Podívejme se na souboj dvou podnikatelských titánů. Dva zcela rozdílné přístupy s velmi podobnými výsledky. Steve Jobs a Tomáš Baťa si nebyli moc podobní, přesto oba dobyli svět. Který přístup je vám sympatičtější?
Každý hledáme vzory. V poslední době je to čím dál důležitější, neboť lídrů, kterým by šlo o víc než jen o peníze a vlastní prospěch je čím dál méně. Vlastně je nevidíme téměř nikde. Srovnejme si dva velikány své doby, kteří už nejsou mezi námi, ale kteří navždy změnili dějiny i způsob, jakým lidé myslí, konají, podnikají. Je zřejmě shodou náhod, že se oba dožili pouze 56 let.
Tomáš Baťa (nar. 1876, zemřel 1932)
Československý podnikatel žil mezi roky 1876 a 1932, kdy tragicky zahynul (i se svým osobním pilotem) při letu v husté mlze.
Je znám jako zakladatel obuvnického impéria, které se ze Zlína rozšířilo do celého světa. Zavedl originální metody řízení výroby, vzdělávání, obchodu a motivace zaměstnanců. Zlínský závodní komplex měl ve své době hodnotu neuvěřitelných 950 milionů korun a jeho činnost zahrnovala celkem 35 oborů výroby, obchodu, dopravy, služeb a financí.
Tomáš Baťa vynikal především svým sociálním cítěním, které dokázal implementovat do kapitalistického řízení podniku. Dnes se tato forma podnikání nazývá zodpovědný kapitalismus.
Steve Jobs (nar. 1955, zemřel 2011)
Steve Jobs je známý především jako zakladatel a výkonný ředitel firmy Apple, kterou založil společně se Stevem Wozniakem v garáži svých adoptivních rodičů.
Založil také úspěšnou firmu NeXT a stal se jedním z nejznámějších osobností počítačového průmyslu. Pod jeho vedením se též proslavilo filmové studio Pixar, které koupil od George Lucase za pouhých 10 milionů dolarů a později prodal společnosti Disney za 7,4 miliardy dolarů.
Narodil se v roce 1955 a brzy byl adoptován Paulem a Clarou Jobsovými. V roce 2011 umírá na rakovinu jako jeden z nejbohatších a nejvýznamnějších lidí moderní historie.
_________________________________________________________________________________________________
I přesto, že oba podnikatelé byli ve své době nejvýraznějšími osobnostmi svých oborů a celého hospodářství, jejich přístup k životu se podstatně lišil. Zde uvádím pár zajímavých rozdílů.
Rozchody:
Tomáš – vyplatil tučné odstupné snoubence za neuskutečněnou svatbu.
Steve – s právníky oslavoval, že při rozvodu nedaroval své ženě téměř nic.
Cenová politika
Tomáš: Produkty musí být co nejlevnější, aby si je mohlo dovolit co nejvíce potřebných lidí.
Steve: Produkty musí patřit mezi špičku na trhu. Prodávají se za nejvyšší možnou cenu na trhu.
Financování projektů
Tomáš: Hospodařit je potřeba s minimálními náklady. (Proto Tomáš neváhá a sám chodí do závodní jídelny; nařídí to i všem vedoucím pracovníkům závodu. Vedoucím pracovníkům v USA nařizuje vykonávat dělnickou práci v době, kdy se pobočce nedaří.)
Jobs: Neváhá jít přemluvit svého kolegu, aby si šli přeparkovat Porsche tak, aby tento luxus neviděli investoři, od nichž chtěli dostat další peníze na rozvoj firmy.
Výroba produktů
Tomáš: Produkty je možné vyrobit levně a vyrábějí se i ze zbytků a odpadu vzniklém při výrobě. Legendární jsou Baťovy dřeváky, které začal vyrábět, když za války nebyl dostatek materiálu.
Jobs: Používají se jen ty nejlepší dostupné materiály, které jdou získat co nejlevněji.
Odměňování partnerů
Tomáš: Lidi, kteří mu na začátku a v těžkých časech pomáhají, odměňuje štědrým podílem ve firmě.
Steve: Lidi, kteří stáli u zrodu společnosti, neodměňuje stejně štědrým podílem.
Odměňování zaměstnanců
Tomáš: Zaměstnanci musí mít spoluúčast na zisku svých oddělení.
Steve: Zodpovědný kapitalismus příliš neřeší.
_____________________________________________________________________________________________________
V čem si naopak byli podobní?
Asi si říkáte, že srovnáváme nesrovnatelné – a je to pravda. Přece jen doby, kdy oba podnikatelé cholerické povahy podnikali, byly velmi odlišné. Oba však měli neuvěřitelnou energii a odhodlání pracovat na své myšlence. Dnes bychom je nazvali workoholiky.
- Společná pro ně byla také potřeba mít vše pod kontrolou – být účasten všech důležitých procesů ve firmě, což si většina manažerů dokáže jen těžko představit.
- Měli společnou schopnost vidět do budoucnosti a také schopnost vydržet extrémní tlak a stres v těžkých obdobích, které každou firmu v dlouhodobém horizontu potkávají.
Díky tomu vytvořili podnikatelská impéria, která jim jen těžko může někdo závidět, ale která dnes budí obdiv, úctu a respekt u ekonomů i ostatních podnikatelů.
Jestli něco neměli společného, tak je to sociální cítění a vztah ke svým spolupracovníkům. Steve byl znám svou až neurvalostí jak ke svým kolegům, tak ve svém osobním životě. Tomáš sice byl také tvrdý a náročný na své spolupracovníky, ale jeho smysl pro rodinu a sociální cítění bylo právě hlavním motorem, který mu umožnil najít zcela nové metody řízení podniku, vzdělávání i péče o své zaměstnance.
Ale pozor – Tomáš sice byl silně sociálně zaměřen, proti komunismu však tvrdě vystupoval, což se také podniku Baťa vymstilo při znárodnění.
Vezměte si příklad z obou
Příkladem a vzorem jsou nepochybně oba pánové. Mně osobně je sympatičtější sociální rozměr podnikání Tomáše Bati, kdy je cílem nejen profit podniku, ale také růst celé společnosti. Proslavily se také „Baťovy ceny“ a snaha o maximální zlevnění těch nejkvalitnějších produktů tak, aby se mohly dostat k co nejvíce lidem. Podobně vidím i garanci kvality a možnost výměny/vrácení zboží.
To, co potřebují, mají mít lidé možnost koupit co nejlevněji a v co nejlepší garantované kvalitě. Zároveň za takovou cenu, aby si koupeného produktu vážili a využili ho naplno. Přesně tak to dělám u projektů Rok změny i On-line zisky, které jsou dostupné téměř pro kohokoliv a mají přes 300 spokojených uživatelů.
U mě tedy rozhodně vede Tomáš. Jaké vzory uznáváte vy?