+420 737 913 277 (Po-Čt 7.30-18.00)
Processed with VSCOcam with m3 preset

6 rad začínajícím projektům

17.10 2016 Žádný komentář

Některé věci se prostě nemění. Třeba dotazy lidí, kteří píší o svých projektech. Někdy je to fakt těžké radit, když si to pak dotyčný udělá stejně podle sebe a vy jen plýtváte čas. Proto jsem sepsal pár bodů, na co by si měl člověk dát pozor, pokud se chystá vstoupit do divoké vody podnikání.

1) Základní průzkum vždy a všude

Ať děláte cokoliv, vždy si promyslete, jak byste mohli svou hypotézu jednoduše, levně a rychle ověřit. Jak to myslím? Všichni žijeme v bublině tvořené našimi zájmy, přáteli, rodinou, prací. Je jednoduché si začít myslet, že jste vymysleli projekt po kterém se budou moct všichni utlouct. Jenže to je názor na základě naší „ohnuté“ reality. Dokud si neověříme věci naživo, tak jen odhadujeme a zpravidla špatně.

Chci prodávat boty? No tak si zjistím, jaké se prodávají nejvíce, jaké velikosti, co vlastně zákazníci preferují. Zdá se to jako samozřejmost, ale ve skutečnosti to málokdo udělá. Spíš si řekne něco ve smyslu „bot se prodává jako kráva“ tak si taky ukrojím malinký kousek z koláče. Jenže realita může být, že lidi preferují nákup bot u Baťi a v nákupáku a u vás nakoupí tak malí zlomek, že to jsou jen drobky, z kterých se člověk nenají.

2) Buď vždy trochu skeptický

Nikdy se neptejte kominíka, jestli potřebujete vyčistit spalinové cesty. Nikdy se neptejte seo agentury, co je nejlepší udělat na vašem e-shopu. Respektive – ptejte se, ale berte to hodně s rezervou. Ono, nejen že se pravděpodobně pokusí vám prodat své služby, i kdyby ne – žijí také v nějaké bublině. Řada firem a specialistů se hrozně moc snaží, aby potvrdili svou potřebnost. Každý chce věřit tomu, že jeho práce dává smysl. Člověk co spravuje lidem kampaně na Facebooku si fakt většinou myslí, že ta jeho práce je hrozně důležitá, že jí dělá nejlíp a že vám dokáže pomoct…

Asi také dokáže, jen je otázka, jestli je to pro vás zrovna priorita.

3) Soustřeď se jen na 2 věci

Když projekt startujete, měli byste si určit prioritní body.  tři věci na kterých stojí vaše podnikání – folozofie. Může být jedna, dvě, tři, ale čím více jich je, tím hůře.

V podstatě stačí první rok řešit například jen – brutus nejlepší služba / produkt + rychlost dodání k zákazníkovi. Jakmile tohle vyladíte, už zpravidla máte stálou základnu odběratelů a můžete řešit další body.

4) Nehoňte se za čísly a daty

Ono to dnes vypadá, že analytika a data jsou jako úplně nejvíc nejdůležitější. Můžou být, ale to byste je museli mít v těch dvou nejdůležitější věcech, které chcete řešit. Opravdu není potřeba řešit, zda má prodejní stránka konverzi 1,5 nebo 1% a dělat měsíc A/B testování. Ani není potřeba ladit tři měsíce FB kampaně aby vás konverze stála desetikorunu, místo korun patnácti. To má všechno svůj čas.

Prostě si tyhle časové a finanční náklady odpousťte a řešte bod 1) 2) 3). Nic víc nic míň. Řešte vše selským rozumem a pomocí kupeckých počtů. Kdyť proboha do začátku stačí člověku jen umět sčítat, odčítat a počítat procenta. Data si sbírejte, ale na později, budou se hodit, když přežijete první rok.

Když se zeptáte například Tomáše Čupra (zakladatel Slevomatu, dame-jídlo, rohlík.cz) tak řekne, že data a analytika jsou zásadní a klíčová věc. Jenže on staví projekty, které mají od začátku vlastní tým a pár desítek milionů za zády. Když to uplatníte na své podnikání, klidně se může stát, že finančně vykrvácíte.

5) Šetři, co to jde

Jeden bod vyplývá z druhého. Šetři co to jde, je asi ten nejdůležitější. Čím méně píčovin člověk řeší okolo, tím lepší to je. Takže prostě obracejte každou minci dvakrát a opravdu ji investujte až když je to potřeba. Pokud šel nějaký nákup odložit, znamená to většinou, že také odložen měl být.

Dobrým příkladem jsou například různé software, která si každá „mladá dynamicky se rozvíjející firma“ potřebuje nutně pořídit. Jenže čím víc super profi věcí máte, tím větší jsou vaše paušální výdaje, které vám pak zlomí vaz. Kolikrát je lepší mít o polovinu menší tržby, ale budete mít lepší zisk, než když budete používat všechny super hračičky.

Všichni pořád omýlají řeči typu „dělej jen to nejlepší, pracuj s nejlepšími, uč se od nejlepších“. Pravdou je, že ve skutečnosti to má být asi takto „dělej to nejlíp, jak v současné chvíli můžeš“. Vykašlete se na nejlepší agentury, neutrácejte za nejlepší semináře a radši se věnujte 2 nejdůležitějším věcem svého byznysu. Řada úspěšných projektů stojí na tom, že dokázali najít levnější řešení. Tak ho prosím hledejte!

6) Dělej to, na co stačíš

Poslední rada je pro ty, co teprve projekt připravují. Já mám například také připravený na papíru moc pěkný dobrý projekt, ale vím že na něj potřebuji 5 programátorů a z toho dva na “full time”. Takový projekt má v danou chvíli jednoduše „červenou“. Třeba na něj přijde řada, třeba bych ho vykutal ze země i teď, ale už si dokážu spočítat míru rizika. Zeptejte se, co by se stalo, kdyby vám odpadl nejdůležitější článek v týmu? Nebo nějaký hlavní dodavatel? Bude náhrada? Zvládnu to bez něj? Pokud ano, vše je v klidu a riziko je malé. Pokud to zastaví chod podniku, je riziko enormní a je třeba najít jiné řešení.

Příkladem je například Elon Musk. Super chlapík a vykutal ze země Space X a Tesla motors. Jenže to stálo miliardy dolarů. Na začátku do toho Elon riskantně nalil 500 milionů a vyšlo to. Ovšem v jeho autobiografii se jasně píše, že byla chvíle, ve které kdyby odešel z týmu jeden jediný člověk, celý projekt by skončil. Toto riskantní chování mu vyšlo, ale doma to rozhodně nezkoušejte (pokud tedy nemáte 500 milionů).

No a protože chápu, že pro první roky je potřeba abyste měli nějakou pomoc po ruce, máte nyní kompletní vzdělávací projekt Progress Academy za dobrovolný příspěvek. Je to můj příspěvek do společnosti a rozvoji sdílené ekonomiky.

Schválně se mrkněte, zda se vám hodí a nezapomeňte jej také sdílet sdílet.

Www.samuel-hornek.cz/progress-academy

Líbil se vám tento článek? Sdílejte ho na sociálních sítích!
Facebook komentáře

Zapojte se do diskuse!

Napište komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

*