Když jsem byl dítě, chtěl jsem být “velkej mužškej šedlák” , což pro mě znamenalo něco jako jméno Mark Zuckerberg nebo Steve Jobs pro dnešní startupisty. Teď jsem trochu starší a mám za sebou 10 let podnikání, sepsal jsem tedy 3 hlavní fáze podnikatelského vývoje. Ta změna je dost zásadní a myslím, že velmi dobře vystihuje, proč se většině podnikatelů nezadaří hned na začátku.
1. fáze
To je stav, kdy vás nenapadá, co byste mohli dělat. Připadá vám, že trh je již zaplněn a že již nelze vymyslet nic nového. Přemýšlíte více nad tím “jak vydělat peníze” než nad skutečnou podstatou podnikání.
V této vývojové fázi je většina populace – a obvykle jsou tito lidé zaměstnanci. Chtějí něco dělat, ale málokdy se v této fázi rozhoupou k akci.
2. fáze
Pak se to kdovíproč změní. Najednou člověk všude vidí příležitosti. Uvědomuje si, že trh je beznadějně prázdný a jediné, čím oplývá, je průměrnost. Tahle fáze je hodně nevděčná. Člověk vidí příležitosti, má spoustu nápadů, ale vlastně ani neví, do čeho se pustit. Když už se do něčeho pustí, za dva měsíce už zkouší rozjet ještě něco jiného. Tak tohle je hledač příležitostí.
V této vývojové fázi člověk nabere nejvíce zkušeností, ale málokdy dosáhne větších úspěchů. Ty přicházejí až v třetí fázi.
3. fáze
Podnikatelská dospělost. Do té se bohužel většina lidí nedostane. V této fázi je to hlavně o trpělivosti a psychické odolnosti. Už ve druhé (předešlé) fázi člověk většinou přesně ví, co má dělat, až ve třetí fázi vývoje to ale dokáže zasadit do kontextu a uplatňovat.
Nejde o to, kolik má člověk zájmů a nápadů. Jde o to vědět, který má pro nás prioritu – a na něm pracovat. Vědět, že drtivou většinu věcí, které chceme, nikdy nezrealizujeme. A pokud ano, tak za dlouhou dobu. Jednoduše nelze zachránit celý svět; musíme si vybrat, čím přispějeme společnosti, a za tím si dlouhodobě jít. Den za dnem, rok za rokem…
Čas můžete ušetřit
To nejcennější, co můžete získat, je více času. Čím produktivnější budete, čím dříve postavíte základy, tím více můžete přispět společnosti. Nakonec je náš život hlavně o tom, čím přispějeme, co darujeme, než o tom, co si koupíme a vezmeme. Čím více lidí si to při podnikání uvědomí, tím lepší a kvalitnější věci se budou vyrábět. Tím lepší a férovější budou služby i mnoho dalšího.
Zaměřte se na produktivitu
Čas můžeme získat dvěma způsoby. Ten první znamená, že někomu zaplatíme a část práce jednoduše předáme. To ovšem znamená, že potřebujeme vydělávat na jeho odměnu (pravděpodobně pracovat více). A pak je tu druhá cesta, která vede ke zjednodušování a ke zvýšení produktivity. Tím pádem ke zvýšení zisku. To vyžaduje mnohem lepší plánování, řízení i organizaci s ohledem na produktivitu. Právě s touto druhou, efektivnější cestou vám může výborně pomoci můj program Rok změny s bonusy.
Nebo se jen zaměřte na vybudování příjmů z internetu a na zlepšení propagace a webových stránek. I to vás může dostat o řádný kus cesty dopředu. K tomu může dobře posloužit kurz On-line zisky.