov, tuhle práci udělá umělá inteligence za vás.
Proč byste to také měli dělat vy, když již dnes umí robot napsat čtivé krátké slogany a inzeráty. Je schopen vytvořit kampaně, vybrat vhodný obrázek a díky big datům i zjistit, které inzeráty na podobný sortiment jsou nejúspěšnější a podle nich upravit ty vaše. Vy v podstatě jen nastavíte rozpočet, cílovou stránku a pár základních metrik. Jo, a zrušíte spolupráci s agenturou, která vás stojí 5 až 20 tisíc měsíčně.
Co na tom, že robot nastaví reklamu jen na 70 – 80 % efektivity. Pro většinu firem to bude stále efektivnější řešení a ruku na srdce – i většina specialistů nevytáhne z reklam maximum. Ze specialistů se udrží jen opravdoví profíci o které se poperou velké firmy, nebo budou dělat svou práci pro radost.
Na podobném principu se promění i práce s obsahem – vytváření textů i optimalizace pro vyhledávače. S nástupem mobilních internetů se blíží doba, kdy Google jednoduše sesekne výsledky vyhledávání ještě více než je tomu dnes. Proč by měl Google jako soukromá firma zobrazovat 20 stránek obsahu výsledků vyhledávání, když si 99% lidí prohlédne maximálně první tři stránky. Navíc je třeba filtrovat i fakenews a tak umělá inteligence určitě výsledky vyhledávání protřídí.
Důležitou metou bude mobilní reklama, která bude výrazně přístupnější pro lokální a personalizovaný marketing. Tento zdroj příjmů zatím mobilním operátorům tak trochu uniká a je jen otázkou času, kdy jej jako reklamní kanál lépe zpřístupní firmám.
Za deset let pravděpodobně nebudete řešit analýzu klíčových slov pro Adwords a je velmi pravděpodobné, že si nebudete vytvářet placené inzeráty na Facebooku. I velkou část reklamací nebo dotazů zákazníků vyřeší umělá inteligence nahrazující zákaznickou podporu. Pokud se zadaří, začnou významější roli hrát i nástroje pro virtuální realitu. Jejich nástup však můžeme očekávat spíše později.
Stále však budete muset vytvářet kvalitní obsah zdarma.