+420 737 913 277 (Po-Čt 7.30-18.00)
Dávám energii a svěží vítr projektům, které stojí za to tvořit. Samuel Hornek
hhh13-tEMU4lzAL0w-unsplash

Proč a co dělat s odkladači a nestíhači v týmu

17.12 2020 Žádný komentář

Všichni, kdo jste někdy vedli lidi jste to určitě taky zažili. Třetí porada po sobě a Karel (v tomto příběhu opravdu fiktivní jméno) opět nestihl dodat tu analýzu, kterou už vám měsíc slibuje. Štve to vás, štve to jeho a ostatní lidi na poradě to už nudí. Vzniká taková divná nálada…

Jak to řešit?

Začněte s PROČ

Knihu Simona Sinka teď nemám na mysli, i když je opravdu výborná. I zde je dobré zkusit se nejdřív udržet a neseřvat Karla na tři doby. Nejlépe zde platí oblíbené pravidlo 3 X proč. Vyptejte se na důvody, ale neudělejte základní chybu že se necháte opít první odpovědí. Ta zpravidla jen shrnuje jen to, že neměl Karel čas. Proč ho neměl? Proč potřeboval zrovna dodělat práci pro Martina? Proč to mělo vyšší prioritu než 3x odložený úkol? Můžete se dozvědět řadu věcí.

  • Karel neměl svůj měsíc.
  • Martin opravdu potřeboval pomoc.
  • Karlovi se narodilo dítě a je 3 týdny v lihu.
  • Karel je “méně chápavý”
  • Jiné…

Na základě toho vyvoďte závěry a navrhněte skutečné řešení.

Většina firem to NEŘEŠÍ

Budete se divit, ale píšu to proto, že většina lidí v managementu toto nedokáže efektivně řešit. Respektive to neřeší. Sám se tyhle věci stále učím. Pravda je, že pokud to nebudete eskalovat vy, tak nikdo. Nejčastěji se dozvím, že za Karla není jednoduché někoho najít. Je to možné. Ovšem na Karla čeká Zuzka, Martin, Honza a co si budeme povídat, Evě už z něj vyběhne vráska na čele jen ho slyší promluvit.

Dokážete si vypočítat hodnotu:

a) když bude někdo z týmu demotivovaný a odejde.

b) cenu ušlých příležitostí, když se čeká na Karla.

c) minuty a hodiny, kdy řešíte stále dokola to stejné.

d) poklesu produktivity ostatních v týmu.

Pravda je, že Karel nakonec stejně pravděpodobně odejde, pokud mu nepomůžete, nebo nezmění pozici. Demotivovaný tým ale dohromady jen tak nedáte. Neřešit to znamená, že si podřezáváte větev sám pod sebou. Možná řežete přímo kmen na kterém stojí celá firma. Chránit slabý článek může být užitečné, ale nesmí to poškozovat ostatní členy týmu, ani to být pouze záminka pro to, abyste nečelili svému “strachu” z konfliktu, který vznikne.

Chápu to, pokud nejste masochista, tak řešit tohle otevřeně a co nejdříve je fakt nepříjemné. Takzvaně je to mimo komfortní zónu. Mnohem pohodlnější je počkat a mrmlat na Karla spolu s ostatními. Ale zkuste to. Uvidíte, že osobnostně hodně vyrostete a naučíte se něco o sobě.

A jak to řeším já?

Přiznávám se, taky občas zbytečně vyčkávám. Prošel jsem si fáze od toho, že jsem to ještě jako mládě neřešil, přes ostré konflitkty a rychlé vyhazovy až po to, že jsem zkoušel pro takového Karla neustále hledat ideální pozici, jinou pozici a povídal si s ním o jeho psychických bolístkách. V současnosti jsem došel k poznání, že lidem má občas smysl dát šanci, ale málokdy se vyplatí jim dávat šanci opakovaně. Buď to funguje hned, nebo ne. Nemá smysl čekat 3 měsíce. Firmu to stojí jen náklady a Karel může dávno zazářit někde jinde, kde mu to lépe sedne.

Zavedl jsem si pro sebe “pravidlo 3x A DOST!”, které uplatňuji i v životě. Taky jsem se naučil, že se nevyplácí otálet.

Je to jednoduchá matematika. Průměrňáků, odkladačů najdete do firmy vždy dostatek. Ale super dříčů je jako šafránu a pokud jej Karel zdemotivuje (na což stačí klidně ty 3 týdny) už jiného dříče nenajdete.

Myslete na energii lidí, kteří mají zápal. Tu živte. Nedělejte to naopak, neživte lidi bez zápalu energií lidí, kteří ji mají. Je to drahá sranda.

Budu rád, když se podělíte o své postřehy.

Líbil se vám tento článek? Sdílejte ho na sociálních sítích!
Facebook komentáře

Zapojte se do diskuse!

Napište komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

*