+420 737 913 277 (Po-Čt 7.30-18.00)
Run to success

Berte je konečně jako partnery

12.5 2016 2 Komentáře

Ve škole nás nutí přemýšlet v zajetých konceptech. V kolejích, které pak brzdí celou společnost v rozvoji. To platí i o podnikání, které většina lidí vnímá jako naprosto zásadní vybočení ze stereotypu. Ne tak já. Podnikatelé mají také celou řadu zajetých konceptů, které se jen těžko mění.

Příkladem může být vztah se zákazníky

Už na škole nás učí rozdělovat lidi na zaměstnance, vedoucí a zákazníky. Podnikatel je zde brán vlastně jako vedoucí, který má více svobod a pravomocí v rozhodování. Toto je všeobecně zažitý model, z kterého vychází způsob komunikace a prezentace, která nám má zajistit zákazníky. Co když je to ale všechno jinak?

Co když zaměstnanci nejsou zaměstnanci? A co když zákazníci nejsou zákazníci? Zní to absurdně? Ne, absurdní je rozdělení lidí na zaměstnance, vedoucí a zákazníky firmy. Je totiž jedna skupina lidí, do které spadají všechny zúčastněné strany.

Obchodní partner

Zaměstnanec není váš zaměstnanec. Je to obchodní partner, který s vámi směňuje své dovednosti a svůj čas a dostává za to nejen plat, ale i smysluplnou práci, která má odpovídat jeho dovednostem i osobním preferencím.

Kdyby byli lidé pouze zaměstnanci (a že část z nich opravdu je), v nedaleké budoucnosti by je všechny nahradili roboti. To, že k vám někdo chodí do práce, není nic jiného než obchod. Momentálně hraje do karet zaběhnutým konceptům jen fakt, že si to lidé (zaměstnanci) ještě neuvědomili.

Zákazník jako obchodní partner

Totéž platí u zákazníků. Dnes je hanlivě nazýváme spotřebiteli, jako by jedinou definicí člověka byla výše jeho měsíční útraty a platu – který potvrzuje status většího spotřebitele. Ale tak to vůbec není.

Podnikatelé i nadnárodní firmy potřebují zákazníky. Je to právě zákazník, který – až si to uvědomí – bude moci správně obchodovat. Ptáte se, co obchoduje „spotřebitel“? Není to jeho plat, není to zdaleka ani jeho čas (někde své peníze i čas stejně proinvestuje). Zákazník obchoduje hlavně své rozhodnutí. Rozhoduje se, u koho své peníze investuje. Toto rozhodnutí má největší hodnotu – a právě proto firmy rvou do reklamy miliardy a miliardy, jen aby toto rozhodnutí ovlivnily.

To ale není udržitelný rozvoj. Sdílená ekonomika nemůže dlouhodobě uspět na základě poptávky vytvořené manipulací a vypůjčenými penězi. A opakující se cykly finančních krizí nám to v pravidelných intervalech (stále častějších) připomínají.

Přitom stačí brát své zaměstnance a zákazníky jako obchodní partnery – a vše se změní.

Co získáte tímto přístupem?

Asi se ptáte, co by vám tento zásadní posun v myšlení přinesl.

  • Přinesl by vám zjednodušení fungování celé firmy.
  • Snazší prezentace. Nesnažíte se získat spotřebitele nebo zaměstnance, ale loajálního obchodního partnera.
  • Levnější marketing. Marketing vás bude stát méně a méně – obchodní partneři se zpravidla získávají osobním doporučením.
  • Větší trh. Když nemáte omezené škatulky – máte neomezené možnosti.
  • Výrazná odlišnost. Nikdo nechce být zaměstnanec a nikdo nechce být zákazník. A už vůbec ne spotřebitel.

Zamyslete se nad tím, protože ve výsledku vyděláte mnohem více. :)

Vytvořte ideální mikroklima

Vaší jedinou prací je vytvořit z vaší firmy vlastní ekosystém. Jako podnikatel nemáte šanci výrazně ovlivnit, jaké bude tržní prostředí na planetě za 5 let. Můžete však vytvořit vlastní ekosystém – mikroklima, ve kterém se bude lidem dobře žít a obchodovat.

Dobrým příkladem je třeba „Baťův“ Zlín, který měl tak lákavé mikroklima, že se sem sjížděli lidé z celé nově vzniklé republiky a stal se předmětem zkoumání mnoha západních i východních delegací.

Právě Baťa nenazýval nikdy své lidi zaměstnanci, nýbrž spolupracovníky. Věřte, že s komunismem to nemá nic společného. Toto myšlení má co do činění se sdílenou ekonomikou a udržitelným rozvojem – dnes můžeme říci zodpovědným kapitalismem. V budoucnu ho mezi firmami uvidíme stále častěji.

Můžeme ho začít vytvářet společně třeba díky programu Progress Academy, kde dávám účastníkům osobní podporu a další bonusy.

Líbil se vám tento článek? Sdílejte ho na sociálních sítích!
Facebook komentáře

Komentáře

  • Skvělý článek jako vždy. :)

    • Dobrý den, děkuji. To vždy potěší.

      Ty vaše weby by chtěli trochu poladit :)
      Alespoň dát na to dětské pojištění nějakou profesionální hlavičku a emotivní grafikou. Přeci jen, jde o děti.

      Ať se daří.

Napište komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

*