+420 737 913 277 (Po-Čt 7.30-18.00)
Podnikání na internetu

Blíží se konec Marka Zuckerberga?

Ve Facebooku se objevila velká trhlina. Tedy – není to trhlina pro uživatele, ale pro podnikatele, kteří měli Facebook donedávna jako jeden z nejlepších zdrojů trafiku – návštěvnosti. Účet na Facebooku si tedy ještě nerušte, ale podívejme se, s jakou změnou se budeme muset v Čechách vypořádat.

Mark Zuckerberg nestihl zareagovat

Těžko říct, zda Mark Zuckerberg nestihl zareagovat, nebo prostě jen nic nevymyslel, pravdou ale je, že pro většinu obchodníků se Facebook stává málo výdělečným kanálem. Týká se to hlavně východních trhů, kam však bohužel můžeme řadit i Česko, protože z hlediska nákupního chování uživatelů jsme tu o nějakých 5 let pozadu. To je právě důvod, proč se přestává Facebook vyplácet, a je nutné na to zareagovat.

Facebook má nejvíce uživatelů, co kdy měl – 1,5 miliardy účtů, což je fakt rachota. Jenže: pokud nemáte velkou brandovou firmu, stává se pro vás celkem neefektivním kanálem na prodej. Ptáte se proč, když to byl doteď zlatý důl?

Reklamu kazí mobilní uživatelé

Screen-Shot-2016-04-04-at-6.58.32-AM-800x400
Zdroj: comScore

Internetoví uživatelé hromadně přecházejí na mobilní internet a mobilní aplikace. 80 % času stráveného na Facebooku (a asi celkově na internetu) jsou právě mobilní uživatelé. To jsou taková ta rychlá mrknutí na Facebook, když jedete tramvají, máte sváču, stojíte v koloně, nebo když tlačíte své myšlenky kupředu na záchodě. Jenže jsou to taky chvíle, kdy je vám nějaká reklama absolutně šumák, snad kromě on-line her, které paří kdekdo jak v práci, tak na záchodě.

Tohle by ještě nebylo tak špatné, protože si asi říkáte, že lidé na mobilech stejně na tu reklamu kliknou – a je to trefa, lidi opravdu klikají, jenže

  1. na mobilu nejsou zvyklí nakupovat,
  2. podnikatelé nemají tak dobře responzivní weby,
  3. narostl počet inzerentů.

V Čechách na mobilu moc nenakupujeme

Bohužel se svět pořád dělí na východ a západ. Zatímco v západních zemích jsou platby on-line a mobilem naprosto přirozenou součástí denního (rutinního) života, tady je to ještě pořád v plenkách.

Ruku na srdce – nákupy na internetu tu frčí teprve pár let. Když se kouknu do systému, většina lidí platí buď „převodem“, nebo „on-line převodem“. Jsou to sice úkony, které lze provést přes mobil, ale lidé jsou líní, je to trochu diskomfortní. A je tu další zádrhel.

Podnikatelé nemají vyladěné weby

Responzivní weby již jsou dnes standardem, ale je to spíš responzibilita na přečtení obsahu než na vykonání potřeby, ehm objednávky. Když si zkusím na mobilu někde naklikat objednávku, kolikrát mě ten prodejní proces natolik zdeptá, že ani nenakoupím. Někdy i radši koupím stejné zboží za vyšší cenu někde, kde se mi nakupuje lehce a intuitivně (jenže takové weby mají jen větší firmy). Já jsem ale trochu počítačově zdatný – a ještě mám profesionální deformaci hodnotit věci, na které běžně člověk peče.

Běžný uživatel ale tolik zkušeností nemá, takže jednoduše nenakoupí. Na průzkumu on-line dovedností (článek s výsledky zde) pomocí jednoduchého testu (zde) jsem zjistil, že internet vcelku dobře ovládá nějakých 34 % uživatelů. Dnes mám data od deseti tisíc respondentů – a výsledek je stále stejný.

A to je právě ta potíž. Když chce méně zdatný uživatel nakoupit, udělá to na stolním PC či notebooku (to zvládne hravě). Když na mobilu vidí nějakou čupr reklamu, tak sice klikne, ale zdaleka už nenakoupí v takové míře. A pokud nákup odloží na později, je obtížné ho přesvědčit, nebo zboží koupí někde jinde.

Mobilní uživatelé ztěžují podnikateli činnost také tím, že je kladen větší důraz na remarketing. Dokud si totiž člověk seděl hezky u stolního PC, krásně se na něj cílilo. Jenže dnes má uživatel stolní PC a mobilní telefon (smartphone) a tablet a hodinky s vodotryskem (smartwatch), takže vlastně máte práci a přemýšlení navíc, ale zákazníků pořád stejně.

Více inzerentů

Na Facebooku je skvělé, že byl jednoduše ovladatelný, reklamy snadno nastavitelné – a hlavně byl donedávna o hodně levnější než ostatní kanály. Přitom zde byla možnost oslovit obrovskou masu lidí. Byly časy, kdy jsme na jeden z projektů dostali i přes 150 tisíc lidí jen z Facebooku během jediného měsíce.

