Email marketing hodně lidí zavrhuje. Ve skutečnosti je to prokazatelně jeden z nelepších reklamních nástrojů na internetu. Většina firem ho ale používá špatně a neefektivně. Je jasné, že si pak myslí, že emailing nefunguje. Když se naučíte jak a s kterou službou zajistit rozesílání emailů, je vaše cesta k úspěchu v online podnikání otevřená. Přečtete si, jak může rozesílat emaily i malá firma.
Proč restaurace nekomunikuje se zákazníky emailem?
Email marketing používá většina velkých firem. Jen málo menších firem a živnostníků si uvědomuje, že i oni mají a mohou využít vlastní databázi kontaktů. Vytvořit databázi kontaktů může i malý podnik, restaurace nebo kadeřnictví. Je jen na vás, jakou speciální akci vymyslíte pro návštěvníky, kteří vám poskytnou email. Záminka může být například průzkum trhu nebo zasílání speciálních akcí, slev a novinek. Emaily pak nemusíte rozesílat pomocí služby outlook. To by vám zabíralo moc času. Využijte služeb jedné z profesionálních firem, které jsou na trhu (věnujeme jim pozornost na závěr článku).
Rada a pomoc na začátek = nenabízet, ale dávat
Je důležité si uvědomit jednu věc! Nedělejte newsletter jako velké firmy, dělají ho špatně a jejich způsob není pro menší firmu efektivní. Se zákazníky je důležité komunikovat po emailu pravidelně, ideálně jednou až dvakrát týdně. Co jim tak často nabídnete? Ideální způsob komunikace je nenabízet, ale dávat. Zákazníkovi poskytujte informace a vytvářejte tak záminky pro další komunikaci. Pokud bude restaurace zasílat každý druhý den pozvánku na polední menu, velmi rychle se stane, že zákazník přestane emaily otvírat. Ani slevy na zboží u vašeho eshopu zákazníka nijak neochromí. Je důležité proložit nabídky zboží a služeb informacemi.
“Restaurace může poslat recept nebo srovnání dvou vín, které jsou v nabídce a v závěru nezapomene pozvat na ochutnávku vína nebo porovnání kuchařského umění s profesionálním kuchařem (podle stejného receptu). Kadeřnictví může zaslat zajímavý článek o péči o vlasy, typ na účes za 5 minut nebo srovnání dvou barev podle kvality – v závěru emailu nezapomene dodat, že profesionálně poradí, jak se starat právě o váš typ vlasů. Eshop může porovnávat produkty a psát recenze – jistě Vás už napadají další možnosti.“
Jak začít s hromadným rozesíláním emailů
Hromadné rozeslání emailů je skutečná věda. Určitě nesmíte vynechat některé základní kroky, které zde uvádím. Nikdy nevyužívejte nabídek firem, které nabízejí rozesílání na vlastní databázi. V praxi to totiž funguje tak, že taková firma zaplatí čtenářům emailů část vašich peněz za jeho přečtení. Jediné, co vám takováto spolupráce přinese, je návštěvnost webové stránky. Návštěvnost bez konverze je k ničemu a z dlouhodobého hlediska je tato činnost bezvýznamná.
Tyto části jsou nejdůležitější:
- Sběr kontaktů – vlastní databáze
- Segmentace zákazníků
- Profesionální šablona
- Nesmí chybět výzva k akci (CTA)
- Aktivní a správné odkazy
- Kontrola překlepů a test před rozesláním
- Hromadné rozeslání
- Měření a plánování
Služby pro hromadné rozesílání emailů
Většina známých a zkušených podnikatelů využívá v Čechách jednu ze dvou služeb- Smartemailing nebo MailChimp. Jsou i jiné, ale tyto jsou skutečně nejoblíbenější.
Smartemailing.cz
Firmu Smartemailing vlastní a provozuje David Kirš. Jedná se o velice kvalitní českou službu, která má jednoduché a intuitivní ovládání. V prosinci 2012 rozeslali 25 milionů emailů na legální databáze klientů (žádný spam). Co oceňuji jako velkou výhodu pro malé firmy je možnost vyzkoušení na týden zdarma a také novinku – účet 0- 500 kontaktů pro opravdu malé podnikání. Takový účet se vyplatí i hodinovému manželovi na maloměstě. Mají ochotnou a spolehlivou podporu na telefonu. Velkou výhodou jsou docela pravidelné webináře, které jsou stručné, jasné, přehledné.
MailChimp
Velmi dobrá služba, ale pro malou firmu nebo začínajícího marketéra docela nepřehledná. Velmi dobré srovnání MailChimp se službou smartemailing napsal na svém blogu Jan Kvasnička. Nebudu zde tedy opakovat to, co je zřejmé z jeho článku. Ve zkratce vyplývá i z jeho zkušenosti, že Smartemailing.cz je přehlednější s lepším ovládáním. Pro laika, který význam direct emailu teprve objevil, je podstatně rychlejší naučit se pracovat s tímto systémem. A nám jde především o čas a jednoduchost.
Email Academy Vám otvírá cestu k úspěšnému mailingu
Na závěr ještě jedna důležitá věc. Tým Davida Kirše připravil nový studijní program Email Academy Premium, který Vás naučí jak začít vydělávat na své emailové databázi opravdové peníze. Registrace je zdarma a od 11.3. pro vás budou připravena výuková videa zdarma, která Vás přesvědčí, že David je profesionál. Kurz je takto výhodný právě proto, že autor kurzu je majitelem smartemailing a tak je pro něj zásadní naučit vás, jak emaling využívat. „V celku rozumný a chytrý tah“. Právě teď je nevyšší čas se do kurzu zdarma registrovat.
„Nejdříve je potřeba se naučit, o čem píšeš, potom je třeba se naučit psát. Na oboje padne celý život.“ – Hemingway Ernest
Nebyly by ještě nějaké další tipy na aplikace podobné Mailchimpu nebo SmartEmailingu? Idálně s českým prostředím. Díky
Jediná dobrá služba s českým prostředím je momentálně opravdu smartemailing.cz
Kromě jejich blogu a email akademie, které je pro uživatele do jisté míry zdarma, bych rozhodně doporučil ebook včeliště o email marketingu http://www.vceliste.cz/publikujeme/
Sám připravuji publikaci výsledků email marketingu a budování vlastní databáze, ale ta nevyjde dříve než koncem dubna.
Krom výše zmíněného jsem našel ještě jeden tip: http://www.ecomail.cz
Je to vlastně česká obdoba Mailchimpu. O něco levnější. Plus třeba screenshoty ze seznamu, centrum.cz apod.
Zároveň tam mají integrovaný google analytics a facebook insights…
tento článek není radou nebo srovnáním ale pouhopouhá reklama, autor to v komentáři jenom dokazuje.
Dobrý den,
nerozumím, proč by článek nemohl být zároveň rada i reklama. Ono drtivá většina článků je reklama, jinak by je přeci lidé nepsali.
Buď propagujete sebe a svůj projekt nebo někoho jiného, ale podstata je vždy stejná.
E-mail marketing sice pomalu pozbývá na účinnosti, ale to všechny reklamní kanály. Stále jde o nástroj komunikace s nejvyšším ROI a nízkým vstupním kapitálem pro začátek. Jak ho využijete je čistě na vás.
Samuel