Známý ksichtík z obrázku asi netřeba představovat. Představíme si ale pojem hodnotový marketing, který Steve Jobs a Apple výborně uplatnil při vytváření produktů i pro dosažení nevídaného úspěchu firmy. Shrneme si také základní výhody, proč hodnotový marketing upřednostnit.
Co se dozvíte:
- Co je hodnotový marketing
- Co vám přináší
- Jak jej pustit do svého života
Co je hodnotový marketing
Hodnotový marketing má i svou stránku na wikipedii. Já jej však považuji ještě za něco mnohem hlubšího, než jen hledání hodnoty pro zákazníka a její prezentaci veřejnosti.
“Nemyslíte-li na zákazníka, nemyslíte vůbec.”
Hodnotový marketing vás vrací vždy zpět k poslání společnosti. Ne každá společnost má za cíl nějaké vznešené cíle, nemyslí nutně zeleně a nemá chuť zachránit planetu. To ovšem neznamená, že by její marketing nemohl odrážet poslání, které si stanovila.
- Pro Fantu to bude poslání hledání nových způsobů zábavy “Bavte se s přáteli”.
- Pro tabákový průmysl to může být “Objevování výjimečných okamžiků”.
(Pozn. nejsem podporovatel ani jednoho z produktů, pouze ukazuji, že poslání může mít každá společnost.)
Jinak řečeno, hodnotový marketing vás vždy uzemní a vrátí ke kořenům. To přináší celou řadu výhod, které můžeme shrnout do jednotlivých bodů.
Co přináší hodnotový marketing
- Zjednodušení marketingu
- Úsporu nákladů
- Staví do popředí srdce / selský rozum namísto čísel
- Loajalitu zákazníků
- Sounáležitost uvnitř firmy
- Udržitelnost firmy
ZJEDNODUŠENÍ MARKETINGU
Za posledních deset let se stal marketing o dost složitější, než jak si ho většina lidí představuje. Existuje řada platforem, analytických a marketingových či komunikačních nástrojů.
Tři příklady:
- Sociální sítě (Facebook, Google +, LinkedIn, Twitter, Instagram, Youtube)
- Webové stránky (optimalizace pro prohlížeče, tablet, mobil, stolní pc, televizní aplikace…)
- Komunikace (web, chat, whatsapp, messenger, e-mail, telefon, skype)
A to jsem u každé vyjmenoval jen základ. Proto je potřeba vrátit se zpět k poslání firmy. Ta určí, co je pro firmu prioritní a uvede to do souladu s jejími zákazníky. Fanta bude potřebovat sociální sítě, zatímco právní kancelář bude potřebovat kvalitně zpracovanou on-line poradnu a dobré využití komunikačních nástrojů.
Poslání pak ukazuje i to, jak bude vypadat váš produkt, design a grafika webu. Usnadní tvorbu reklamních sloganů a tak podobně.
SELSKÝ ROZUM MÍSTO ČÍSEL
Díky hodnotovému marketingu také zjednodušíte rozhodovací procesy. Nepotřebujete k rozhodnutí zda něco ne/dělat milion reportů, deset průzkumů trhu a přesné rozpočty kampaní.
Sedí vás v kanceláři několik a dohromady určitě tušíte, co je dobré pro zákazníka a co je dobré pro společnost. Je to v souladu s posláním, nebo to naši pozornost strhává jiným směrem?
Čísla vám to samozřejmě mají potvrdit, není však na místě jim bezmezně věřit a obětovat veškerou kreativitu a osobitost. Pokud by totiž měla čísla vždy pravdu, nakonec budeme dělat všichni úplně to stejné.
LOAJALITA ZÁKAZNÍKŮ
Získat zákazníka jednou a pak si jej udržet díky tomu, že bude věřit vám i vaším produktům, je nejlepší cesta k úspěchu. Jedině pokud je vaše poslání a jeho hodnoty na stejné vlně, může z toho vzejít skutečně dlouhodobý vztah. Tak proč mu místo výhod a čísel jako první nesdělit vaše hodnoty a poslání?
SOUNÁLEŽITOST TÝMU
Pokud tým věří tomu, co dělá, může dosáhnout zajímavých výsledků a najít nová neotřelá řešení. K těm je potřeba velká sebedůvěra. Obecně se lépe naplňuje poslání, než plán prodeje.
UDRŽITELNOST PODNIKÁNÍ
Pokud firma nerespektuje své poslání, dříve či později se dostane do problémů. Marketing je přitom pojítkem mezi firmou, zákazníky i novými zaměstnanci. Pokud v marketingu nekomunikujete hodnoty a poslání, naberete špatné zaměstnance, přilákáte zákazníky kteří u vás nevydrží a tak dále.
ÚSPORA NÁKLADŮ
Získat loajální zákazníky vám přinese významné úspory. Stejně tak pokud najmete díky lepšímu sdělení ty správné lidi do svého týmu. Hodnotový marketing vám také pomůže zrevidovat a zredukovat množství činností, které se v průběhu let nabalují. Odstraní zbytečné porady, reporty a usnadní rozhodnutí. Větší zisk vás nemine.
Jak jej pustit do svého života?
Jednoduše! Věřte více svým zásadám. Pokud nemáte poslání, ale jen cíle, vraťte se ke kořenům a vytvořte jej. U větších firem to může být problém, ale proškrtejte procesy a nepotřebné činnosti. Pokud jste bezradní, využijte k tomu firemní data, na která uplatníte paretovo pravidlo. Uvidíte, že se všem v týmu bude lépe dýchat a vy porostete s novou energií.