Dokonce jsme měli kliknutí i za 8 haléřů nebo jeden získaný kontakt na odběratele za haléřů 80 (jo, to byly časy). Dnes je na Facebooku méně lidí schopných udělat konverzi, přitom je zde více inzerentů. Zatím je to ještě stále levnější kanál než většina ostatních, ale myslím, že do jednoho roku bude celkem jedno, zda inzerujete na Googlu, Seznamu, Facebooku nebo si koupíte billboard u silnice.

Bit je hlavně výkonnostní marketing

Toto je potíž hlavně pro malé hráče na českém rybníčku; velkým korporacím to nijak neublíží, protože využívají mnoho kanálů, včetně off-line marketingových aktivit a marketingové oddělení, kde to poladí. Biti jsou hlavně lidi, kteří měli Facebook jako výkonnostní zdroj návštěvnosti (zaměřeno na prodej) a nemají znalosti nebo kapitál na dobře udělaný responzivní web.

Vzniká hluchý prostor

Rád bych řekl, že tento jev je krátkodobý a dočasný. Jeho nástup sleduji od podzimu a plně se projevil možná po Vánocích, když lidé dostali nové chytré telefony, kdo ví. Prostě je to tak, že technologie pádí kupředu rychleji, než jsme schopni se jim přizpůsobit. Takže nějakých 70 % populace je lehce nestíhá.

Samozřejmě se lidi naučí platit na mobilu celkem rychle. Podnikatelé si své weby taky vyladí, ale může to trvat třeba rok.

Zachrání to Messenger?

Facebook se na trendy snaží reagovat poměrně rychle a pružně zavádí nové reklamní formáty, opravdu na nich maká (Canvas, předvyplněné formuláře, super cool videa, Instant Articles). Jenže je pozadu s integrací plateb pomocí Messengeru. Je to vcelku logický plánovaný krok, i když je otázka, jak to propojí s propagací na Facebooku (ale na mobilech asi snadno). Každopádně myšlenka usnadnit platby (a konverze celkově) na mobilu je u vývojářů Facebooku patrná. Je tedy vidět, že to je věc, která se řeší, protože současný stav není úplně super. Obzvlášť na rozvíjejících se trzích (někde jsou pozadu ještě víc). Věřím, že se to brzy projeví, ale v Čechách máme novinky se zpožděním.

Čím vyplnit hluchý prostor?

Asi se ptáte, čím vyplnit hluchý prostor, respektive pokles prodejů z Facebooku. Pokud nepřijde nějaká superrychlá novinka, což se nestává tak často a rychle (i Facebook jsme přijímali pár let), tak máme jen dva účinnější a levnější nástroje:

  1. e-mail marketing,
  2. kvalitní obsah.

E-mail marketing sice také strmě padá v účinnosti, ale pořád jde o nejúčinnější komunikační nástroj směrem k zákazníkovi. Jsou dva hlavní důvody, proč jej doporučuji. Jednak se k e-mailu můžete vrátit, i když ho smažete; k reklamě na internetu (včetně Facebooku) se můžete vrátit jen těžko, pokud ji neuložíte, což většina lidí ani neví, že lze. E-mail marketing se dá skvěle propojit s ostatními aktivitami. Je to takové lepidlo na internetu, které to všechno pojí dohromady. Lidé sice e-maily otvírají méně (protože jich chodí celkově více), ale pořád platí, že

  • e-mail marketing má největší ROI,
  • na e-mailu tráví lidé nejvíce času.

Kvalitní obsah

Opět se bude vracet do popředí kvalitní obsah a péče o jeho kvalitu. Nutnost zvýšit jeho objem oproti konkurenci bude patrná v nadcházejícím období.

  • Pokud chcete mít otvírané e-maily, potřebujete kvalitní obsah.
  • Pokud chcete mít návštěvníky z vyhledávačů, potřebujete kvalitní obsah.
  • Pokud chcete přirozenou návštěvnost z Facebooku, potřebujete kvalitní obsah.

Prostě potřebujete dlouhodobě fungující marketing postavený na tvorbě vlastní komunity. Facebook využijete jako zdroj první návštěvnosti, pak získáte pozornost díky kvalitnímu obsahu na responzivním webu, následně získáte e-mailový kontakt. To proto, aby se k vám uživatel vrátil, i když používá více zařízení a ještě si vás nepamatuje natolik, aby hledal přímo vaši webovou stránku.

No a to je celé kouzlo. Výhoda této strategie je ta, že je opravdu, opravdu tím nejlevnějším, co lze na internetu dnes dělat. Zvládne to začátečník a může vydělávat celkem rychle hotové peníze.

Ostatně, o tom je celá Progress Academy i s bonusy.

Prostě vydělávejte peníze s co nejnižšími náklady, dokud to jde, než vyrostete a budete mít chechtáky na ty boardy u silnice :)).

A jestli se vám článek líbil, tak si kupte On-line zisky; jsou za pár peněz a najdete tam mnohem více cenných informací, které vám vydělají peníze a něčemu vás naučí.

Líbil se vám tento článek? Sdílejte ho na sociálních sítích!
Facebook komentáře

Zapojte se do diskuse!

Napište komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

*